Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn i ApS og 3 spørgsmål

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Først og fremmest, tusind tak for et yderst informativ og hjælpsomt "miljø". Det er ren fornøjelse at læse svarene på op til flere af ens spørgsmål.

Jeg ønsker at stifte et selskab aps (udfra devisen om begrænset hæftelse) og indskyder min bil i virksomheden. Da det er en konsulent virksomhed anslår jeg etableringsomkostningerne til at yderst minimale. Bilen er betalt og repræsenterer en værdi over de 125.000 kr. Dernæst har jeg via PWC's hjælpeværktøj beregnet at en fri bil løsning er lønsomt i mit tilfælde.

Løn: Mit spørgsmål går dog på om jeg må "lave" en provisionsløn til mig? Således at selskabet ikke har en lønudgift til mig, når der ikke er sager igang?

Generelle spørgsmål: Der har været debat omkring at man i et aps må hæve sin løn (typisk til topskatten) og dernæst hæver udbytte til 28% grænse? Uden at gå ind i min specifikke sag, er der en som kan opsætte en simpel sammenligning/fordel ved dette kontra en enkeltmandsejet virksomhed?

Hvor stor en andel af min omsætning må komme fra een kunde? Altså den typiske fordeling. Jeg er ikke IT konsulent, men derimod indenfor rekrutteringsbranchen. Det betyder at jeg må tage hvad jeg kan få, når tilbuddet om en omstrukturering er på bordet. Det betyder også at der kan være langt imellem opgaverne og hvis/når året er omme ønsker jeg ikke at blive beskyldt for det som kaldes "skjult lønmodtagerforhold" fordi jeg kun har faktureret en kunde eksempelvis.

Lidt fra samme skuffe. Er der restriktioner omkring binavne, når vi taler om ApS'er. Jeg påtænker 1 binavn for selskabet, kan dette lade sig gøre?

Mvh.

Peter

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se noget problem i at du udbetaler løn efterhånden som der er penge...om du kalder det provision eller ej...

Udover begrænset hæftelse er der så andre grunde til at du vælger aps? du får jo lidt højere krav til regnskabet, mener jeg....

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Løn: Ja, du må gerne lave provisionsløn.

Hvis du vælger at køre virksomhed i personligt regi kan du vælge at gøre det efter virksomhedsloven. Dvs. at du bliver beskattet som hvis det var et selskab. Du betaler fuld personlig skat af det du hæver ud af virksomheden og betaler hvad der svarer til selskabsskat af resten, som forbliver opsparet overskud i virksomheden. Du kan ikke hæve udbytte ud af en personlig ejet virksomhed.

Andel af omsætning. Der er ingen grænse for dette.  Problemet vil kun være hvis du typisk har arbejdet som lønmodtager for en virksomhed og bagefter starter som selvstændig og kun laver arbejde for din tidligere arbejdsgiver. Jeg går ud fra dette ikke er tilfældet.

Du kan sagtens have et binavn.

Mvh

Brian Johansen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Johansen:

Andel af omsætning. Der er ingen grænse for dette.  Problemet vil kun være hvis du typisk har arbejdet som lønmodtager for en virksomhed og bagefter starter som selvstændig og kun laver arbejde for din tidligere arbejdsgiver. Jeg går ud fra dette ikke er tilfældet.

Mvh

Brian Johansen

Der må jeg så korrigere dig. Hvis man tidligere har arbejdet som lønmodtager for samme firma er jeg enig i at det i sig kan være problematisk men det kan også være problematisk hvis der er tale om en "ny virksomhed". Det afhænger helt af aftalevilkårene. Hvem bærer den økonomiske risiko ved arbejdets udførelse, instruktionspligt, honorering af arbejde, dækning af udgifter m.v. Det er ikke sort og hvidt.

Fordelen ved at køre i selskab fremfor personlig virksomhed i din situation er at du kan få udbytte ud til en lavere samlet beskatning end topskatteniveau. Herudover kan der være andre fordele; eks. er det nemmere at optage en medanpartshaver hvis det skulle komme på tale (nytegning) og det er også muligt at sælge virksomheden uden en "her og nu" beskatning hvis du sælger via et overliggende holdingselskab og har ejet anparterne i mere end 3 år (ejertidskravet bliver formentlig fjernet). En personlig virksomhed kan ikke sælges skattefrit medmindre der ikke er nogen skat forbundet med salget.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Fordelen ved at køre i selskab fremfor personlig virksomhed i din situation er at du kan få udbytte ud til en lavere samlet beskatning end topskatteniveau.

Er der ikke de samme muligheder for udbetaling af udbytte hvad enten du kører aps eller vso?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej......gælder kun selskaber!

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg forvirret - jeg troede det rent skatteteknisk var ligemeget hvad enten man anvender vso eller selskab?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja....men udbyttereglerne gælder kun aktie/anpartsindkomst!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænker du på sammenhængen mellem den foreløbige beskatning på 25% og selskabsskatten ?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg troede at den absolut eneste forskel på vso og aps var den begrænsede hæftelse - meeeen nu er det ikke første gang jeg har taget fejl.

Note to self: Opret aps...

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)