Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ønsker at starte som betalt hobby-fotograf

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget enkelt.

Hvis jeg skulle lave en knivskarp vurdering af levetidskriteriet ville det ikke være enkelt men de driftsøkonomiske afskrivninger er uinteressante i skattemæssig henseende fordi de tilbageføres når man opgører virksomhedens skattemæssige resultat. Lige bortset fra vurderingen af om der er tale om hobbyvirksomhed eller ej, og der kan et synspunkt om at der er 10 års levetid på nogle driftsmidler være lige så godt som et synspunkt om at der er tale om hobbyvirksomhed. Forstået på den måde at jeg selvfølgelig sætter levetiden så højt som muligt - og der er 10 år vel højden - hvis det er det der skal til.

Herudover handler det selvfølgelig om at sørge for at få afsat private andele mv. 

Jeg havde faktisk lige præcist dette punkt på i det Aktuel Skat kursus jeg holdte i sidste uge.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent..normalt gælder den opfattelse, at når SKAT skønner, så får SKAT ret.

Har SKAT ingen indflydelse på den driftsøkonomiske del?

Kan SKAT virkelig ikke anfægte, at du f.eks. sætter et aktivs levetid til 10 år og SKAT mener 3 år!

Vi taler her driftsøkonomiske afskrivninger!

Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de mange svar.
Business Angel, jeg synes det lyder som om du er ude i noget af de rigtig mht. afskrivninger af udstyr over tid, for at skabe et overskud som beskattes.

Jeg synes det er svært det her. Men jeg bliver da klogere undervejs.
Jeg fandt en masse svar mht. hvordan en faktura skal se ud m.m. her:
http://www.startvaekst.dk/

Jeg har fundet lidt forskellige programmer til bogføringen f.eks. Summa Summarum og Saldi, men jeg synes godt nok deres kontoplaner er komplicerede.

Hvad har jeg brug for ?

På indtægtssiden:
En konto til udført arbejde

På udgiftsside:
en konto til husleje, el/varme
Rengøringsartikler m.m.
Reperation m.m.
Jeg bestiller ofte fremkaldelser for mine kunder, hvordan registreres dette på udgiftssiden?


Hvad så når jeg bruger mit private og allerede indkøbte udstyr ?
Hvis jeg køber nyt udstyr lad os sige for 5.000kr og jeg forventer at det har en levetid på 10år, så afskriver jeg med 500kr om året ? (Er det det som hedder driftsmidler?)
På flere kontoplaner har jeg set begrebet "Afskrivninger af lejede lokaler", hvad er det?

Findes der en god bog e.l. som beskriver simpel bogførin/regnskab for ikke momspligtige enkeltmandsvirksomheder ?

Jeg kommer aldrig til at have nogle varer på lager, det bliver bare fremkaldelse af billeder, og jeg skal ikke have noget liggende.

I dag betaler mine kunder ind på min private konto, er det et problem ?

Behøver jeg at registrere porto/fragt/elafgift etc. særskilt ?
Jeg vil bare gøre det så simpelt som muligt, selvom jeg godt ved at jeg går glip af et par kroner.

Jeg skal så ved årets udløb lave et årsregnskab og jeg angiver så mit resultat i Lønindkomst (lægger beløbet til min nuværende løn) på min alm. selvangivelse, korrekt ?

Beklager alle mine mange spørgsmål, men synes det er lidt kompliceret, måske netop fordi det er en så simpel virksomhedstype...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej...nej Fotograf....Bent jeg synes, at dit svar nu forvirrer mere end det gavner lige her!

Du skal bruge skattemæssige regler/afskrivninger i dit årsregnskab!

Hvordan du behandler dit resultat i selvangivelsen har jeg svaret på tidligere i denne tråd.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

fotomanden:

Business Angel, jeg synes det lyder som om du er ude i noget af de rigtig mht. afskrivninger af udstyr over tid, for at skabe et overskud som beskattes.

Det er faktisk ikke hvad der er tale om. Det er kun for et syns skyld. Når du efterfølgende regulerer over til de skattemæssige afskrivninger opstår der måske et underskud som du så fratrækker. Det er simpelthen for at man tydeliggører at de skattemæssige afskrivninger ikke kan tages som udtryk driftsøonomiske afskrivninger. 

Peter: Jeg kan godt følge dig og selvfølgelig kan de gøre da indvendinger  men de har ikke lige så let spil som de har hvis det vedvarende giver underskud. Typisk kommer de nogle år efter og der kan man jo så - begge veje - også kigge på den senere udvikling. Hvis virksomheden i de efterfølgende år har givet overskud batter et synspunkt fra Skat om at "der ikke er udsigt til at virksomheden bliver overskudsgivende" jo ikke.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Du skal bruge skattemæssige regler/afskrivninger i dit årsregnskab!

Ja, men jeg havde også et modspørgsmål, jeg mener jo ikke at jeg har den rubrik du nævner, da jeg ikke har en udvidet selvangivelse...

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

fotomanden:

Business Angel, jeg synes det lyder som om du er ude i noget af de rigtig mht. afskrivninger af udstyr over tid, for at skabe et overskud som beskattes.

Det er faktisk ikke hvad der er tale om. Det er kun for et syns skyld. Når du efterfølgende regulerer over til de skattemæssige afskrivninger opstår der måske et underskud som du så fratrækker. Det er simpelthen for at man tydeliggører at de skattemæssige afskrivninger ikke kan tages som udtryk driftsøonomiske afskrivninger.

Så forstår jeg det vidst ikke.

Ummidelbart så ville mine udgifter til f.eks. udstyr blive registreret som udgifter og derved kan jeg så ende i nul resultat, for at undgå dette, skulle jeg så afskrive udgiften over flere år, for at danne et overskud.
Altså istedet for at skrive 5.000kr på som udgift, så vil jeg afskrive den med f.eks. 500kr om året i 10 år e.l.

Korrekt ?

Nu snakkede jeg lige med en regnskabsuddanet (assistent, tror jeg nok). Han sagde at hvis man ikke var registreret som virksomhed så kunne man ikke trække sine udgifter fra, er det korrekt  ?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Den med driftsøkonomiske afskrivninger og ej fradrag for udgifter, gælder kun i det tilfælde at

SKAT statuerer hobbyvirksomhed!

Det ville jeg slet ikke bruge kræfter på i første omgang.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt Peter, men det vi taler om her er man laver en sædvanlig opgørelse af overskuddet. Dvs. fratrækker det man kan maksimalt, herunder mindre anskaffelser. Så laver man en opgørelse ved siden af hvor man prøver at opgøre overskuddet størst muligt. Dvs. reducerer afskrivningerne til den forventede levetid. Det er hvad der er tale om.

Men jeg er enig i at at man i første omgang kan gøre som man plejer og derefter fremlægge ovenstående beregninger når/hvis der fremkommer en sag. Hos mange revisorer er det bare alligevel en integreret del af det at aflægge regnskab.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)