Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

dårligt årsregnskab, skal jeg opgive min butik???

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg er selvstændig på 4 år, jeg har en børnetøjsbutik i en mellem stor by. De første to år havde jeg et mindre overskud  butikken, men sidste år kom jeg ud med underskud. Jeg fik en stress-lignende nedtur over det, da jeg pludselig følte at alt hvad jeg lavede sidste år var forgæves. Mit underskud er på 50 t kr. Jeg synes, at jeg har fået en rigtig god butik med en del faste kunder. Jeg har ikke de store konkurrenter i byen. Jeg synes dog så, at der er mange i byen der IKKE bakker op om de lokale butikker. Vi har en forholdsvis rig by med høje indtægter og et hav af børn.

Jeg laver en masse arrangementer for at gøre kunderne opmærksom på butikken. Men med et slag blev jeg ked af det og var klar til at opgive det hele. Hvad er der i de nærmeste år, der kan gøre min butik bedre? Hvis kunderne er sådan i finans-krise-panik, er det så bare en ulige kamp fra min side? Jeg elsker min butik og nyder at være her, men for der er en del "menner", er det bedre at stoppe i tide? Jeg kan se en masse fordele og ulemper i at være selvstændig og i at være lønmodtager. Jeg er ikke den, der vil gå ned med flaget ved at skulle lukke, men så den anden side, har jeg jo lagt så meget arbejde i at få denne butik til at køre.

Et af mine problemer er, at jeg har for stort varelager. Hvordan slipper man af med det, sådan som alting ser ud nu???

Har du gode råd tager jeg imod med kyshånd.

mvh Anna-Birgitte, ked og trist ,nu også med lungebetændelse....

Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du overvejet hvad du kunne gøre for at rette op på skuden?

a) Skær indkøbene ned - køb kun det tøj du sælger mest af, og brug de øgede ressourcer til at presse prisen

b) Arbejd i at nedbringe dit lager - just in time/salgsplanlægning

c) Online marketing - google adwords

Ingen tvivl om at der vil bilve færre og færre mom-and-pop stores, og flere webbutikker. Du kan overveje at omlægge til web.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anna. Det er flot du kørte med overskud de to første år, normalt vis kører ny startet virksomheder gerne med underskud de først 3-5 år.

god ide med at skære ned i varelageret, det skulle gerne frigøre noget kapital og lette presset på din kassekredit, Kan kun anbefale dig at markedsføre dig endnu mere aggressivt, og tænk nye baner så du holder dine udgifter nede på det punkt også.

 

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det er rigtigt svært at vurdere hvad der er det rigtige at gøre uden at kende lidt mere til hvor stort forretningspotentiale der er i området og hvad omsætningen er. Der er en væsentlig forskel på om du har et underskud på 50K ud af en omsætning på 100.000 eller 100 mio. Det siger i hvert fald noget om hvad der er at arbejde med. Du skal nok se på mulighederne for at:

- Øge din omsætning (tiltrække flere kunder via fx annoncering, sælge flere forskellige produkter - fx ikke kun børnetøj)

- Øge din avance (sætte prisen op, købe billigere ind)

- Nedbringe dine omkostninger (kritisk gennemgang af alle dine omkostninger)

Hvis du fx ikke har de store muligheder for at øge omsætningen i det lokalområde og du i forvejen har en god avance på produkterne, så må du kigge på om du kan nedbringe omkostningerne tilstrækkeligt til at du kan drive en sund forretning fremadrettet.

Det er ikke nødvendigvis altid let, men det er vigtigt at man synes det er sjovt hvis det skal blive en succes.

Jeg er sikker på du kan få en del mere hjælp ved at smide lidt uddybdende informationer om forretningens størrelse osv.

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Fra Esbjerg
Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anna-Birgitte

På trods af, at jeg har ikke megen forstand på drift af tøjforretninger, synes jeg da bestemt det lyder som en forretning, der er værd at kæmpe for. Det kan naturligvis være besværligt at holde gejsten oppe når både krop og sind til tider måske melder fra.

Men som jeg ser det, udfra den korte tekst du skriver, så lyder det da ikke forgæves, det arbejde du har gjort. Du har garanteret masser af tilfredse eksisterende kunder derude, foruden en masse potentielle, som helst så dig fortsætte.

Og skulle du få brug for god hjælp til markedsføring, uden det behøver koste en bondegård, så er amino ikke et helt forkert sted at starte.

Du må heller ikke glemme at det er nedgangstider i de fleste brancher, og at din butik langtfra er den eneste med røde tal på bundlinjen. Men det skulle jo også helst være sjovt at drive selvstændig virksomhed. Jeg ønsker dig alt held med din forretning.

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Tak for den hurtige respons.

Her er lidt flere info.

Jeg har fysisk butik og netbutik

Sælger for ca 1mio ex moms om året

netbutikken står for de ca 100t, jeg reklamerer ikke for den, er i tvivl om hvor det egentlig kan betale sig at reklamere( er blevet taget i r... af nogle stykker)

Jeg synes det er svært at nå at få lagt alle de nye varer på netbutikken hurtigt

har købt E-pusher, men er ikke nået så langt med at læse den ;-)

har et varelager på ca 450t ved årsskiftet

får et hav af nye varer i jan/feb  og aug/sep dvs alle mine regninger forfalder samtidig,

kan ikke få mere hjælp i banken, de har dog været søde og hjælpsomme hele vejen

revisoren anbefaler at lukke (men han er jo selv vant til en fed løn og kan ikke se at nogen gider arbejde for minus penge)

jeg er uden de store konkurrenter i lokalområdet

gør alt hvad jeg kan for at få omtale i lokale aviser/ (de er meget læste her)/ har nogle annoncer i også

har købt for mange varer i årernes løb, har dog skaffet mig af med de fleste, så det er mest nye rester fra efteråret 08 jeg hænger på, problemet er at vi jo køber varer ind et halvt år før vi får dem leveret

har skåret ned i indkøb til 300t på forår/sommer 09 og knapt 300t på vinter 09 (her køber man normalt for mere end forår, da vintertøjet jo er en del dyrere) men jeg tænker at benytte mig af alle de tilbud på nedsatte varer som vi får fra leverandørerne, når det er sidst på sæsonnen dvs jeg kan sælge varerne til fuld pris omed højere avance og så sætte dem ned til udsalg uden at tabe styrtende på det.

jeg afholder modeshow/foredragsaftener / deler gode reklameposer ud med godter til kunderne (hvilket de synes er skønt) samarbejder med andre butikker mv for at få noget opmærksomhed.

Jeg er meget kreativ og syr også selv ting til butikken (stoffet er betalt i de foregående år så det er jo gode penge lige i kassen) varerne er i orden da jeg har uddannelse og erfaringen med mig.

Jeg er med på den med at få nedbragt varelageret men er ret svært lige i februar måned hvor ingen handler. Har lavet lagersalg udenfor kommunegrænsen så jeg ikke  sælger billige rester til mine egne kunderWink  pønser på noget bazar-lignende udsalg sammen med andre butikker i byen i en tom butik som vi har fået lov til at låne.

Jeg har tidligere været for naiv og syntes at alt var så fint at det måtte jeg have. Men jeg er blevet bedre. Jeg har skåret ned på antallet af leverandører for ikke at blive fristet så meget.

 Det er svært at være optimistisk, men rygtet vil jo vide, at hvis man overlever denne finans-krise, så har man en god butik bagefter. I  to af de omkringliggende byer lukker deres børnetøjsbutik af min type, så måske er der nogle kunder at hente der???

Jeg ville bare så gerne have bare en lille anstændig løn ud af det....

God weekend

Anna-Birgitte

Fra Esbjerg
Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender ikke din økonomi, men er din revisor dygtig til sit fag er det ikke et godt tegn at han anbefaler dig at lukke. Men med en omsætning på en million og et underskud på "sølle" 50.000 synes jeg da det lyder værd at kæmpe for, som sagt uden at kende din økonomi præcist.

Men du har ganske ret i at tøjbranchen er hård, idet man har forholdsvis meget bundet i varelagre, og skal købe ind i meget god tid før man kan sælge varen igen.

Et bud herfra du kan tænke over er at forsøge at oppe salget på hjemmesiden. Selvom dit lokalområde måske har stort potentiale, så må man ikke undervurdere det potentiale de rigtige webshops har online. Og har du som god onlinebutik tilmed en fysisk butik er det allerede gode odds for at folk vil vælge dig, da det fremfor en udelukkende onlineshop virker 10 gange mere seriøst. Og med hensyn til annoncering online, så behøver det som sagt ikke at være dyrt, det handler mest om at få sine bannerannoncer på de rigtige fora og relevante hjemmesider. Men du har ret i det kan være en jungle, da mange prøver udnytte det lidt ugennemsigtige marked for onlineannoncering til at tage alt for mange penge for absolut ingenting.

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anna-Birgitte

Det du beskriver er set før med børnetøjsbutikker.

Dit varerlager skal du se, at få skudt af. Ved godt det "koster penge" men du har jo tjent

godt på de første salg. Herefter er det bare at komme af med rest. Alle kneb gælder.

Havde en klient, jeg sendte rund på loppede markede. Fordi hun havde gemt for flere år. Slemt

 

Næste step, er du skal se at ændre dit produktmix, så du får det rigtige børnelegetøj.

De fleste børn er kender BR osv. Så der skal noget andet til. Her er rigtig mange penge, at

hente.

Ellers bare spørg løs

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Anna Birgitte

Du må klart læse E-pusher færdigt - og satse på at optimere din webshop hurtigst muligt, så du kan sælge mere dér og komme af med noget af det store varelager. Thorborg giver mange gode råd - ikke særligt svære - og de behøver heller ikke at være særligt dyre. Brug en weekend til at sætte dig ind i link-building og adwords, så er du kommet meget længere. Hvis du mangler likviditet her og nu, kan du vel forsøge at sælge noget af det ældre varelager på feks trendsales? Kender godt til det med at få tid til at lægge nye varer ind i webshoppen - men jeg synes, at jo mere rutine man får, jo hurtigere går det :-)  Hvis du overhovedet har mod og økonomi til at klare dig igennem de næste par års kriseøkonomi, skal du satse på at gøre det - vi synes alle sammen dette her er en drøj tid at komme igennem - men skær ind til benet med alt hvad du kan undvære og kæmp for din butik :-)  Held & Lykke, KH Pernille

www.sengbad.dk 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisor Olsen...Hvad mener du med ændring af produktmix?

Så nemt tror jeg desværre ikke det er!

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)