Som mange af jer ved bruger jeg en del frivillig tid på her, på andre sites og på udenlandske konferencer på, at hjælpe folk og virksomheder med at blive bedre til at markedsføre sig i søgemaskinerne. For det mester handler det heldigvis om posstive kreative ideer til, hvordan man kommer videre - men enkelte gange er der behov for bredere advarsler mod en bestemt type aktivitet. Og det er så en af disse dage ... For i år har de virkelig dummet sig med eHandelsprisen, synes jeg. Det har de gjort ved, at oprette prisen: Searchprisen, der skal uddeles til den store og den lille virksomhed, der har udnyttet søgemaskiner bedst muligt. Det svarer altså lidt til at uddele prisen til årets bedste spindoktor eller årests bedste lobbyist ... Hvem har manipuleret flest politikere, embedsmænd eller ... søgemaskiner? Hvem vil havde den pris? Bliver man mon mere eller mindre effektiv af at omverden kender ens metoder? Med andre ord: Ved at melde sin virksomhed til en Searchprisen risikere man at den synlighed i søgemaskinerne man praler af - og skal hædres for, bliver væsentæntlig mindre, hvis man kommer med i konkurrencen. Og endnu mere hvis man vinder. Stakkels vinder! :) Jeg har skrevet lidt flere detaljer på min blog om, hvorfor det er så problematisk at deltage i en konkurrence som denne http://www.demib.dk/ehandelsprisen-searchprisen-fdih-922.html |
Du har min FULDE støtte, Mikkel.
Virksomhederne skal have lov til at melde sig til; men jeg er helt enig med dig i, at de skal kende konsekvenserne først.
Jeg vil da, som mange andre af vores professionelle kolleger, se frem til at reverse engineer vinderne og få en masse spændende inspiration
Når vi alle gør det (det er jo en del af vores arbejde) så vil mange af os have kunder i samme segment.
Og når vi så går i gang med at debatere vinderens teknikker og implementerer dem hos vores kunder er det sikkert som amen i kirken:
Vinderen vil tiltrække sig en masse opmærksomhed og konkurrence om topplaceringen.
Så kan de vælge at betale endnu mere til deres søgemaskineoptimeringsekspert eller tabe omsætning som følge af, at de mister deres lederposition.
Det kan vidst kun blive Danmarks dyreste præmie - i tabt fortjeneste for vinderen....
Venlig hilsen,
Christian