Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af webforum - fordel eller ulempe at momsregistrere?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg er ved at starte et forum op på nettet der forhandler heste, lidt á la www.heste-nettet.dk.

Jeg ved ikke om det er en fordel eller en ulempe at momsregistrere virksomheden, da den eneste omsætning der vil være til at starte med, vil komme fra reklamebannere og "klik annoncer".

Jeg vil selfølgelig gerne kunne trække momsen fra når jeg skal betale programmøren for at lave websiden, men vil virksomheden blive opfattet som en hobbyvirksomhed, hvis den ikke omsætter for nok kr? Så ville jeg vel skulle betale momsen tilbage alligevel?

Hvad ville i anbefale og hvor er grænsen for om en virksomhed er en hobbyvirksomhed?

På forhånd mange tak for hjælpen :)

MVH Benedicte

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Så vidt jeg ved så er en hobbyvirksomhed defineret ved at være en forretning som vedvarende år efter år givet et underskud uden der er udsigt til profit inden for en rimelig fremtid. Altså når man bliver ved med at hive momspenge af statskassen og det ikke ser ud til at der kommer noget den anden vej Big Smile

Så det tror jeg ikke du skal tænke nærmere over.

I forhold til momsregistreringen. Så vil du kunne få moms tilbage for alle mulige forskellige udgifter, jeg kan ikke lige overskue i hvilken situation det ikke skulle være fordelagtigt (bortset selvfølgelig fra moms på omsætningen).

Mvh Peder

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også min erfaring, at det ligefrem kan skade dit forums vækst hvis der i bunden står en virksomhed som operatør/ejer af sitet.

Folk kan godt lide at det ser ud som om du ikke bare er ude på at tjene penge. At dit forum hedder Mitfantastiskeforum.dk I/S underbygger blot folks opfattelse af at du har sat det i verden for at tjene kassen, og ikke fordi du rent faktisk interesserer dig for emnet.

Folk i fora kan godt lide entusiaster ;-)

Mange venlige hilsener
Peter Holmstrand

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Okay, så det vil være en fordel for mig at momsregistrere virksomheden. Men jeg skal lade være med at skrive virksomhedens navn på? Jeg tror ikke jeg er helt med på det sidste..

Jeg forstår selvfølgelig godt pointen med at folk ikke skal opfatte siden som noget der skal komme en omsætning ud af, men nærmere en "hobby- side" der er lavet af personlig interesse. 

Altså hvis siden fx kom til at hedde www.luxhesten.dk og virksomheden bag blev registreret under navnet LuxHesten er det vel ikke noget problem?

Hvis jeg forstår det korrekt mener du, at hvis fx ikea (eksempel ud af den blå luft) havde investeret penge i at starte sitet, skulle jeg undgå at skrive "ejet/sponsoreret af ikea" i bunden?

Tusind tak for de hurtige svar ;)

MVH Benedicte

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benedicte,

Nej, jeg mener slet ikke der er nogen grund til at momsregistrere til at starte med ;-)

Længere fremme i processen, når du har en stor og trofast brugerskare, kan du enten sælge dit forum eller omdanne det til en virksomhed, hvis det er det der er hensigten med det.

Mvh
Peter Holmstrand

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Men skal sådan en side ikke være registreret som en virksomhed? Er det lovligt bare at tjene på den privat?

MVH Benedicte

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej og derfor skal du tage det der bliver sagt ovenfor med et gran salt. Tjener du på sådan en side privat så er det pr. definition en virksomhed og det skal fremgå af hjemmesiden hvem der driver den. Skal du følge Peters råd lidt - som der nok kan være noget i- er der jo ingen som siger at det skal stå på forsiden.

Vedr. momsregistreringen så må man formode at de der køber reklamer på sitet er momsregistrerede og derved vil kunne afløfte momsen og hvis det er hovedindtjeningen ville jeg da momsregistrere mig fra dag 1 og derved få momsfradrag for den udgift du afholder overfor programmøren. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)