Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke regler for ansættelse?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Rødekro
Tilmeldt 10. Nov 08
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg vil gerne ansætte en ny medarbejder i mit firma. Da det er første gang skal jeg lige undersige diverse ting. Jeg har fundet ud af følgende der skal laves:

Ansættelseskontrakt ( er lavet)

Arbejdsskadeforsikring (er i gang)

Men hvad med pension osv.. er der andre ting der er lovpligtige som man skal ordne?

Jane Hein Hansen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at være meget omhyggelig med ansættelseskontrakten!

Gælder funtilonærloven mv.

Vi har desværre haft et par sager, så vi benytter kun freelancere fremover.

Bliver der en sag, vil du næsten ingen muligheder have for at vinde den.

Uretfærdigt..........men sådan er juraen!

En ansat er beskyttet "som en hellig ko"!

Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Så kommer jeg lige med et tilægsspørgsmål til tråden:

Peter hvad er reglerne for brug af freelancere i en virksomhed, må de arbejde alt det de vil uden at være "rigtig" ansat???

Hvordan aflønnes de nemmest, sender dig en regning eller får de regulær løn???

 Mvh-

Daniel Holsko

Vanilla sound & Light Production | Udlejning af Lyd, Lys & AV udstyr!

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jane

Hvis der er tale om en funktionær, er det vigtigt, at der i ansættelseskontrakten indgår en formulering om "120-sygedages reglen", ellers gælder den regel nemlig ikke.

Du kan vælge at tegne en dagpengeforsikring, som giver adgang til at få sygedagpenge efter 1. sygedag frem for efter 21 sygedage. Den er ikke så dyr:  http://anettesand.dk/2009/forsikringsordningerne-dagpengeforsikring/. Det er som nævnt et tilvalg.

Du skal tage stilling til, hvilket lønsystem, du vil bruge og få det op at køre i ordentlig tid, det kan spare en masse arbejde senere hen.

Der er ingen lovpligtige pensionsordninger ud over AtP, som trækkes automatisk i lønnen.

Budgetmæssigt skal du tage hensyn til, at der kan være tale om feriepenge. Herudover er der bidrag til AER, AES, AtP-fib (nu samlet i en fælles indbetaling), barselsfond og medielicens (hvis din medarbejder har adgang til PC-er).  Disse ordninger får du indbetalingskort på, efterhånden som AtP-husets forskellige afdelinger firnder ud af, at du eksisterer.  Dog ikke medielicensen, men det kommer nok engang. Mange regner med lønnen + 35%, når budgettet lægges.

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel:

Hvis freelancerne får en regulær løn (med skattetræk osv.), er de vel ikke frelancere længere, men ansatte. Sådan opfatter jeg i hvert fald begrebet. Hvis man har brug for ekstra hænder eller hoveder i sin virksomhed, er det mest uforpligtende og administrativt letteste at hyre freelancere, som sender en faktura til dig. Det er ofte noget dyrere, end hvad en medarbejders timeløn udgør, men til gengæld meget mindre forpligtende, bl.a. hæfter man normalt ikke for sygedage osv., ligesom man er mere fri med hensyn til udformning af aftalen, herunder opsigelsesvarsler osv.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

honslow:

Så kommer jeg lige med et tilægsspørgsmål til tråden:

Peter hvad er reglerne for brug af freelancere i en virksomhed, må de arbejde alt det de vil uden at være "rigtig" ansat???

Hvordan aflønnes de nemmest, sender dig en regning eller får de regulær løn???

 Mvh-

Daniel Holsko

 

 

Både og. Det afhænger af, hvor meget de arbejder for dig. Har en freelancer mere end 80% af sin omsætning hos 1 kunde over en periode på ca. 2 år, vil der meget let kunne ske det, at freelanceren bliver betragtet som ansat, og virksomheden vil derfor hæfte for feriepenge, atp og andre lønmodtagerydelser. Så benytter du freelancere, så skal du sikre dig, at personen har minimum 20% andre kunder. Og de sender dig en regning som det nemmeste. Du KAN også betale dem B-indkomst, men det er bøvlet, da du så står med en oplysningspligt overfor skattevæsnet.

Anette - hvor interessant. 35% ? Dvs når man fremover skal argumentere overfor et firma, om de skal outsourche bogholderiet, skal de lægge 35% til den timeløn, de normalt ville give? Har altid hørt det var 25% Big Smile

 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Rødekro
Tilmeldt 10. Nov 08
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar alle sammen.. :o)))

Jane Hein Hansen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)