Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af værtshus

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 30. Nov 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej vi er 3 gutter der overvejer at købe et værtshus.

 

Det ligger i lejede lokaler og har en omsætning på ca. 1.800.000 kr. - overskud får løn til ejer på ca 300000 kr - hvad må man betale for sådan et værtshus?

Hvordan gør  vi det praktisk. Regner med at oprette et aps . men er det det mest fornuftige? Vi regner(håber) at kunne låne penge i aps og overskuddet fra firmaet vil kunne betale lån og afdrag - er det muligt at gøre. Vi vil kunne stille sikkerhed i hus mm. men vi vil helst at selve lånet ligger i aps.

 

Fra Køge
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes, men det er da muligt. Som du sikkert ved skal du have 125k. til at stifte aps..

Efter min mening ville den ligge på omkring : 2 - 3.5. Det er mit bud.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja I skal stille med 125.000 kr. ja, men jeg må indrømme at et overskud før driftsherreløn på 300.000 kr. ikke er meget. Jeg ville ikke umiddelbart selv være tilbøjelig til at betale for goodwill i den situation, kun for lejemålet, men nu er det jo et spinkelt grundlag af vurdere det på.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

er i 3 der skal dele overskudet på 300.000? det lyder som en dårlig handel i mine øre. :P jeg kunne forstille mig der er rigeligt af arbejde til 2-3 personer i et værtshus så det bliver nok ikke en bibeskæftigelse nogen af jer kan have?

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Efter min mening skal I have professionel hjælp til at vurdere virksomhedens værdi, dvs. at I skal have en revisor med til at vurdere virksomheden.
Hvis I kommer i realitetsforhandlinger, skal I desuden bruge en advokat. Begge rådgivere vil så rigeligt være pengene værd.

Som udgangspunkt for overhovedet at kunne vurdere værtshusets værdi, skal I efter min vurdering have de seneste tre års regnskaber fra værtshuset, så I får noget historik. Det kan jo være, at værtshusets overskud på 300.000 kr. har været en enlig svale efter en lang række underskud, eller at der er sket andre ting, der gør sidste års resultat atypisk. Dette kan selvfølgelig også være i positiv retning.

www.startvaekst.dk kan I finde nogle modeller til beregning af en virksomheds værdi. Linket er http://www.startvaekst.dk/fastsaettelse_pris
Jeg kan se, at regnearket, der er tilknyttet, ikke er helt opdateret i forhold til årstal mv., men det kan I selv gå ind og rette i Excel-arket.

Desuden vil jeg anbefale jer at søge i Google, f.eks. med søgeordene "Køb af virksomhed Discounted Cash Flow metoden" - hvor Discounted Cash Flow metoden er en af de modeller, man kan bruge til at beregne værdien af en virksomhed. De øvrige metoder, I kan tilføje i Google-søgningen fremgår af teksten i ovenstående, dybe link til startvaekst.dk

Men igen - jeg vil kraftigt anbefale jer at få dygtige rådgivere på sagen. Allerhelst en revisor, der har medvirket ved køb og salg af værtshuse eller restauranter og som derfor kender markedet.

 

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Tilmeldt 30. Nov 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

De 300000 kr når lønninger er betalt. Så vores eget arbejde skulle være begrænset(måske 10 - 15 timer pr uge)

Vi regner jo selvfølgelig også med at kunne hæve omsætningen og overskuddet

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

OK, det er jo godt, at der er ansat personale og at disse udgifter er betalt.
Men det ændrer ikke ved, at jeg vil råde jer til at tage fat i en revisor, som kan hjælpe jer med at gennemgå de seneste års regnskaber. Hvis I da vel at mærke ikke allerede har set og gennemgået dem?

 

Regnede også med, at I ville skabe vækst i omsætningen. Det er de færreste, der overtager en virksomhed med det formål at skabe dårligere
resultaterSmile

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Tilmeldt 30. Nov 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

Ja vi har selvfølgelig en revisor til at se på tallene og har set regnskaber for de sidste 2 år og halvårsregnskab for 2008. Omsætningen ligger nogenlunde konstant 1,7 mio.  Som udgangspunkt er prisen 700000 kr - hvilket jeg egentlig vurderer som en høj pris i branchen.

Det jeg er i tvivl om er hvordan financeringen kan klares - som udgangspunkt skal hele beløbet lånes. Renter og afdrag på gælden skal så klares af den daglige drift. - er det en model der kan lade sig gøre.

Der vil kunne stilles sikkerhed i form af friværdi mm - dog har den ene ingen sikkerhed at kunne stille. Regner med et et beløb på 350000 kr og en kassekredit på 150000 kr - er der nogen der har erfaring med hvad banken siger til det.

 

MVH

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 506
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender lige den rette mand til at hjælpe jer hvis i vil ?

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Afståelsen ved salg af et værtshus bliver ikke kun beregnet på baggrund af omsætning/overskud i virksomheden, men også på baggrund af den sorte omsætning (sådan er det ihvertfald ofte).

Sådan er det altså i den branche.

VH Jørgen Olsen

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)