Hej Ronni
Ikke alle kontrakter indeholder en sådan bestemmelse.
Et simpelt men godt råd er: vær omhyggelig ved gennemgang af kontrakt, bilag m.m., idet der er mange punkter, som man som lejer børe være særlig opmærksom på.
Erhvervslejekontrakters betydning kan være særdeles vidtrækkenden, men desværre prioriterers disse kontrakter og deres bestemmelser ofte ikke så højt af lejere.
Dette kan undre, idet en dårlig kontrakt i sidste ende kan ende med at blive et særdeles dyrt bekendtskab.
Når jeg får sager ind er det ofte fordi, at problemmerne er opstået. Mange af disse problemmer kunne have været undgået såfremt der fra start af, havde foreligget en ordentlig lejekontrakt.
En erhvervslejekontrakt bør tage udgangspunkt i den konkrete situation, parternes øvrige aftaler m.m. Den bør med andre ord være skræddersyet til formålet.
Mundtlige aftaler, standardaftaler og aftaler hvor lejer ikke har fuld forståelse for kontraktens bestemmelser er risikofyldte.
Nu, hvor du er inde på vand og varme mv. så vær opmærksom på, at udlejer skal oplyse hvilke typer udgifter, der skal betales til denne ud over lejen. Størrelsen af den enkelte udgift skal være anslået.
Du kan med fordel læse i Tjekliste til Erhvervslejeloven. Prøv at google den.
Har du behov for juridisk bistand er du velkommen til, at kontakte undertegnede.
Jeg vil til sidst gøre dig opmærksom på, at jeg har startet gruppen "Erhvervsleje". Endnu er der ikke megen aktivitet, men det er hensigten, at medlemmerne på sigt deler ud af deres erfaringer, at der debateres om særlige erhvervslejeretlige emner m.m. Du er naturligvis meget velkommen til, at deltage!
Hav en god dag.
Kirsten Dalum, Cand.jur.
Dalum Law Consulting smba. www.dalum-law.dk