Hejsa.... Jeg har startet en lille virksomhed som er personlig ejet. (Enkeltmandsvirksomhed) I den forbindelse skal der jo laves en form for regnskab. Virksomheden køber varer i DK, EU og østen og sælger dem videre.
Jeg har kigget på summa summarum som ser ud til at kunne håndtere det skal har brug for. Jeg skal ikke bruge programmet til faktura og kreditnotaer, da jeg skriver dem manuelt. Så vil tro jeg kan nøjes med standard versionen.
Men hvad koster det at få revisor/bogføringshjælp til sådan et setup ? Ved måske godt det kan være lidt svært at sige helt præcis, men bare sådan ca.
Jeg har en HHX uddannelse fra Handelsskolen og har nogenlunde kendskab til bogføring, men har desværre glemt det, da jeg aldrig har brugt det siden, og har derfor sikkert en masse spørgsmål i starten, bla til hjælp med kontopolan osv.
Jeg ser frem til at høre fra nogen af jer.... lad nu vær med at starte et stort slagsmål omkring priser osv, jeg ønsker bare at vide hvad andre små virksomheder/webshops giver for revisorhjælp.
Hvis du bare skal i gang igen burde det vel kun tage et par timer med egne bilag sammen med en bogholder/revisor at bogføre lidt i fællesskab så du samtidig lærer softwaren at kende.
D.v.s. et par timer gange en revisor/bogholders timepris.
I de fleste tilfælde vil du til en vis grad kunne nøjes med summas standard kontoplan - du kan ihvertfald som regel nøjes med at bygge videre på den. Og i dine rapporter vælger du bare at skjule de ubenyttede konti.
SummaSummarum er enkelt at bruge også indebær det kun en engangsudgift til licens. Der følger nogle kontoplaner med, du kan bruge og lave om som du vil. Du kan også lave din egen kontoplan fra bunden.
Du kan se de forskellige versioner af SummaSummarum her: http://www.summarum.dk/frame_features.htm
Min anbefaling er at bogføre selv - i kræft af din uddannelse.
Enig med Dan. Med en HTX uddannelse bør man have, eller hurtigt kunne få de nødvendige egenskaber for selv at kunne bogføre og det giver en større forståelse for virksomhedens økonomi m.v.
Selvom opsætningen af Summa Summarum, tager ikke langt tid, hvis du bruger en af de kontoplaner der er som standart i programmet, som du så kan tilrette til netop dit firma. Om det tager 1 time eller 8 timer, afhænger jo af, hvor meget spørgsmål du har.
Vi har et tilbud til Amino bruger resten af 2008, hvor vi kun tager 250,- i timen, mod normalt 360,- i timen.
Jeg vil dog på det kraftigste anbefale dig at bruge Summa Summarum til, at udskrive dine faktura fra, det det hele forgår automatisk og du vil slippe for mange bogføringstimer i det lange løb.
Det forstår jeg så ikke. Jeg kan godt se det smarte i at udskrive fakturaer fra programmet (er det så ikke for mig da det er integret med timesagsstyringen som jeg laver i excel), men jeg har svært ved at se hvordan det kan spare bogføringstimer. Bogføringen vil vel være den samme uanset om du udskriver via programmet eller gør det manuelt. Det sidste koster bare lidt mere administratin.
Han vil købe varer i DK og i østen. Ved at bruge programmet til købs- og salgsfaktura, kan han bogføre alle sine varer direkte i systemet, og se hvilken varer der er på lager osv. Han har hele tiden et opdateret overblik over, hvad hans varelager har af værdi, hvor meget han skylder sine kreditorer og hvor meget debitorerne skylder ham.
Han kan selvfølgelig godt lave det samme i Excel og så overføre dataerne til programmet, men det er da mega spil af tid og upraktisk.