Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma der investerer?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 1167
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa...

Jeg overvejer at investerer lidt af mit overskud i myc4.com (Afrikanske virksomheder), hvordan gør jeg det regnskabsmæssigt og skattemæssigt? 

Har et enkeltmandsfirma, kan jeg trække investeringen fra i skat

 

Tak

Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan aldrig fratrække investeringen i sig selv. Det afhænger af hvad der ligger bag.

Hvordan er disse afrikanske virksomheder organiseret. Det er afgørende:

Taler vi om at du køber andel i personligt drevne virksomheder (interessentskab) er det selvstændig virksomhed. Dvs. du beskattes af en andel af driften og får fradrag for udgifter, afskrivning på iniventar m.v.

Er det aktier eller anparter kan du ikke investere via virksomheden. Så er det en privat investering. Har så kun betydning hvis du anvender virksomhedsordningen, hvor investeringen vil blvve betragtet som en privat hævning.

Drev du derimod din virksomhed i selskabsform ville du kunne investere i eks. aktier m.v. i andre selskaber (men ikke med fradragsret).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej verdens rigeste mand.

alle dine investeringer igennem myC4 bliver betragtet som en skattemaessig indkomst. dvs. at du skal oplyse skattemyndighederne om Dine indkomster i forbindelse med din investering i Myc4 saa derfor til dit spoergsmaal om du kan traekke investeringen fra i skat det kan du desvaerre ikke. og regnskabsmaessigt skal du bogfoere din investering som en udgift indtil du begynder at tjene penge paa den saa skal du saa bogfoere den som en indkomst.

mvh.

Delinda

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 1167
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey...

Okay giver lidt mening så. Investeringen er som et lån, hvor jeg så får procenter. 

Hvad gør jeg så hvis investeringen går som planlagt, og jeg får pengene igen (plus renter), så skal der vel betales skat af overskudet?

 

Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 1167
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Delinda, tak for svaret... Nu lysner det for mig ;) Tror jeg fatter det!

Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det var da saa lidt

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

delinda:

Hej verdens rigeste mand.

alle dine investeringer igennem myC4 bliver betragtet som en skattemaessig indkomst. dvs. at du skal oplyse skattemyndighederne om Dine indkomster i forbindelse med din investering i Myc4 saa derfor til dit spoergsmaal om du kan traekke investeringen fra i skat det kan du desvaerre ikke. og regnskabsmaessigt skal du bogfoere din investering som en udgift indtil du begynder at tjene penge paa den saa skal du saa bogfoere den som en indkomst.

mvh.

Delinda

Sorry to say men jeg mener så ikke at dette giver mening.

  • Investeringen bliver betragtet som skattepligtig indkomst ?
  • Du kan ikke trække investeringen fra i skat. 

Investeringen - det beløb man indskyder kan aldrig blive skattepligtig indkomst men de penge man indskyder er beskattede midler.

Fradrag for investeringen - afhænger jo af hvad det er man investerer i. Hvad er det man erhverver ?

Nu får vi oplyst at der er tale om et lån. Det skal aktiveres regnskabsmæssigt og eventuelle renteindtægter beskattes. Det samme med kursgevinster.

Kursgevinsten beskattes altid men privatpersoner har ikke fradragsret for kurstab på gæld. Det kan man så få ved at yde lånet i udenlandsk valuta. Dvs. at hovedstolen, afdrag m.v. er i udenlandsk valuta.

Selvom du yder lånet  fra virksomheden så betragtes det som et privat lån. Dvs. anvender du virksomhedsordningen vil det lån du yder fra virksomheden blive betragtet som en hævning i virksomhedsordningen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Du kan aldrig fratrække investeringen i sig selv. Det afhænger af hvad der ligger bag.

Hvordan er disse afrikanske virksomheder organiseret. Det er afgørende:

Taler vi om at du køber andel i personligt drevne virksomheder (interessentskab) er det selvstændig virksomhed. Dvs. du beskattes af en andel af driften og får fradrag for udgifter, afskrivning på iniventar m.v.

Er det aktier eller anparter kan du ikke investere via virksomheden. Så er det en privat investering. Har så kun betydning hvis du anvender virksomhedsordningen, hvor investeringen vil blvve betragtet som en privat hævning.

Drev du derimod din virksomhed i selskabsform ville du kunne investere i eks. aktier m.v. i andre selskaber (men ikke med fradragsret).

Hej Bent.

Der er ikke tale om aktier eller anparter lige i MYC4 tilfældet - der er tale om udlån til små afrikanske virksomheder.

Jeg vil ihvertfald godt høre om det skal betragtes som en privat hævning at låne penge ud på den måde (altså om det sidestilles med anparter/aktier). Jeg har selv smidt en bunke penge derind og ser jo helst ikke at det skal betragtes som en hævning.

 

Offtopic: Og nu jeg har fat i dig kunne jeg godt tænke mig at høre om man kun kan få fradrag/blive beskattet på/af aktiers kursfald/kursstigning i sit selskab i forbindelse med at man realiserer tabet/gevinsten. Bør man ikke som minimum i forbindelse med årsregnskabet opgøre firmaets værdier (herunder aktier) og registrere værdifald/stigning som udgift/indtægt så man har de rigtige tal primo næste periode ?

Venlig hilsen

Jørgen Olsen

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 1167
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey... Tak for svaret! Desværre ikke lige det svar jeg havde håbet på :) 

 

Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 1167
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Forvirringen er total for mig nu ;) 

Jeg hopper lige ud på sidelinien, og håber i kan komme til enighed hehe.

Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)