Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frokostordning hjem til.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Aug 06
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg driver enkeltmandsvirksomhed hjemmefra, men uden at have særskilt kontor. Jeg sidder ved computeren i stuen til dagligt... (når jeg ikke er ude)
Er det i orden at bestille en madkasse-kasse fra årstiderne hjem til privaten og lade virksomheden betale?

Den kommer en gang ugenligt, og indeholder rugbrød og pålæg.

Årsagen til jeg er i tvivl er at jeg på ingen måde kan redegøre for at rugbrødet og pålægget går specifikt til frokost i arbejdstiden, omend det nu med 99.99 % sikkerhed vil blive sandheden at det gør det.


 

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 283
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hurtigt google opslag:

Ydes der fri kost, er dette gode B-indkomst for en lønmodtager. Spiser hovedaktionæren med, behandles han på samme måde som øvrige medarbejdere.

Fri kost værdiansættes til markedsværdien. Ligningsrådet har dog fastsat en skematisk markedsværdi på 35 kr. pr. frokost, som man kan vælge at anvende, såfremt markedsværdi ikke kan beregnes.

Giver arbejdsgiveren den ansatte adgang til at spise i en kantine for en pris, der svarer til arbejdsgiverens anskaffelses- eller fremstillingspris, er godet skattefrit for den ansatte. Til fremstillingsprisen medtages ikke faste omkostninger til lokaler, inventar, service, opvarmning, oprydning, opvask og rengøring. Der medtages råvarernes pris, lønomkostninger vedrørende tilberedning, salg og administration.

Hvis hovedaktionærens egenbetaling til kantine er mindre end selskabets anskaffelses-/fremstillingspris, sker der kun beskatning af hovedaktionæren, hvis der er tale om en væsentlig besparelse for ham. Efter KPMGs skatteafdelings vurdering må besparelsen som hovedregel maksimalt udgøre 25 % af arbejdsgiverens anskaffelses-/fremstillingspris.

Bagatelgrænsen på de 4.900 kr. (2004)/5.000 kr. (2005) gælder ikke goder vedrørende kantineordning. Gratis mad fra kantinen i forbindelse med overarbejde er dog omfattet af bagatelgrænsen.

Hvis hovedaktionæren eller den selvstændigt erhvervsdrivende er eneste ansatte i virksomheden, vil hovedaktionæren/den erhvervsdrivende blive anset for at have afholdt en privat udgift.

Udgiften er derfor yderligere løn for hovedaktionæren, ligesom udgiften for den erhvervsdrivende ikke er fradragsberettiget i driften.

Venlig hilsen Kim Johansen

www.visam.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...lige præcis.....så desværre...ingen fradrag!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan også siges sådan, at det heller ikke havde været i orden hvis du havde haft et kontor ude i byen og spiste der, fordi der anses at være tale om privatforbrugsudgifter og sparet hjemmeforbrug.

Er man derimod på rejse er det noget andet. Man kan så diskutere hvor grænsen går.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)