Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advarsel mod "Searchprisen"!

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Haha... jo dygtigere man er til søgemaskineoptimering, jo værre er resultatet for vinderen... Umiddelbart skulle man tro, at det er en pris, som kun vil tiltrække virksomheder, som er dårlige til søgemaskineoptimering.

Men én ting er dog sikkert... De finder ikke den samme vinder to år i træk! Big Smile

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Så skriver ComOn også om problemet: http://www.comon.dk/news/kaemper.for.at.undgaa.e-handelsprisen_38919.html

FDIH afviser det naturligvis, med en overfladisk bemærkning om, at de synes "kritikken er overdreven ..." - helt uden at forholde sig til de meget konkrete ting prisen kritiseres for.

Problemet ved at forholde sig til kritikken ville jo så også være, at den er umulig at argumentere sagligt imod. Faktum er, at det at stille op til prisen undergraver formålet med det der skal vurderes. Vinder man taber man. Håbløst situation, som jeg ikke synes det er anstændigt at stille danske websites i.

En ting er dog helt sikkert: De vil med garanti ikke finde den rigtige vinder til den pris! De virksomheder der gør det absolut bedst i søgemaskinerne ved nemlig godt, at det er uklogt at stille op til en sådan pris - så de lader være. De behøver slet ikke mine advarsler for at holde sig væk. Mine advarsler retter sig mere mod alle de virksomheder som er lidt mindre "professionelle" omkring deres markedsføring i søgemaskinerne, da de måske ikke lige har tænkt over de mulige konsekvenser.

Et af de store problemer med mange af den type virksomheder er, at de faktisk ikke helt præcist ved om der ligger noget "SEO snavs" på deres site - ofte fordi de har haft skiftende webmastere og eksterne bureauer og eksperter til at optimere på sitet over tid. Når de så bliver nomineret til Searchprisen - eller i værste fald vinder, så vil søgemaskinernes og SEO-miljøets fokus på dem pludselig grave alt det "snavs" frem, som de ikke selv var opmærksom på - og så kan det dels bruges imod dem (bad press) eller søgemaskinerne kan tage konsekvenser af det. I alle fald noget lort (for nu at sige det meget klart).

Det samme forhold kan man ikke rigtig sige, at andre medier har. Der er ikke så meget "skjult snavs" at finde i en TV-reklame eller en avisannonce., Der er ligesom det man kan se - ikke så meget hokus-pokus.

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Mikkel.

Mikkel deMib Svendsen:

Det kan da ikke være i FDIH's interesse at skade danske websites...?

 Sikkert ikke, men efter min mening er det forretning for FDIH, og ikke andet.

Der er lige afsluttet én "Fup & Fidus"-prisuddeling (IVÆKST).

Nu læser jeg så at det skal koste 500 kroner at tilmelde sig E-handelsprisen. Det lugter da langt væk af forretning, og ikke af at man vil belønne andre end sig selv.

Jeg har kopieret denne tekst fra "E-handelsprisens" side:

For at tilmelde dig konkurrencen skal du først finde ud af hvilken kategori, du ønsker at opstille i.

Klik dernæst på nedenstående link og udyld tilmeldingsformularen og send. Hvis det ønskes, kan der opstilles i flere kategorier, men vær opmærksom på, at der så skal laves en selvstændig tilmelding for hver kategori. Prisen for at stille op til én kategori er 500 kr.

Efter du har afsendt tilmeldingen, vil du modtage en bekræftelse på, at din tilmelding er modtaget.

Herefter vil der blive foretaget en indledende screening af de tilmeldte.

Hvis du går videre efter denne screening, vil din virksomhed blive vurderet af en jurygruppe som består af specialister.

Jurygruppen vil så votere baseret på udvalgte kriterier og udvælge top 3 i hver kategori.

Top 3 i hver kategori vil få muligheden for at få et digitalt spørgeskema lagt på hjemmesiden. Spørgeskemaet bruges i det videre juryarbejde og er dine brugeres input til juryarbejdet. Det er frivilligt for de tilmeldte om de vil benytte sig af spørgeskemaet.

Top 3 i hver kategori vil herefter blive inviteret til at holde et mundtligt oplæg for juryen på en 15-20 minutters varighed.

Herefter udvælges 1., 2. og 3. plads hver kategori.

Top 3 bliver inviteret til at deltage i prisfesten den 2. april i Børsen.

Offentliggørelsen af vinderne finder sted om aftenen til prisuddelingen.

Det virker som om prisuddeling er blevet en indbringende forretning, stiftet udelukkende med henblik på at narre penge fra de små virksomheder.

Mvh.

ditbrugtmarked

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

FDIH's Morten Kamper har endelig ulejliget sig med at svare på kritikken på min blog: http://www.demib.dk/ehandelsprisen-searchprisen-fdih-922.html

Eller rettere sagt - det er vel nærmest bare en sang fra de varme lande. De smyger bare udenom, med deres vrøvl og mundlort uden at gide tage stilling til det egentlige problem. At han afslutter sin kommentar med at opfordre til at man tilmelder sig search prisen viser blot hvor sindssygt arrogante de er.

Jeg har mistet AL respekt for FDIH og vil anbefale alle at holde sig langt væk fra dem. De eer øjensynligt mere interesseret I at kunne æde sig fede ved selvhøjtidelige fester, frem for at gavne deres medlemmer. Selv når de ligefrem SKADER deres medlemmer er en prisfest øjensynligt vigtigere.

Fy for satan siger jeg bare! Det er ikke en forening - det er en terrorgruppe!

Jeg har gennem tiden hjulpet FDIH med masser af ting. Det er slut nu. Sådan nogle idioter gider jeg simpelthen ikke at have noget at gøre med.

 

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Har I overvejet at indstille IT Factory til prisen. Her er der da tale om en virksomhed, der virkelig har fået online opmærksomhed Smile

Men bortset fra det - nu er jeg ikke en hotshot søgemaskineoptimeringsekspert som I andre i denne tråd, så jeg vil gerne lige stille et måske provokerende spørgsmål: Er I sikre på, at der ikke er gået en smule rundhyl i jeres sluttede kreds vedrørende den pris?

For mit vedkommende kan jeg ikke se et voldsomt problem i, at der uddeles en pris til en virksomhed, der er god til at understøtte sin forretning ved hjælp af online markedsføring, hvad enten det er i form af Adwords, søgemaskineoptimering eller på anden vis. Tanken om, at alle mulige andre skulle kopiere vinderens strategi mv. er vel ikke større i dette tilfælde end for en hvilken som helst off-line virksomhed, der vinder en pris. Her bliver deres forretningsidé, strategi mv. jo også i høj grad eksponeret og dermed udsat for risikoen for kopiering. 

Som et andet eksempel uddeles der hvert år priser for bedste TV-, print-reklamer mv., hvor kampagneresultater mv. skal beskrives i forbindelse med indstillingen. Dermed eksponeres de bedste kampagner også for kopiering - men jeg har ikke hørt nogen reklamebureauer eller virksomheder, der ikke har ønsket deres kampagne indstillet på grund af faren for "kopiering" eller lignende .

Måske er sagen i virkeligheden, at I SEO-eksperter har arbejdet i baggrunden og levet et "stille" liv væk fra offentlighedens øjne og lige skal vænne jer til, at jeres resultater bliver eksponeret.

Håber, at I føler jer provokeret af ovenstående, så den her tråd ikke bare bliver endnu en rygklapper-jeg-synes-det-samme-som-det-du-lige-skrev-for-to-indlæg-siden Big Smile

 

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg gentager gerne det jeg også sagde på min blog - for nu at gøre det helt tydeligt :)

-----------------

Søgemaskinemarkedet er fundamentalt anderledes på en række punkter end det meste anden markedsføringr, som gør at sådanne konkurrencer er særlig problematiske, herunder:

1) Der er kun den plads der er - alle andre medier kan stort set bare “trykke” flere sider

2) Man kan ikke “se” en søgemaskine-kampagne - med mindre man ved hvad man skal søge på. Og det kan i mange tilfælde netop være en af de vigtige (og helt legale, iøvrigt) hemmeligheder

3) Stor set alle der laver effektiv markedsføring i søgemaskinerne bryder lidt, mere eller meget med søgemaskinernes “regler” - og det kan få negativ konsekvens hvis det opdages. Der er større risiko for at blive opdaget, ved at deltage i en sådan konkurrence

4) De fleste andre kampagne-priser uddeles til kampagner der HAR været kørt - søgemaskineoptimering er “on-going” - kører stadig for de fleste.

Og hvad er fordelen ved at stille op?
For de virksomheder der stiller op kan jeg ikke se nogen fordele. Reklameværdien er ikke meget værd, da de fleste sælger til helt andre målgrupper end dem der følger med i sådan en pris.

For den eventuelle SEO Virksomhed, hvis kunde der stiller op, kan der måske være en markedsføringsværdi i at vinde sådan en pris. Men her er det så bare, at jeg - med mine SEO-virksomheder, ikke synes jeg kan tillade mig, at løbe en risiko for mine kunders sites bare for at give mig selv lidt gratis reklame.

Kunderne har betalt mig for at sikre den bedste og mest stabile markedsføring de kan få (indenfor de budgetter de nu engang har). Jeg synes det ville være kritisabelt, hvis jeg modvirkede det jeg bliver betalt for, af egen egoistisk interesse for at vise mig frem med kundernes resultater - og altså, på deres bekostning.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Bertil Sall:

 Tanken om, at alle mulige andre skulle kopiere vinderens strategi mv. er vel ikke større i dette tilfælde end for en hvilken som helst off-line virksomhed, der vinder en pris. Her bliver deres forretningsidé, strategi mv. jo også i høj grad eksponeret og dermed udsat for risikoen for kopiering. 

Hej Bertil.

Jo, det er lige nøjagtig det, der er problemet (ud over alt det Mikkel lige har gentaget).

 I den "fysiske verden" kan konkurrenter ikke se, hvad der "sker bag murene".

Internettet kan man. Hvem som helst med den nødvendige know how kan "reverse engineer" stort set alt hvad vinderen har gjort for at opnå succes.

Og siden vinderen jo netop har succes, er det attraktivt for, ikke een, men mange konkurrenter at hyre en af ekspert for at vippe vinderen af pinden.

Samtidig er det langt lettere at rykke på Internettet, når man ikke skal investere i en masse fysiske ting før man kan konkurrere.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Svar til Mikkel

Jeg er fortsat ikke enig :-)

Ad 1: Den kan jeg nogenlunde følge. Men på TV2 eller TV3 er der altså heller ikke ubegrænset reklameplads omkring de bedste programmer og i den bedste sendetid. Jyllandsposten har også kun én side 3, 5 eller 7, som er de nogle af de bedste annonceplaceringer i avisen - så der er altså ikke ubegrænset adgang, som du forudsætter i dit indlæg.

Ad 2: Tjoh - men det er jo heller ikke selve kampagnen, men virksomhedens evne til at understøtte sin forretning igennem online markedsføring, der præmieres - i hvert fald hvis jeg har forstået det rigtigt.

Ad 3: Ja og jo, det kan jeg selvfølgelig godt se problemet i - især for søgemaskineeksperterne :-)
Omvendt kan jeg så sige, at de virksomheder, der enten ikke vil eller ikke har råd til at købe dyre søgemaskineeksperter til at bryde reglerne i mindre, større eller ekstrem grad, så er meget skidt kørende i forhold til at give deres hjemmeside en fornuftig placering i Google eller de andre søgemaskiner.
Man kunne måske håbe på, at priskomitéen ville lægge vægt på, at prismodtageren skal være en virksomhed, der har opnået gode resultater uden at bryde reglerne.

Ad 4: Al markedsføring er on-going. Tag DSB-reklamerne som et eksempel. DSB har vundet mange præmier for disse reklamer - men kampagnen fortsætter og er i allerhøjeste grad on-going.

Fordele ved at stille op:
Jeg kender ikke næsten ikke nogen priser, hvor det har nogen egentlig "kundeværdi" at få prisen, hvis der dermed menes direkte køb og omsætning. Omvendt kaster en pris ofte mange hundrede eller tusinde spaltemilimeter + indslag i diverse elektroniske medier af sig. Denne omtale kan være mange hundrede tusinde kroner værd. I hvert fald vil jeg skyde på, at en IT-iværksætter ved navn Martin har fået en del kunder ind i Spamfighter-biksen i kraft af omtale i diverse medier, selv om denne omtale ikke er afstedkommet af en pris.

 

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du kan jo mene hvad du vil, men faktum er, at jo mere offentlighed og fokus der er på en virksomheds markedsføring i søgemaskiner, jo større risiko er der for, at denne markedsføring efterfølgende bliver dyrere og dårligere. Sådan forholder det sig ikke med de fleste andre medier.

Man kunne muligvis godt have lavet en eller anden form for "search pris", men FDIH har været helt uinteresseret i, at snakke prisens rammer igennem med nogle af dem der har forstand på området. Det er arrogant og dumt.

Dermed fremstår prisen som en hån mod branchen og de virksomheder der gør sig store anstrængelser for at markedsføre sig effektivt i søgemaskinerne. De er undergravende for det arbejde jeg og andre ellers går og laver. Og det vil jeg naturligvis ikke stiltigende finde mig i.

Resultatet bliver, at prisen med garanti ikke bliver uddelt til den virksomhed der har gjort det bedst i søgemaskinerne - for de virksomheder der er så dygtige ved godt at de skal holde langt væk fra en sådan prtis. Og den stakkel der så vinder vil også uden tvivl blive pillet fra hinanden, udstillet, gjort til grin på debatter som denne - og efterfølgende lide den skade der så følger.

Stakkels vinder, må jeg bare sige endnu en gang.

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Svar til Christian

 :-)

I den fysiske verden har enhver virksomhed da i høj grad mulighed for at følge konkurrenterne. Hvis ellers man har kontakt til sine kunder og leverandører ved man stort set lige så hurtigt som konkurrenten selv, hvad de har gang i, både med hensyn til priser, produktsortiment, leveringsbetingelser mv. I hvert fald inden for serviceydelser og salg af generiske produkter.

Yes, det er selvfølgelig korrekt, at alle konkurrenterne kan hyre hver deres SEO-ekspert og prøve at vippe vinderen af pinden. Men hvordan adskiller det sig fra den almindelige verden. Her ligger virksomhederne også og kæmper på livet løs om at skabe kampagner, der rammer brugerne og kunderne bedst og mest direkte. Og for at det hele ikke skal gå op i søgemaskineoptimering, så er der jo også andre faktorer, der har betydning for  onlineforretningens succes. Faktorer som kundetilfredshed, leveringssikkerhed og mund-til-mund metoden har meget stor indflydelse.

Citat: "Samtidig er det langt lettere at rykke på Internettet, når man ikke skal investere i en masse fysiske ting før man kan konkurrere".
Det har du da ret i, hvis man producerer biler eller værktøj, men en meget, meget stor procentdel af virksomhederne offline sælger serviceydelser, hvor der er mulighed for at omstille sig fra time til time, hvis konkurrenterne rykker sig.

 

 

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)