Begge systemer er udemærket til små virksomheder, men der er nogle overvejelser du bør gøre dig inden du vælger.
Hvordan vil du sikre dine data, hvis du vælger C5 ? Programmet bliver installeret lokalt på din maskine og du skal derfor selv sørge for en back-up løsning. Det kan lyde banalt, men jeg har før set at flere måneders arbejde er gået tabt pga. manglende back-up og computeren går ned. Sørg derfor for en eller anden server eller back-up løsning hvis du vælger C5.
E-conomic klarer back-up'en for dig, men koster jo så også den månedelige afgift.
C5 har nogle standardopsætninger, men det er svært at ændre eller tilføje nye rapporter og opsætninger, hvis man ikke kender til programmering. Det kan derfor blive dyrt i konsulenttimer at få tilrettet programmet i takt med at din virksomhed vokser. Desuden koster det licenskroner, hver gang du skal udbygge systemet.
Det er meget nemt at tilrette rapporter m.m i E-conomic og der bliver hele tiden udviklet på det og man har med det samme adgang til opdateringer når de bliver frigivet.
Jeg har arbejdet mange år i C5 som lønmodtager og har været rigtig glad for det, men har som selvstændig alligevel valgt at bruge E.conomic som primære økonomisystem, selv om jeg har mange kunder koblet på og ikke alle ønsker en online adgang og den månedlige udgift. Det medfører selvfølgelig en udgift for mig, hver gang jeg kobler en ny kunde på, men selv med mange kunder vurderer jeg at løsningen er billigere end en C5 løsning med licenser, serverløsning og konsulenttimer.
Håber du kan bruge svaret til noget
Lone
Netaccounting.dk