Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advarsel mod "Searchprisen"!

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Som mange af jer ved bruger jeg en del frivillig tid på her, på andre sites og på udenlandske konferencer på, at hjælpe folk og virksomheder med at blive bedre til at markedsføre sig i søgemaskinerne.

For det mester handler det heldigvis om posstive kreative ideer til, hvordan man kommer videre - men enkelte gange er der behov for bredere advarsler mod en bestemt type aktivitet. Og det er så en af disse dage ...

For i år har de virkelig dummet sig med eHandelsprisen, synes jeg. Det har de gjort ved, at oprette prisen: Searchprisen, der skal uddeles til den store og den lille virksomhed, der har udnyttet søgemaskiner bedst muligt.

Det svarer altså lidt til at uddele prisen til årets bedste spindoktor eller årests bedste lobbyist ... Hvem har manipuleret flest politikere, embedsmænd eller ... søgemaskiner? Hvem vil havde den pris? Bliver man mon mere eller mindre effektiv af at omverden kender ens metoder?

Med andre ord: Ved at melde sin virksomhed til en Searchprisen risikere man at den synlighed i søgemaskinerne man praler af - og skal hædres for, bliver væsentæntlig mindre, hvis man kommer med i konkurrencen. Og endnu mere hvis man vinder. Stakkels vinder! :)

Jeg har skrevet lidt flere detaljer på min blog om, hvorfor det er så problematisk at deltage i en konkurrence som denne http://www.demib.dk/ehandelsprisen-searchprisen-fdih-922.html

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Du har min FULDE støtte, Mikkel.

Virksomhederne skal have lov til at melde sig til; men jeg er helt enig med dig i, at de skal kende konsekvenserne først.

Jeg vil da, som mange andre af vores professionelle kolleger, se frem til at reverse engineer vinderne og få en masse spændende inspiration Big Smile

Når vi alle gør det (det er jo en del af vores arbejde) så vil mange af os have kunder i samme segment.

Og når vi så går i gang med at debatere vinderens teknikker og implementerer dem hos vores kunder er det sikkert som amen i kirken:

Vinderen vil tiltrække sig en masse opmærksomhed og konkurrence om topplaceringen.

Så kan de vælge at betale endnu mere til deres søgemaskineoptimeringsekspert eller tabe omsætning som følge af, at de mister deres lederposition.

Det kan vidst kun blive Danmarks dyreste præmie - i tabt fortjeneste for vinderen....

Venlig hilsen,
Christian

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,8 stjerner givet af 4 person

Howsa, det var slet ikke meningen denne tråd skulle oprettes som et spørgsmål. Det er bare en debat. Min fejl :)

Jeg kom til at tænke på andre priser for veludført arbejde, jeg heller ikke tror der er ret mange fornuftige mennesker der ville stille op til:

Årets bedste lobbyist
Der konkurreres, og måles på, hvor mange beslutningstagere det er lykkedes for lobbyisten at få til at stemme imod den politik de ellers har sagt de stod for

Årets PR-mand
Der konkurreres på, hvor mange historier man har fået placeret prominent i medierne - uanset om de så var sande eller ej. Som B-kategori, kan der evt. konkureres i hvor mange "grimme" historier, det er lykkedes PR-manden  at få skjult for pressen.

Årets soldat
Det er en let pris, den opgøres bare efter hvor mange fjender soldaten har skudt. Eventuelt kan vinderbilledet tages foran massegravene.

Årets under cover politimand
Gives naturligvis til den politimand det bedst er lykkedes for, at holde skjult overfor underverden at han/hun faktisk er politimand. Den slags skal naturligvis hædres og frem i lyset.

Andre gode forslag? :)

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Årets uopklarede forbrydelser (forbryderen modtager præmien selvfølgelig)

Verdens grimmeste hund  den er så desværre lige død

The Darwin Awards idiotiske "gøremål" denne pris rammer bredt, og kan tilkomme enhver, måske også vinderen af searchprisen ;)

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 283
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 3 person

Er der noget jeg har misforstået - forstår godt at det er en uheldig pris i forhold til at man bliver eksponeret, men Christian skriver han glæder sig til at se vinderen og få masser af inspiration.

Det er der jeg falder af - arbejder i ikke på den måde allerede, altså analysere de sites som ligger bedre end jers egne, og lærer de nyeste teknikker på den måde?

Venlig hilsen Kim Johansen

www.visam.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,3 stjerner givet af 3 person

> arbejder i ikke på den måde allerede, altså analysere de sites som ligger bedre end jers egne

Jo, men dels er der altid sites man kan overse, og dels offentliggør vi jo ikke detaljerne i vores research - eller går ud med de smarte ting vi finder frem til. Og vi sender det heller ikke til søgemaskinerne :)

Det er med andre ord hele den offentlige fokus en sådan pris jo er - det foegår af gode grunde ike for lukkede døre, der er med til at gøre det så problematisk. Der er stor forskel på den interne research vi alle løbende laver, og så en offentlig pris

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,4 stjerner givet af 5 person

Tak, Mikkel - enig.

Vil tillægge, at problemet er den massive eksponering. Skulle een af mine kunder være konkurrent til vinderen, så overlevede begge parter sikkert, at min kunde konkurrerede med vinderen.

Problemet er, at "alle " får at vide, at her er et lukrativt marked og at der er nogen, der har stor succes med det. Tror du ikke det vælter ind med nye virksomheder i netop dette markedssegment?

Forestil dig så at en stor virksomhed med masser af penge køber een af de virksomheder, der ligger nr 10 eller 20 på vinderens søgeord og hyrer en søgemaskineoptimeringsekspert.

Forestil dig så, at de ikke er de eneste, der fik den ide, men 5 andre gør noget tilsvarende.

Tror du ikke at den vindende virksomhed sidder tilbage med en bitter smag i munden et år efter, når de er slået eftertrykkeligt af banen og har mistet 3/4 af deres omsætning?  

Det tror jeg.

Og DERFOR er Mikkels advarsel helt på sin plads.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,3 stjerner givet af 3 person

Det jeg mindst af alt forstår er, hvorfor FDIH tilsyneladende ikke har snakket en pris som denne ordentligt igennem med nogle af dem der ved noget om søgemaskinemarkedet. Så kunne de problemer vi snakker om nu måske være undgået.

Det kan da ikke være i FDIH's interesse at skade danske websites...?

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jeg kan supplere de allerede fine betragtninger med at sige, at det især i kategorien "små virksomheder" potentielt kan være gift at vinde sådan en pris. Demib har allerede i f.eks. den lille juleanalyse fra Seosupporten fortalt, at det ofte er små virksomheder, der løber med de gode placeringer i søgemaskinerne, mens de store tit halter lidt efter.

Hvis man nu som en lille fisk i en bestemt branche render med sådan en pris, risikerer man at vække nogle marketingsfolk, direktører m.m. i de helt store spillere i branchen.

Lad os sige, at man havde et lille teleselskab, som havde forstået at udnytte søgemaskinerne maksimalt. Forestil dig så, hvis blot et par ud af TDC, Sonofon, Telia eller 3 pludselig fik lyst til at øge deres opmærksomhed på søgemaskinerne markant efter at være blevet udstillet i medierne. Så kan man altså hurtigt blive tromlet som mindre virksomhed med begrænset budget.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Mikkel deMib Svendsen:

Det jeg mindst af alt forstår er, hvorfor FDIH tilsyneladende ikke har snakket en pris som denne ordentligt igennem med nogle af dem der ved noget om søgemaskinemarkedet. Så kunne de problemer vi snakker om nu måske være undgået.

Det kan da ikke være i FDIH's interesse at skade danske websites...?

Nej - det er ikke i deres interesse at skade danske websites. Tværtimod vil jeg mene. 

Det er heller ikke i en kvaksalvers interesse at skade sine patienter, men det sker alligevel grundet manglende viden, dårlig research etc. På samme måde, som det nu sker for FDIH her. Skræmmende...

Og skinner min holdning ikke tydelig nok igennem: Lad være med at deltage i den pris!

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)