Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpenge og bierhverv

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har en der laver lidt grafisk arbejde for mig når nødvendigt som bliver faktureret til mig gennem den opgældendes firma (bierhverv). Desværre er vedkomende lige blevet arbejdsløs og startet på dagpenge.

Efter et møde i fagforeningen er den pågældende gået lidt i selvsving om det at være på dagpenge og drive firma ved siden af. Jeg har god forståelse for reglerne omkring det at være selvstændig og på dagpenge.

Men kan nogen forklare mig hvorledes det offentlige kontrollerer ens erhvervsvirksomhed i forhold til det at være på dagpenge? Ser de på regnskabet eller momsen??

Det næste er så at man jo principielt må drive erhvervsvirksomhed, hvis man stadigvæk står til rådighed for arbejdsmarkedet. Vil det ikke give mulighed for at du kørte en virksomhed med lagerhotel, således t man reelt kun videresender bestillinger og klarer adm. i forbindelse med bogføringen? Det er jo kun få timer man der vil blive trukket i dagpenge??

Nogen der kan gøre mig klogere på dette?

Henrik

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Nogen der kan gøre mig klogere på dette?

Det kan din samarbejdspartners a-kasse. Det er meget vigtigt, at din samarbejdspartner får sine papirer i orden dér - ellers risikerer han at miste dagpengeretten.

Grundprincipperne er nogenlunde sådan her:

  • Virksomheden kan godkendes som selvstændigt bibeskæftigelse, hvis det ikke forhindrer én i at stå fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet.
  • De timer, som man bruger på virksomheden opføres på dagpengekortet - og trækkes naturligvis fra i dagpengeudbetalingen.
  • Virksomheden skal være godkendt som selvstændig bibeskæftigelse på forhånd, man skal udfylde et skema med spørgsmål om, hvodan og hvornår arbejdet udføres osv.
  • Man må ikke have som formål at banke firmaet op til full time og så supplere med dagpenge indtil det lykkes - formålet er ikke at støtte iværksætteri, men at undgå at lukke fritidsvirksomheder.
  • Selvstændig bibeskæftigelse giver nogle begrænsninger i forhold til omfanget af dagpenegretten - jeg husker ikke, hvordan den præcise tidsmæssige begrænsning er skruet sammen.

Klovn:

Det næste er så at man jo principielt må drive erhvervsvirksomhed, hvis man stadigvæk står til rådighed for arbejdsmarkedet. Vil det ikke give mulighed for at du kørte en virksomhed med lagerhotel, således t man reelt kun videresender bestillinger og klarer adm. i forbindelse med bogføringen? Det er jo kun få timer man der vil blive trukket i dagpenge??

Hvis du har fuld kontrol over, hvornår du lægger arbejdet, og det ikke forhindrer dig i at stå fuldt til rådighed, kan jeg ikke se, at det skulle være et problem. Der skeles ikke til, hvilken type virksomehed, man driver.
Hvis dit lagerhotel har faste åbningstider, hvor din tilstedeværelse er påkrævet, er der klart et prbolem.

mvh Hans

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Hans!

Problemet er at hendes A-kasse nærmesr fraråder at man har CVR-nr. og at hun skal begrænse sine faktureringer til det mindst mulige. Hun følte sig nærmest presset ud i at hendes bierhverv fremover skulle håndteres som sort arbejde....

Henrik

Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Tak Hans!

Problemet er at hendes A-kasse nærmesr fraråder at man har CVR-nr. og at hun skal begrænse sine faktureringer til det mindst mulige. Hun følte sig nærmest presset ud i at hendes bierhverv fremover skulle håndteres som sort arbejde....

Jeg har haft samme oplevelse, selvom det er mange år siden. Dagpenge og CVR-nr ville kun blive accepteret i en kort periode, så jeg fik besked på at få afviklet firmaet hurtigst muligt, eller finde et arbejde.

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:
hendes A-kasse nærmesr fraråder at man har CVR-nr. og at hun skal begrænse sine faktureringer til det mindst mulige.

Det er jo en fin måde at hjælpe hende til at komme ind på arbejdsmarkedet igen... Tongue Tied

Hun skal selvgølgelig leve op til a-kassens krav, men dét råd er da direkte idiotisk. Hun skal bede om at blive konkret orienteret om reglerne og så selv tage stilling til, om ulemperne i hendes tilfælde overstiger fordelene - det er ikke "Onkel A-kasses" opgave at træffe den beslutning for hende.

mvh Hans

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal selvfølgelig have helt konkret besked fra A-kassen omkring den faktiske situation. Jeg har dog haft reglerne inde på livet, og har her et sammendrag af reglerne.

 Når man udøver selvstændig virksomhed i så begrænset omfang, at beskæftigelsen ikke udgør ens hovedbeskæftigelse eller forsikringsgrundlag, foreligger der bibeskæftigelse ved selvstændig virksomhed. Udover at opfylde de almindelige betingelser for ret til dagpenge, herunder at man i normalt omfang, som enten fuldtids- eller deltidsforsikret, skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, er det et krav for ret til dagpenge, at man yderligere til enhver tid kan udføre hele bibeskæftigelseen uden for fagets normale arbejdstid. Det er op til den enkelte at sandsynliggøre, at den selvstændige virksomhed som bibeskæftigelse kan udøves uden for normal arbejdstid.

Den dagpengemæssige betydning af at udøve bibeskæftigelse som selvstændig virksomhed er som hovedregel, at man bliver omfattet af en dagpengebegrænsning på 78 uger. I beregningen af de 78 uger tælles kun uger, der forbruger af retten til dagpenge. Opgørelsen af de 78 uger begynder fra og med 1. ledighedsdag, hvis bibeskæftigelsen ved selvstændig virksomhed er påbegyndt fra denne dato, og hvis den er påbegyndt forud for denne dato. Hvis man påbegynder selvstændig virksomhed og allerede modtager en ydelse eller deltager i tilbud, begynder perioden på 78 uger at løbe fra tidspunktet for virksomhedens start.

Der kan erhverves ret til en ny periode på 78 uger, når man opfylder et beskæftigelseskrav indenfor 18 måneder, der for fuldtidsforsikrede udgør 962 løntimer, og for deltidsforsikrede udgør 629 timer.Arbejdsløshedskassen skal derfor ved udløbet af hver 78-ugers periode undersøge, om medlemmet eventuelt har generhvervet retten til en ny periode. Bibeskæftigelsen ved selvstændig virksomhed kan ikke medregnes i opgørelsen, idet der ikke er tale om lønarbejde.

Der skal foretages fradrag i dagpengene for den faktiske arbejdstid, som man har anvendt ved alle arbejdsfunktioner, herunder administration og transport, i forbindelse med udøvelsen af den selvstændige virksomhed som bibeskæftigelse. Dette sker ved, at den ledige løbende på sit dagpengekort skal anføre alle timerne ved virksomhedsudøvelsen. Det er den faktiske arbejdstid anvendt på virksomhedsudøvelsen, som skal anføres på dagpengekortet, dvs. også arbejde placeret i tidsrummet efter normal arbejdstid, på søgnehelligdage eller søndage. Det er således de faktiske

arbejdstimer, der er brugt på det selvstændige bierhverv, der bliver modregnet i ydelsen. Der bliver derfor ikke taget hensyn til, hvilken indtjening man har modtaget for arbejdet.

 

/Michael

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Der hvor kæden så hopper af i forhold til A-kassem hopper af er at de opfordre hende til at tage sine dagpenge med ned til mig (italien ) i 3 måneder, for den chance får hun ikke igen! 3 måneders betalt ferie - velvidende at hun uden sprogkendskab ikke har en chance hernede?

Tak for svarene til jer alle. Det bekræftede mig i min opfattelse af systemet.

Henrik

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud over, hvad Michael skriver om de 78 uger (som er mere end en halvering af dagpengeperioden), skal man som freelancer også passe på reglen om "ukontrollerbare timer". Satsen er 195,05 - hvilket vil sige, at freelancerens indtjening kan blive omregnet til timer via denne sats, hvis ikke f.eks. en arbejdsgiver kan kontrollere tidsforbruget. 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

En chance for at gå i klinch med Anette - den er sjælden, så den kan jeg ikke lade gå mig forbi.Big Smile

Anette Sand/Regnskabsskolen:
reglen om "ukontrollerbare timer".

Jeg er næsten sikker på, at denne regel gælder i forbindelse med freelancearbejde, hvor man får udbetalt løn.
Jeg har i hvert fald som arbejdsgiver skullet skrive under på en blanket for en ledig freelancer i den forbindelse.

Igen - tjek det hos A-kassen - det er dem, der skal sanktionere, hvis man laver fejl.

mvh Hans

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er velkommen, Hans :-). Og du har ret, reglen er målrettet freelancere, som lønnes af en arbejdsgiver.

Jeg har kontakt med en person (freelancer med egen virksomhed), hvor A-kassen ikke troede på, at "han kunne tjene så meget på så kort tid", og derfor bragte omregningssatsen i anvendelse, og dermed kom han op på over 30 timer om ugen, som er den absolutte grænse for bierhverv. Samtidig kunne vedkommende ikke bruge timerne til optjening af en ny dagpengeret, fordi han selv havde faktureret dem ud.  Måske tolker de forskellige A-kasser reglerne - jeg har forsøgt at finde et tilsvarende eksempel på nettet, men der er ikke noget at komme efter.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)