Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor er skat i enkeltmandsvirksomheder så besværligt?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 17. Mar 08
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har nu i flere år drevet egen virksomhed ved siden af min primære indtægtskilde og begynder nu efterhånden at undre mig over det danske systems opbygning ift. til selvstædige, der også har fuldtidsjob "ved siden af". Jeg kan simpelthen ikke forstå, at det skal være så omstændigt at betale skat til staten.

Jeg har en nogle issues, som på tilbagevendende vis generer mig:
1. Mit fradrag benyttes 100% i min egen virksomhed i stedet for på min daglige arbejdsplads. Dette betyder, at hvis jeg har en sløj måned i min virksomhed, så har jeg ikke ret mange penge til at forsørge familie osv., da der trækkes skat af ALT på min daglige arbejdsplads. Jeg ville hellere have en fast stabil udbetaling fra min daglige arbejdsplads og så have en svingende udbetaling fra min virksomhed.
2. Jeg er nødt til at tilpasse min forskudsopgørelse månedligt, for dels ikke at få et skattesmæk næste år, hvis virksomheden går "for godt" og dels for at have penge nok til familien, hvis det er en sløj måned. Dette medfører også, at skattefar skal sende nye indbetalingskort til mig jævnligt, da min virksomhedsskat har ændret sig. Det er da omstændigt.

Min ønskesituation ville nok være, hvis jeg kunne benytte mit fradrag på min daglige arbejdsplads og betale min virksomhedsskat bagud med udgangspunkt i FAKTISK overskud - ligesom momsen. Nogle af problemerne ville nok forsvinde, hvis jeg stiftede et ApS, men jeg har p.t. intet ønske om at bruge 125.000 kr. + en masse ekstra administration på dette.

Spørgsmålet er nu: Er jeg for krævende eller er systemet en klods om benet for os, der gerne vil køre en seriøs enkeltmandsvirksomhed ved siden af vores primære beskæftigelse?

Hvad synes I?

Mvh Morten

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten H. Boldsen:
+ en masse ekstra administration på dette.

Din administration kan da næppe blive værre end dette!!!Wink

Omvendt er jeg lidt uforstående overfor din konstruktion ovenfor. Hvis dit fradrag udnyttes i virksomheden er det vel fordi du får løn derfra? Fast løn eller variabel?? Med de elektroniske skattekort må det da være let at administrere i dag?

Nå lad os håbe at Peter-revisor kan os/mig klogere for så omstændigt husker jeg det ikke fra jeg flagede ud.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg forstår ikke, hvordan dine fradrag kun bruges i virksomheden. Det lyder lidt mystisk!

Du er vel forskudsregistreret med et resultat(netto)for din virksomhed, hvoraf du betaler AM-bidrag samt B-skat.

Det er korrekt, at du kan justere din forskudsregistrering i takt med udsving i din virksomhedsinkomst(personlig virksomhed).

Men hvorfor så ikke justere din B-indkomst sidst på året og så indbetale evt. restskat? 

Desuden er du forskudsregistreret med en A-indkomst samt fradrag i kapitalindkomsten sam ligningsmæssige fradrag.

Her har du et E-skattekort med trækprocent og fradrag.

 

Tilmeldt 17. Mar 08
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for svar.

Peter - Revisor:

Du er vel forskudsregistreret med et resultat(netto)for din virksomhed, hvoraf du betaler AM-bidrag samt B-skat.

Men hvorfor så ikke justere din B-indkomst sidst på året og så indbetale evt. restskat? 

Ja, det er jeg. Det kan der være noget om. Må man godt det? Altså bare sætte forventet overskud til ca. 0 kr. og så i nov/dec opjustere det til faktisk overskud? Eller måske slet ikke opjustere det, og så bare tage regningen på restskatten, når den kommer. På den måde kommer jeg vel til at bruge mit fradrag løbende i mit fuldtidsarbejde?

Peter - Revisor:
Her har du et E-skattekort med trækprocent og fradrag.

Ja, der er trækprocent på, men ikke fradrag - jeg går ud fra, at det er fordi, at mit forventet overskud i min virksomhed er så stort, at hele fradraget kan bruges der?

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville også mene at du blot skal sætte dit overskud til 0 - for det er jo en forventning du gør dig om årets resultat ;-)

men det er nok en god idé at få kigget på skatten ultimo 2009, for at undgå at betale for meget i rente til SKAT, du vil med fordel kunne indbetale restskat osv inden 31/12 og spare rentetillæg, hvis du har restskat på over 40.000 DKK

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Forstår godt nok ikke, at de ligningsmæssige fradrag og dit personfradrag ikke er modregnet i din A-indkomst!

Kan du eventuelt se noget på din forskudsregistrering?

I sidste ende går det jo lige op med din totale skat, men nedjuster da lidt på virksomhedsindkomsten, og

så indbetal evt. restskat som skrevet overfor.

Tilmeldt 17. Mar 08
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Kan du eventuelt se noget på din forskudsregistrering?

 

 Nja, ved ikke lige hvad jeg skal kigge efter....

Er det da normalt, at ligningsmæssige fradrag og personfradrag modregnes i A-indkomsten, selvom man har en enkeltmandsvirksomhed? Jeg har altid haft den opfattelse, at fradragene først benyttes på B-indkomsten og sekundært på A-indkomsten...?

Mvh Morten.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Den skattepligtige indkomst er=

Personlig indkomst(A-indkomst+din virksomhedsindkomst)

+/- kapitalindkomst

- Ligningsmæssige fradrag

=Skattepligtig indkomst

Personfradrag modregnes skatten med skattemæssig værdi.

I det A-indkomsten er din hovedindtægtskilde...bør fradragene modregnes der.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter,

Nu er e-skattekortet jo efter min tid - men justeres det ikke automatisk hvis et fradrag ikke udnyttes eller hvordan??

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nope...det skal man selv justere via forskudsregistreringen.

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)