Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har et spørgsmål omkring skat i udlandet.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Havdrup
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forventer ikke et svar fordi det er lidt hen i vejret.

 

Jeg købte for nyligt en komplet websites pakke fra en person der bor i Tyskland. Ud fra hans portfolio har han omkring 100 websites som han har lavet.

Hvert komplette website går til 280£, dvs. ca. 2400 kr. Det som jeg har bemærket er at på websitet har han ikke noget der tyder på at firmaet er registeret (fx. som ApS, A/S, I/S eller Ltd, som er en form i England). Jeg har spurgt ham om han lever af det han laver som designer, og han svarede at han levede forholdsvist godt.

Derfor kom jeg til at tænke på om han overhovedet betaler skat i Tyskland for sine services. Fordi det er jo basalt set sort det han laver, da det tyske told og skat ikke får regnskaber fra ham, da hans firma slet ikke er et firma.

Lyder det ulovligt?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan vel se på den faktura som du fik da du købte pakken om han er registreret?Smile

Hvis du ikke har fået en faktura eller kan se andet der indikerer en virksomhedsadresse - tja så indikerer det vel hvad vi kalder "sort" arbejde i Danmark.

Internettet er jo et slaraffenland for udeladt omsætning i det meget af den handel der finder sted er svært at kontrollere for skattemyndighederne. En .dk hjemmeside behøver jo ikke være hjemmehørende i Danmark. En tysk skattemyndighed eksempelvis vil næppe begynde at tjekke dk-domæner for at se om ejerne er hjemmehørende i Tyskland. Så længe man ikke "overdriver" vil man de næste mange år kunne køre en god omsætning uden at frygte SKAT, hvis man vælger den uetiske vej!

Henrik

 

 

Fra Havdrup
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke modtaget nogen faktura på mit service, så det var også en grund til jeg tænkte det ikke var registeret.

Jeg talte lidt med ham for noget tid siden. Og han sagde han har servere som han kører fra England, men han bor selv i Tyskland, og udvikler hjemmesiderne i Tyskland. Hans domæne er et .com domæne.

 

EDIT: Men efter en simpel tracert i kommando-prompten kan man se at de to sidste forbindelser når man forbinder med hans website er co.uk domæner. Jeg vil skyde på at han selv hoster sit website på de servere han har i England.

 

Ville det egentligt være moralsk korrekt af mig at anmelde ham til skattemyndighederne? Hvis det er, hvilken skulle jeg så anmelde ham til siden han er på tværs af 2 lande?

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke ser noget til et CVRnummer/VATnumber, så er han enten ikke momsregistreret pga lille omsætning eller han indberetter alternativt eller slet ikke. Svært at sige.

Mit firma er et enkeltmandsfirma her i Grækenland og det hedder heller ikke noget med A/S, I/S, eller lignende. Til gengæld får du altid en rigtig faktura på det arbejde jeg udfører og den har både dit og mit CVR-nummer på. (dit CVR-nummer indledes med DK for Danmark og mit med EL for Grækenland/Hellas/Eleda). Når der er 2 CVRnumre på en faktura med handel af varer og services i EU skal der ikke moms på regningen, så den står til 0% og 0 kroner.

Sårn er det. :-)

Hvordan gør du mon mod udgiften i dit regnskab, når du ikke har en faktura?

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Christopher Jacobsen:

Ville det egentligt være moralsk korrekt af mig at anmelde ham til skattemyndighederne? Hvis det er, hvilken skulle jeg så anmelde ham til siden han er på tværs af 2 lande?

Nej, det er ikke moralsk korrekt at anmelde ham til skattemyndighederne. Det _er_ moralsk korrekt fx at smutte omkring Læger Uden Grænser og sende dem nogle tusinde i anledning af julen. :-)

At du skal bede ham om en faktura, så du kan undgå at betale for megen skat i Danmark er en anden sag. Selvfølgelig skal du det.

Hilsen Anders

 

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Christopher Jacobsen:
Ville det egentligt være moralsk korrekt af mig at anmelde ham til skattemyndighederne? Hvis det er, hvilken skulle jeg så anmelde ham til siden han er på tværs af 2 lande?

 

Skattemæssigt er han hjemmehørende i Tyskland. Der skeles ikke til hvor en server fysisk er placeret, når der er tale om elektroniske serviceydelser.

Hvad angår det "moralske" så vil jeg ikke hælde benzin på bålet og starte en debat om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Det må være op til din egen samvittighed.

Henrik

Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Christopher Jacobsen:

Ville det egentligt være moralsk korrekt af mig at anmelde ham til skattemyndighederne? Hvis det er, hvilken skulle jeg så anmelde ham til siden han er på tværs af 2 lande?

Jeg kan ikke se hvorfor du skulle anmelde ham, når du ikke ved hvordan reglerne er i Tyskland. I Danmark kan du omsætte for 50.000 kr før du skal momsregistreres. Måske er der noget lignende i Tyskland, med et højrere beløb. Desuden skal de tyske skattemyndigheder nok selv fange ham hvis har et stort foretagende kørende, uden skat og moms.

Jeg bryder mig bestemt ikke om skattesvindlere, man at folk angiver hinanden på et så spinkelt grundlag er næsten værre.

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke uenig med Anders og Kim. Men uanset om du er pligtig til at være momsregistreret eller ej skal der laves en faktura, hvis der er tale om et erhvervssalg.

Den principielle diskussion er, hvornår man er forpligtiget til at angive "skattesnyd"?? Hvis der eksempelvis er solgt 100 sider til 2400 DKK er det en god lille forretning, hvis det er kørt udenom statskassen og jeg understreger her hvis! 

Hvornår man skal "angive" er et etisk spørgsmål. Jeg ved ikke hvordan det er i din ende af Middelhavet Anders, men i min (Italien) et det en nationalsport at snyde skattevæsenet. 

Henrik

 

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Hvornår man skal "angive" er et etisk spørgsmål. Jeg ved ikke hvordan det er i din ende af Middelhavet Anders, men i min (Italien) et det en nationalsport at snyde skattevæsenet. 

Det er det vist også her - bare ikke for mig. :-)

I Danmark er det vist også ret populært selvom en ret stor del af danskerne ynder at fortælle at de betaler deres skat med glæde. Den slags udtalelser har jeg aldrig hørt hernede. Her handler det om at snyde eller at blive snydt (af staten). Og ja den er god nok. Når man betaler skat her, går pengene ikke tid gode formål alene. Der er tilsyneladende også udgifter til koruption, vennetjenester og andet snusk.

Jeg betaler ikke min skat med glæde i sådan et system. Jeg betaler den fordi jeg ikke gider at have noget som helst nogen kan sætte en finger på hos mig og som kan bruges mod mig. Sådan ser alting anderledes ud, når man er et nyt sted. :-)

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Anders Saugstrup:
Jeg betaler den fordi jeg ikke gider at have noget som helst nogen kan sætte en finger på hos mig og som kan bruges mod mig. Sådan ser alting anderledes ud, når man er et nyt sted. :-)
Præcis det samme her!  Smile  På mange områder synes jeg det er værre hernede end i Danmark. Lovene er komplet uforstålige og stort set alle bruger en regnskabskyndig til at opstille og indsende regnskaber, moms mv.
Jeg ser hele tiden "sort" omsætning og må indrømme, at jeg personligt er nået til den situation hvor jeg ikke tager notis af dette mere. Mit eget SRL anpartsselskab) kører efter bogen ud fra samme devise som du gør.
Henrik
Side 1 ud af 2 (13 indlæg)