Hej
Jeg mener at du skal se på de foregående indlæg med nogle væsentlige forbehold.
1. Telemarketing eller cold calls ER hårdt arbejde, men har du gjort dit forarbejde ordentligt i form af en kvalificeret søgning efter interessante kundeemner, så kan hitraten blive rigtig god. MEN - før du går i gang er det er helt afgørende, at du danner dig et klart billede af, hvem der er potentielle købere. Så spørgsmålene er: Hvem kan du løse nogle problemer for? - forbedre forretningen for? eller give en større indtjening?. Er din software særlig interessant for en særlig branche eller for en bestemt størrelse virksomheder, så skal du kvalificere din søgning og emneliste i forhold til det. At Christian iMARKETING lever og ånder for online markedsføring er indlysende, men det betyder ikke, at telemarketing er en forældet form for indledende kundekontakt. Sure kundeemner og mange afslag på telefonsalg skyldes som regel, at man ikke er i stand til at skabe en umiddelbar interesse for produktet/ydelsen eller at man har fat i de forkerte kundeemner.
2. Jeg er slet ikke enig med Carsten Jacobsen i, at telemarketing kun egner sig til simple produkter. Det er faktisk direkte forkert. Tilgangen til telefonsalget er imidlertid en anden, når det er mere avancerede produkter eller ydelser, der skal sælges. Hvor en sælger af f.eks. kuglepenne vil prøve at lukke ordren i telefonen, så skal din tilgang i stedet være at skabe en umiddelbar interesse for dit produkt i telefonen, hvorefter du kan aftale et møde med kundeemnet. Så fokus skal altså ikke være på et direkte salg af dit produkt i telefonen, men i stedet på at "sælge" et møde, hvor du kan demonstrere produktet og skabe en længerevarende relation. Men du skal selvfølgelig gøre dig klart, om fortjenesten på dine produkter kan bære de udgifter i form af timer, kørsel mv., som mødeaktiviteter er forbundet med.
3. Er du ikke sikker på, at du selv har de rigtige evner til at udføre telefonsalg, så kobl op med et professionelt telemarketingfirma, der kan booke møder for dig. Aftal som start en test, hvor firmaet udfører et mindre antal opringninger til en aftalt pris. Så kan du uden at brænde nallerne, indledningsvis afprøve om du har fat i de rigtige kundeemner og om det telemarketingfirma, du har fat i, er det rigtige for dig.
4. Kombinér dine aktiviteter - måske skal du kombinere telemarketing, direct marketing og adwords. Direct marketing kan være noget så simpelt som et brev, som du sender til kontaktpersoner, der har beslutningsmyndighed i forhold til at indlede et samarbejde med dig eller købe dit produkt. Direct marketing skal i dit tilfælde følges op på telefon.