Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

én virksomhed - 2 børn....hvad så??

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino’er,

Nu smider jeg lige en bold op, og håber på en hulens masse konstruktive tilbagemeldinger.

 

En far havde skabt og drevet en succesrig og sund virksomhed. Han blev syg og døde som 60-årig – og efterlod hustru og 2 børn.

Det ene barn havde uddannet sig i samme branche som faderen, og var ansat i faderens firma, da han døde. Det andet barn havde en fin karriere i en helt anden branche.

 

Efter faderens død skulle der laves generationsskifte, således at den ældste søn kunne overtage virksomheden 100% og drive den videre.

 

Hvad har I af ideer til setup i den situation, hvor man jo gerne skulle forsøge at skabe en lighed på børnene så vidt muligt??

 

Kom frisk med masser inputBig Smile

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikkepigen:
Hvad har I af ideer til setup i den situation, hvor man jo gerne skulle forsøge at skabe en lighed på børnene så vidt muligt??

Hvorfor er det vigtigste at skabe 'lighed' mellem børnene? De er jo ikke lige. Var det ikke en idé at fokusere på et andet kriterie?

 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

udvikler:

Hvorfor er det vigtigste at skabe 'lighed' mellem børnene? De er jo ikke lige. Var det ikke en idé at fokusere på et andet kriterie?

Øh, hvad? Så du mener det ene barn skal arve 100% af virksomheden?

 

Er virksomheden et aktieselskab? For så ville det jo være oplagt at lade børnene dele aktierne, med en mulighed for at det ene barn kan opkøbe alle aktierne til markedspris - medmindre altså at bror'en vil sælge billigere.

Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette er et spørgsmål der ofte debateres...

Hvis den ene søn overtager virksomheden, skal han som udgangspunkt købe sin far ud, da han jo ikke bare kan få virksomheden foræret...

Hvad skal han så give for den...?

Købes den for billigt, vil det igen ligne en foræring og den anden søn vil sige at noget er gået tabt for ham. Men omvendt - skal virksomheden prissættes realistisk så "arven" bliver lige mellem de 2 sønner, skal virksomhedens goodwill fastsættes... Også fremadrettet.

Lad os sige at virksomheden prissættes til kr. 1.000,-

Så skal den ene søn købe sin far ud for dette beløb (uanset om han er ansat eller ej) - begge sønner arver derefter halvdelen af sin far - altså også kr. 500,- hver...

Så burde begge være glade - men hvad så når den ene søn står med sine kr. 500,- og den anden både med kr. 500,- og samtidig uden at lave det store hele, tjener 100.000.000,- det næste år så sin fars virksomhed...

Er den ene søn så ikke blevet snydt ved kun at få kr. 500,- ???

Så vil den hurtige nok sige, at så var virksomheden sat for lavt i goodwill, men det pludselige overskud kunne jo skyldes, at en potientiel kunde har gået og "gemt" sig og pludselig slår til...

Selvstændig med Aps - Internet-købmand og krejler af 1. grad... Yes

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

chrholck:
Øh, hvad? Så du mener det ene barn skal arve 100% af virksomheden?

Hvis målet er 'lighed' er jeg enig i at det er uretfærdigt.

chrholck:
Er virksomheden et aktieselskab? For så ville det jo være oplagt at lade børnene dele aktierne, med en mulighed for at det ene barn kan opkøbe alle aktierne til markedspris - medmindre altså at bror'en vil sælge billigere.

Som jeg læser det oprindelige indlæg er der ingen af brødrerne der lider nød.

Jeg kan ikke se hvorfor din hurtige manøvre er 'lighed' mellem børnene, men ser nærmere som et setup til årelange konflikter, retssager m.v. Misforstå mig ikke, jeg kan godt forstå hvor du vil hen, men jeg mener simpelthen ikke det er konstruktivt at lave en bodeling på denne måde i situationen. Hvis begge børn ønsker faderens gamle stok og de derfor beslutter "i lighedens navn" at brække den i to lige store stykker taber de begge.

Derfor råder jeg til at de to børn til at sætte sig ned og tale om de ting der har værdi først. "At den anden ikke får flere penge" kan vel næppe være et mål i sig selv.

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes at den søn som har arbejdet sig ( op ) i firmaet også er den mest naturlige efterfølger, jeg mener det jo ikke "bare en gave" at drive en virksomhed. måske firmaet køre godt nu, hvad så om 3 år ... måske det må lukke eller har store økonomiske kvaler, stiller den anden søn så op og sætter penge ind i firmaet,

for det første er der ( vil jeg tro) ganske klare regler for overtagelse af firma'er, så jeg vil mene det er et øjebliks misundelse der lurer,

 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er jo ikke anderledes end hvis det er et hus man skal arve. Der må ske en værdifastsættelse på det  tidspunkt arven skal opgøres, der så deles i to. Hvis ikke den ældste bror kan løfte finansieringen, må virksomheden sælges.

Hvis der er et fælles ønske om at virksomheden skal viderføres i familiens regi, og den yngste evt. ønsker at få del af en eventuel værditilvækst i virksomheden, opgøres virksomheden i andele hvor der sker en forholdsmæssig udbetaling af dividende.

/Michael

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Ingen burde, efter min mening, have "ret" til at arve noget som helst! Det er en middelalderlig lovgivning vi har.

Jeg er ved at brække mig når jeg hører arvinger slås om hvem der skal have hvad. Tjen jeres egne penge! Der findes ikke ret meget i verden der er mere forfærdeligt end forkælede sønner der har arvet fars millioner. De er en pest for samfundet.

Hvis faderen mener, at den ene søn har gjort sig mest fortjent til at arve hans forretning mener jeg således at han burde kunne give den til ham uden at skulle stå til ansvare for alle mulige andre. Det er jo hans værdier - ikke andres!

Men sådan er lovgivningen jo ikke. Desværre.  

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg er ved at brække mig når jeg hører arvinger slås om hvem der skal have hvad.

Jeg er fuldstændig enig, jeg frygter altid når der er nogen der dør - selvfølgelig pga. sorgen og tabet - men også forløbet efterfølgende. Langt de fleste arvinger forvandler sig fra civilicerede mennekser til griske gribbe som bare skraber til sig så meget som overhovedet muligt. Det er svært at se personerne bagefter uden at tænke på deres opførsel dengang.

Utroligt at selv ting uden den store værdi bliver hevet og trukket i til ukendelighed blot for at den ene ikke får mere end den anden.

Det er lige før jeg tror flere familier ville bevares hvis der ikke var nogen arveret.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:

Ingen burde, efter min mening, have "ret" til at arve noget som helst! Det er en middelalderlig lovgivning vi har.

Jeg er ved at brække mig når jeg hører arvinger slås om hvem der skal have hvad. Tjen jeres egne penge! Der findes ikke ret meget i verden der er mere forfærdeligt end forkælede sønner der har arvet fars millioner. De er en pest for samfundet.

Hvis faderen mener, at den ene søn har gjort sig mest fortjent til at arve hans forretning mener jeg således at han burde kunne give den til ham uden at skulle stå til ansvare for alle mulige andre. Det er jo hans værdier - ikke andres!

Men sådan er lovgivningen jo ikke. Desværre.  

Jeg er overbevist om, at laaaaangt de fleste fædre meget, meget nødig vil gøre forskel på sine børn. Det er jo langt fra altid børnene der har (eller skaber) problemet i sådan en sag. Ofte er det forældrene som har det behov at skabe lighed. Og det er nu - uanset hvor middelalderagtigt det kan virke - svært at få følelser, etik og praktik til at fungere harmonere.

 

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)