Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leverer din revisor værdi til din virksomhed?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 11. Apr 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har været tilknyttet til revisionsbranchen gennem et stykke tid, hvor min funktion primært har været optimering af forretningsprocesser af selve branchen. Jeg er ikke revisor uddannet og udtaler mig således helt som lægmand.

Til dagligt driver jeg mine egne virksomheder og har således gennem en årrække selv stiftet bekendtskab med revisorer.

Ud fra min tilknytning til branchen og mine egene erfaringer, har jeg oplevet at der generelt betragtet, er et misforhold mellem revisors ydelser og modtagerens forventninger eller at kunden (altså os) ikke helt er klar over hvad de skal anvende en revisor til, samtidigt med at revisoren ikke proaktivt yder rådgivning.

Taler mange kun med deres revisor to gange om året, når de skal have udført deres regnskab/årsrapport og når de skal have svar på hvorfor regningen for årsrapporten er så høj?

Jeg har anlagt det betragtning at såfremt revisor ikke proaktivt yder en rådgivning, så er de en nødvendighed, pålagt af lovgivningens karakter. Det er nu sagt med et ’glimt i øjet’ da jeg ved at der er mange der også yder en masse gode ydelser.
 
Men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres synspunkter på nogle af følgende spørgsmål:

Overholder revisoren sine aftaler?
Leverer revisoren produktet til tiden og til aftalt pris?
Får du automatisk specificeret regningen så du kan se hvad tiden er anvendt til?
Hvis du har skiftet revisor eller overvejer du dette; hvad er dine argumenter herfor?
Anvender du en statsautoriseret, registeretrevisor eller en bogholder/revisor og hvorfor lige netop den type?
Er det en stor eller lille revisionsvirksomhed du anvender og hvorfor?
Betyder det noget at revisoren er i nabolaget og hvorfor?
Køber du andre produkter hos din revisor så som budget og rådgivning og er du tilfreds? Er din bank tilfreds med revisoren?
Hvad kan gøres bedre?

Grunden til at jeg interessere mig for dette, er som jeg omtalte indledningsvis, at jeg har en fået det indtryk af at der er et generelt misforhold mellem ydelsen og forventningen, men kunne godt tænke mig nogle ægte iværksætteres holdninger/erfaring enten for at bekræfte eller afkræfte dette. Skulle der en være en enkelt af de revisorer der husere på Amino kunne jeg godt tænke mig at høre deres holdning til hvorledes de opfatter kundeforholdet.

Håber du har 2 min til dette ellers lidt kedelige emne :-D

/Skov

Fra Svendborg
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du rammer mig på det rigtige tidspunkt, for jeg skal netop op til min revisor og klage over samarbejdet.

Jeg har drevet mit firma i et år, og nu har jeg været en revisionscyklus igennem. På opstartsmødet blev det aftalt at jeg ville komme til at betale ca. 6700,- inkl. moms, men nu er slutregningen på 9755,- inkl. moms. Jeg har fået lavet 4 kvartals afregninger samt 1 årsregnskab, hvor der tilsammen er 140 poster i mine kasseklader.

Der står intet på regningen om hvor mange timer der er brugt, og om det er elevtimer.

 

Nu er det tilfældigvis en elev der tager sig af mig og mit firma. Jeg har haft ringet ind og spurgt om forskellige ting da jeg har været usikker, og jeg har fået svar, men de har været forkerte flere gange. Jeg spurgte bl.a. om hvis mit firma gav underskud (enmandsfirma) om jeg så fik penge tilbage fra skattefar. Det sagde hun nej til, og det var kun fordi jeg blev ved med at sige at det ikke kunne passe at hun undersøgte det. Der er flere af denne slags ting der har været.

 

Jeg kan se at hun ikke har taget højde for den private andel af telefon, selv om vi har talt om det, og jeg kan se at hun har trukket moms fra mine ture over storebæltsbroen i privatbil.

Det er først nu hvor jeg har bestemt mig for at jeg ikke vil betale så mange penge for så lidt, at jeg har sat mig ind i momsreglerne og opdaget disse fejl. Jeg vil til at lave mit eget regnskab, for det er spild af penge for mig, når man kan få støtte herinde på amino af kompetente mennesker.

 

Jeg skal op og klage, og jeg nægter at betale 1 kr. mere end aftalt. Sådan spiller klaveret ikke, og slet ikke at fakturere et honorar uden at specificere hvad fanden der ligger til grund for beløbet.

 

 (slap af Jan)

 

Det bliver da klart en fordel at lave mit eget regnskab, for på den måde lærer jeg hvordan reglerne er skruet sammen…

 

God ide til tråd.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Apr 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan

Tak for dit indlæg til tråden.

Jeg kunnde godt tænke mig at få lidt info om revisionsfirmaet ,bortset lige fra navnet , da jeg ikke mener der er etisk korrekt at udlevere nogen på Amino. Er de registeret, stor/lille og du skal vel have dem til at lave dit årsregnskab? Hvad mener du revisoren kunne have gjort bedre?

Jeg kender udemærket godt til elev timer :-)

Igen tak for dit indlæg. Det er jo ikke ligefrem denne tråd der kommer på top 10 men regnskab er vel også det sidste man tænker på  :-)

/Skov

Fra Svendborg
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Firmaet er et stort firma i mit nabolag, og er med i en af de revisorkæder der er. Nej jeg vil heller ikke udlevere nogen her. Der er altid to sider til samme sag, og jeg skal have et møde med dem og få klarlagt deres del af historien.

Hvad jeg mener de kunne have gjort bedre, ja så mener jeg at de skulle have været mere proaktive. De ved jo at jeg er "grøn" og derfor bør de indkalde mig til årsregnskabet, eller blot sende en mail, der klarlægger ting som privat andel af telefoni, samt om det har været i en gul eller hvidpladebil jeg har brugt over storebælt. (Der er ikke momsfradrag for hvidplade biler) Derfor frygter jeg nu at mit årsregnskab ikke passer....

Og den regning hører jo ingen steder hjemme når der kun er tale om 140 posteringer i løbet det første år... 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, en revisor bør meget hurtigt kunne se, om det er en gulplade eller hvidpladebil, da de jo nok også har forsikringspræmiebetalingerne, og der står registreringsnummeret. Hvidpladebiler har registreringsnumre under xx 76 000. Dette blot en fodnote, der jo ikke er relevant for emnet.

Som bogføringsfirma vil jeg da godt give mit besyv med, da jeg ofte har et tæt samarbejde med revisor, og det er igennem mig al kontakt til kunden sker. 

Generelt er jeg ikke begejstret for de store revisionsfirmaer til små virksomheder, da jeg har fornemmelsen af, at de små tit bliver betragtet som "venstrehåndsarbejde" for eleverne, og de ikke har tid til "de små spørgsmål". Det er imponerende at se en regning fra en revisor på måske 15.000,- plus moms, når man ved, at det har været rent regnskabsopstillingsmæssigt, og uden revision. Der er absolut ingen timespecifikation med.

Til gængæld har jeg rigtig god erfaring med de små revisorkontorer - om det er registreret eller statsaut. er jeg ligeglad med. Den tætte løbende kontakt er vigtig i mine øjne for de små firmaer, og det sparer en masse tid i sidste ende, hvis revisor giver sig tid til at rådgive løbende, og kunden/bogholderen sparrer med revisor ved spørgsmål. Det giver tryghed, både for firmaet og for bogholderen, at have en revisor med fingeren på pulsen.

Det betyder ikke det store, om revisor bor tæt på eller langt væk - han er jo kun en mail eller tlf.samtale væk, og de fleste kører gerne til kunden 1 gang om året i forbindelse med årsafslutning.

Det er ikke altid retvisende, hvor mange posteringer der har været i forhold til, hvor mange timer det har taget. 140 posteringer kan tage rigtig lang tid, hvis der ikke er styr på bilagene, mangler bilag, er handler af værdipapirer, ejendomme eller andre tungere ting, hvor hver postering kan bestå af mange dokumenter. Men uanset hvad, burde der fremgå en timespecifikation af fakturaen. F.eks. ville det være aktuelt for en kunde at kunne se, at halvdelen af timerne er ren bogføring, og måske på denne baggrund overveje selv at bogføre.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Århus
Tilmeldt 11. Apr 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Susanne super indlæg.

Jeg kunne måske udvide spørgsmålet til også at omfatte bogholderi virksomheder, problemstillingen er lidt den samme dog med den 'fordel' er de ikke er underlagt lovgivning som de godkendte revisorer er og der findes ikke noget nævn der kan behandle klager. Hvordan fandt du din bogholderi virksomhed. Anbefaling eller måske på Amino :-D Vi bogfører selv men har engang haft en virksomhed til dette arbejde hvor vi var lidt uheldige. Men jeg kender flere i mit netværk som ikke vil undvære deres eksterne bogholder.

Havde egenligt forventet at der kom lidt af de ellers aktive amino revisorer på banen.  

/Skov

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første år havde jeg ingen kontakt til revisor - men det var kun lige indtil jeg stod i banken og manglede kapital :·) Min erhvervsrådgiver sagde at hvis jeg ville låne penge - så skulle der også en revisor indover. Ikke kun til budget og årsregnskab, men til løbende sparring og rådgivning. Han anbefalede en i samme by - og det må jeg sige at jeg ikke har fortrudt et øjeblik.

Det er et mindre statsaut. revisionsfirma - og de er fantastiske. Hver måned kommer de indover vores balance med kommentarer - både positive og negative samt råd til forbedringer. Vi betaler pr. time - og det er baseret på tillid fra vores side. Fakturaen er ikke specificeret ud i andet end antal timer. Vi bruger meget af deres tid og jeg trækker på deres erfaring løbende. Jeg er ret sikker på at de vil kunne fremvise en udskrift med forbrug af timer hvis jeg ønskede det (måske naivt...)

Jeg har før haft et grafisk firma hvor jeg også lavede timearbejde - og jeg ved derfor godt at mange kunder tror man kan lave det hele på den halve tid. Sådan fungerer det bare ikke i praksis - og hvis man ønsker et ordentligt seriøst stykke arbejde - ja, så koster det altså de timer. Dermed ikke sagt at jeg bare lukker øjnene og betaler - men jeg vurderer om jeg synes jeg har fået værdi for pengene!

Vi valgte den revisor fordi banken havde gode erfaringer med dem, og fordi de har mange af vores type virksomhed som kunder.

Mange hilsener Helle

Fra Århus
Tilmeldt 11. Apr 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle gode argumenter og det lyder da super godt hvis har opfølgning hver måned og jeg er sikker på at jeres revisor faktisk kan fremsende en specifikation af deres timer det skal de nemlig kunne jf. revisor loven, men som du selv skriver; så længe der er tillid er der ingen grund til dette.

/Skov

Fra Svendborg
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Susanne

Super indlæg med gode og råd til eftertanke. Jeg kan absolut nikke genkendende til "store revisionsfirmaer til små virksomheder, da jeg har fornemmelsen af, at de små tit bliver betragtet som "venstrehåndsarbejde" for eleverne".

Ang. min situation, så har jeg selv bogført alt, med styr på alle bilag, og det er simple poster, som indkøbte materialer, telefon, arbejdstøj og fakturaer.
Det skulle der ikke være ben i...

Ang. bilen, så lånte jeg en gulplade bil på et tidspunkt, men jeg har også brugt min private bil. Det kan hun ikke se nogen steder....

Fra Svendborg
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Susanne

Super indlæg med gode points og råd til eftertanke. Jeg kan absolut nikke genkendende til "store revisionsfirmaer til små virksomheder, da jeg har fornemmelsen af, at de små tit bliver betragtet som "venstrehåndsarbejde" for eleverne".

Ang. min situation, så har jeg selv bogført alt, med styr på alle bilag, og det er simple poster, som indkøbte materialer, telefon, arbejdstøj og fakturaer.
Det skulle der ikke være ben i...

Ang. bilen, så lånte jeg en gulplade bil på et tidspunkt, men jeg har også brugt min private bil. Det kan hun ikke se nogen steder....

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)