Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der nogen der kan en fidus til følgende problemstilling...?

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino brugere

Jeg er i dag ejer af et holding selskab (aps) som ejer 50% af et driftselskab (A/S).

Jeg kunne godt tænke mig og oprette et nyt selskab (aps) som mit holding selskab skal eje 100% af - det der er problemet er at der ikke er likviditet nok i holding selskabet til at smide 125000 kr. i et nyt driftselskab. Er der nogen der har en fidus til dette?

Grunden til jeg vil have et andet selskab er at mit nuværende driftselskab skal der fokuseres 100% på de forretningsområder vi har kørende allerede nu, men jeg har små sideforretninger som jeg gerne vil køre seperat - dog ønsker jeg at ikke blot at køre disse i et personlig eget selskab, da jeg ikke ønsker og hæfte personligt hvis det en dag skulle gå dårligt, eller man ryger ind i en eller anden form for tvist.

Jeg har tænkt lidt selv - jeg har mulighed for at låne de 125000 kr. kortvarigt, men ønsker ikke at disse skal indgå i selve forretningen, dvs. jeg kan skaffe de penge der skal til at oprette selskabet, men når det så er oprettet ønsker jeg at trække pengene ud igen - har læst lidt om anpartsselskabsloven, og her står der at et aps der når regnskabet foreligger ikke har den fornødne minimums kapital kan risikerer at blive tvangsopløst af erhvervs og selskabsstyrelsen - dog ved jeg at der er nogle aps selskaber der kan køre videre selvom dette er situationen, dog ved jeg ikke hvordan - skal man blot sende sin revisor et par flasker vin eller hvad? :)

Når nu jeg har sagt at jeg gerne vil trække de 125000 kr. ud igen, så står firmaet reelt og har 0 kr. i kapital, jeg har dog tænkt mig derefter at skyde lidt penge ind i dette af privat lomme, dog gennem mit holdingselskab - vi snakker ca. 25.000 kr. Som skal hjælpe med at betale de første faktura. Og så skulle det derefter køre af sig selv, da jeg stort set kommer til at sælge varerne før jeg køber den ind.

Nå, håber ikke det blev for indviklet, men håber der er nogen der har en ide om hvordan sådan en løsning kan skrues sammen.

Glæder mig til nogle konstruktive indlæg ;)

På forhånd tak.

MVH

Bendtsen

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bendtsen,

 

Der er nok ikke nogen "fidus" her. Dog kan du jo indskyde værdier fra dit holdingselskab ned i datterselskabet, hvis værdierne udgør min. kr. 125.000 (revisor skal lave vurderingsberetning), og ellers må holdingselskabet spæde til med kontakten op til min.startkapital på min kr. 125.000.

Der skal være startkapital/værdier i datterselskabet på min. kr. 125.000. Et udlån fra dig/holdingselskabet med tilbagebetaling straks efter, så der er et "rundt nul" tilbage i selskabet, vil være i modstrid med reglerne i anpartsselskabsloven, og du vil være personligt ansvarligt for evt. tab, som datterselskabets kreditorer måtte lide i den forbindelse. Det kan i tillæg hertil måske også være strafbart.

Så gør det rigtigt, eller lad være.

Du er velkommen til at kontakte mig helt uforpligtende, hvis du ønsker at tale mere herom.

 

Mvh

Karsten

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Så vi taler altså om at der stort set skal være kolde kontanter - mn kan ikke lege med holdingselskabets genkpitl f.eks. som er væsentlig højere end de 125000 kr. da det som før nævnt ejer 50% af et driftselskab (a/s)...?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bendtsen,

Det er vanskeligt at svare på, med så få oplysninger.

Men der skal være (reelle) værdier svarende til mindst kr. 125.000 på stiftelsestidspunktet. Enten i form af kontanter eller værdier, der indskydes i selskabet i stedet for kontanter (værdierne kan f.eks. være aktiver eller andet - dette afgør din revisor).

Vi kan evt. tale om det.

Mvh

Karsten

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Jeg må vist hellere lige tale med min revisor ;)

I øvrigt mangler jeg til vores nuverende driftselskab en royalty kontrakt, dvs. vi har fået lavet en aftale med en designer - og begge parter skulle jo gerne være sikret - ligger du inden med sådanne, eller ved du evt. hvor jeg skal lede, synes efterhånden jeg har brugt google så meget så jeg sikkert snart skal betale for det...

Ser frem til at høre fra dig.

MVH

Bendtsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bendtsen,

Ja, jeg tror, at din revisor hurtigt kan vurdere, hvad der er mest optimalt for dig.

Jeg har lavet mange aftaler og kontrakter, herunder også royaltyaftaler og samarbejdsaftaler med designere mv., så du er meget velkommen til at slå på tråden (40 74 70 47) eller sende mig en mail (kdl@cphlawfirm.com). Så tager vi en uforpligtende snak om tingene derfra.

 

Mvh

Karsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Duch Lynggaard:

Hej Bendtsen,

Det er vanskeligt at svare på, med så få oplysninger.

Men der skal være (reelle) værdier svarende til mindst kr. 125.000 på stiftelsestidspunktet. Enten i form af kontanter eller værdier, der indskydes i selskabet i stedet for kontanter (værdierne kan f.eks. være aktiver eller andet - dette afgør din revisor).

Vi kan evt. tale om det.

Mvh

Karsten

 

Enig det er svært at svare på med så få oplysninger men umiddelbart kan man sige at der ikke er meget ide i at finansiere opstarten af et nyt ApS med personlige midler/lån hvis man har værdier i selskaberne som kan bruges til samme formål. Man kunne jo lade holdingselskabet låne 125.000 kr. til at stifte selskabet for.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Hvor meget vil du skyde på en sådan royalty aftale koster og få udarbejdet? Du kan evt. skrive retur på min mail. m.bendtsen@privat.dk

MVH

Bendtsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Et SMBA-selskab.

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 05:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ejler

Kan du uddybe dit svar en anelse? - er ikke helt med... Tak :)

MVH

Bendtsen

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)