Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor klog er Google?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Blasone:

Forresten tak fordi du opdagede fejlen i FF på vores side! Det har dog ikke noget med omtalte teknik at gøre, men skyldes noget med, hvordan Google-map'et loades ind.

Var så let. :)

Patrick Blasone:

Jeg kunne ikke lade være med at undre mig, hvorfor facebook har lavet den konstruktion, de har, og nu har jeg fundet frem til det.

Det bliver meget godt beskrevet i denne tråd:
http://www.codingforums.com/showthread.php?t=151257

Og som der siges:

So facebook actually do a page change like this:

* You click a link
* Facebook catch the click and find where you wanted to go
* Facebook create an iframe which goes off and gets the new page content from the server
* Facebook replace the current main area of the page with the new content
* Facebook change the hash part of the url so that back and forward browser buttons still work and bookmarking is possible.
* Facebook remove the temporary iframe

Formålet ser ud til at være, at en ny side kan indlæses for brugeren, samtidig med, at deres instant messenger i bunden ikke behøves at blive genindlæst. Det er jo genialt fundet på, for det tillader, at de kan have en live chat, der bliver ved med at køre, selv om man skifter side.

Men igen - linkene laves ikke om, når siden loades.

Det er click-eventen, der fanges og laves om! Desuden så sker der netop ikke noget nyt request,

Hvis der ikke bliver lavet et nyt request, hvordan skifter siden så indhold? (Retorisk, du behøver ikke svare)

Du kunne evt. kigge lidt på Firebug plugin'et til Firefox.

Patrick Blasone:

og selve #-URL'en bliver jo ikke brugt til noget, når siden skal loades ind.

Der skød du dig selv i foden, fra dit tidligere indlæg: * Facebook change the hash part of the url so that back and forward browser buttons still work and bookmarking is possible.

Mads Madsen

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Madsen:
Hvis der ikke bliver lavet et nyt request, hvordan skifter siden så indhold? (Retorisk, du behøver ikke svare)

Hvorfor er det retorisk? Siden skifter indhold vha. et iframe, som i øvrigt er beskrevet af den engelske forumtråd, jeg gav dig! Det er jo det, der gør sig gældende ved AJAX, at man kan skifte indhold uden at lave et nyt request på den side, der har AJAX'en.

 

Mads Madsen:
Du kunne evt. kigge lidt på Firebug plugin'et til Firefox.

Jeg har Firebug, men hvad har det med sagen at gøre?!

Mads Madsen:
Der skød du dig selv i foden, fra dit tidligere indlæg: * Facebook change the hash part of the url so that back and forward browser buttons still work and bookmarking is possible.

What?! Nu fatter jeg ingenting! Hvordan har jeg skudt mig selv i foden..!? Som sagt så bliver siden loadet ind dynamisk, og # bliver ændret for at gøre det muligt at bookmarke.

Det facebook har gjort, er det samme som vi bruger på vores side, tillagt en ændring af hashen, så bookmarking er muligt. Back og forward virker alligevel. Det er brugen af iframe og ikke #, der gør det.

Det, du har tænkt dig, er helt omvendt og fuldstændig ulogisk. Hvis man klikker på et af dine #-links, som er blevet ændret, da siden blev loadet ind, bliver hele siden jo re-loadet alligevel, og så er du lige vidt!

Istedet skal du have et almindeligt link tillagt en javascript-funktion, der fanger klikket og ændrer siden dynamisk istedet for med et nyt request. Den skal så også putte en værdi i hashen, så man kan bookmarke. Du skal så også lave en funktion, der tjekker, om der er en værdi i hashen, når siden indlæses, og så aktivere det relevante dynamiske indhold, hvis det er tilfældet.

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Blasone:

Jeg har Firebug, men hvad har det med sagen at gøre?!

Prøv at slå Konsol eller Net til når du surfer rundt på Facebook.

Patrick Blasone:

Det facebook har gjort, er det samme som vi bruger på vores side, tillagt en ændring af hashen, så bookmarking er muligt. Back og forward virker alligevel. Det er brugen af iframe og ikke #, der gør det.

Det Facebook gør, og det i gør, kan slet ikke sammenlignes i denne sammenhæng.

Hvorfor tænker du nok, men har faktisk allerede forklaret det, men for at sige det igen, "http://www.kosmetiskguide.dk/klinikker/plastikkirurger/" og "http://www.kosmetiskguide.dk/klinikker/plastikkirurger/?i=aarhus" er ikke de samme sider, men med jeres model, så vil jeg altid kun se "http://www.kosmetiskguide.dk/klinikker/plastikkirurger/" i adressebaren.

Patrick Blasone:

Det, du har tænkt dig, er helt omvendt og fuldstændig ulogisk. Hvis man klikker på et af dine #-links, som er blevet ændret, da siden blev loadet ind, bliver hele siden jo re-loadet alligevel, og så er du lige vidt!

Hvis du kan dokumenter / bevise den påstand med udgangspunkt i http://amino01.dev.gotweb.dk/, så giver jeg en flødebolde.

Patrick Blasone:

Istedet skal du have et almindeligt link tillagt en javascript-funktion, der fanger klikket og ændrer siden dynamisk istedet for med et nyt request.

*HOST* RFC 2616 *HOST*

Stiller igen spørgsmålet, hvordan kan der laves nyt indhold dynamisk, uden at der blive foretaget et nyt request? Godtager ikke AJAX som et svar, nu vil jeg se noget dokumentation på dine påstande.

Patrick Blasone:

Den skal så også putte en værdi i hashen, så man kan bookmarke. Du skal så også lave en funktion, der tjekker, om der er en værdi i hashen, når siden indlæses, og så aktivere det relevante dynamiske indhold, hvis det er tilfældet.

Det er netop det jeg gør.

 

 

Mads Madsen

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok Mads...

Jeg føler lidt, at dette ikke fører nogen vegne! Vi taler simpelthen forbi hinanden, og det er blevet for meget til ordkløveri! Confused

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal tilføje, for jeg synes ikke rigtig, du forholder til det, jeg siger. Du vil sikkert sige det samme, så lad os runde den af.

Som sagt, så var dit oprindelige spørgsmål mht. Google, og det fik jeg jo svaret på. Google er ligeglad om man gør det på din måde eller facebooks. Jeg vil bare fortsat påstå, at din måde er en misforstået implementering af facebooks løsning. Dan dig din egen holdning, evt. ved at studere den engelske debattråd nærmere!

God udvikling! Wink

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)