Haha... jo dygtigere man er til søgemaskineoptimering, jo værre er resultatet for vinderen... Umiddelbart skulle man tro, at det er en pris, som kun vil tiltrække virksomheder, som er dårlige til søgemaskineoptimering. Men én ting er dog sikkert... De finder ikke den samme vinder to år i træk!
|
Så skriver ComOn også om problemet: http://www.comon.dk/news/kaemper.for.at.undgaa.e-handelsprisen_38919.html
FDIH afviser det naturligvis, med en overfladisk bemærkning om, at de synes "kritikken er overdreven ..." - helt uden at forholde sig til de meget konkrete ting prisen kritiseres for.
Problemet ved at forholde sig til kritikken ville jo så også være, at den er umulig at argumentere sagligt imod. Faktum er, at det at stille op til prisen undergraver formålet med det der skal vurderes. Vinder man taber man. Håbløst situation, som jeg ikke synes det er anstændigt at stille danske websites i.
En ting er dog helt sikkert: De vil med garanti ikke finde den rigtige vinder til den pris! De virksomheder der gør det absolut bedst i søgemaskinerne ved nemlig godt, at det er uklogt at stille op til en sådan pris - så de lader være. De behøver slet ikke mine advarsler for at holde sig væk. Mine advarsler retter sig mere mod alle de virksomheder som er lidt mindre "professionelle" omkring deres markedsføring i søgemaskinerne, da de måske ikke lige har tænkt over de mulige konsekvenser.
Et af de store problemer med mange af den type virksomheder er, at de faktisk ikke helt præcist ved om der ligger noget "SEO snavs" på deres site - ofte fordi de har haft skiftende webmastere og eksterne bureauer og eksperter til at optimere på sitet over tid. Når de så bliver nomineret til Searchprisen - eller i værste fald vinder, så vil søgemaskinernes og SEO-miljøets fokus på dem pludselig grave alt det "snavs" frem, som de ikke selv var opmærksom på - og så kan det dels bruges imod dem (bad press) eller søgemaskinerne kan tage konsekvenser af det. I alle fald noget lort (for nu at sige det meget klart).
Det samme forhold kan man ikke rigtig sige, at andre medier har. Der er ikke så meget "skjult snavs" at finde i en TV-reklame eller en avisannonce., Der er ligesom det man kan se - ikke så meget hokus-pokus.