Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Netbanksvindel kan ruinere virksomheder

Side 5 ud af 9 (87 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

meJensen:

Dette besværliggøres jo endnu mere af, vi er afhængige af at have en filial i nærheden af vores virksomhed eller bopæl.

Og så i disse tider, hvor mange banker udelukkende er netbaseret, og de gamle banker lukker sine filialer fordi der ikke længere kommer forbrugere derned...

 

Ja, men det gør vi så igen... undskyld det korte svar, skal lige ringe til min bank og rykke Sad for nu skal der gøres noget.

Mvh,

Christian

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:

Nu har vi jo lige snakket sikkerhed i denne tråd.... her til morgen er der kommet virus på Nannas PC - og det er hende som sidder med alt regnskab, netbank osv. Det er Trojanske heste. Vi er ved at fjerne dem med symantec antivirus.

Men.... er der nogen fare på færde i forhold til sikkerheden nu....? Ja, man bliver jo helt panikken oven på denne tråd når sådan noget så sker...

Mange hilsener Helle

Mon ikke NielcoIT meget gerne vil svare på dette? Big Smile

 

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

meJensen:

Helle - houseofkids.dk:

Nu har vi jo lige snakket sikkerhed i denne tråd.... her til morgen er der kommet virus på Nannas PC - og det er hende som sidder med alt regnskab, netbank osv. Det er Trojanske heste. Vi er ved at fjerne dem med symantec antivirus.
Men.... er der nogen fare på færde i forhold til sikkerheden nu....? Ja, man bliver jo helt panikken oven på denne tråd når sådan noget så sker...
Mange hilsener Helle

Mon ikke NielcoIT meget gerne vil svare på dette? Big Smile

Jo, det vil Nielco IT bestemt gerne. Smile

En trojansk hest er, som sådan egentlig ikke en virus.
Begrebet trojansk hest kommer fra den græske mytologi.
I IT-verdenen skaber den en "bagdør" i det operativsystem, hvor den bliver installeret.
Den virker på samme måde som et fjernstyringsprogram. Formålet med en trojansk hest er at skabe uautoriseret adgang til en computer.
Man kan sige, at den trojanske hest ikke er skadelig, før den bliver brugt.

Men bliver den brugt, kan det være til at lægge virus på computeren, som den har fået adgang til.
Den kan også skaffe adgang til de meget berygtede keyloggere, som aflurer tastetryk og derved kan "se dig over skulderen", mens du benytter din netbank, tjekker din webmail, benytter facebook, eller andre steder på nettet hvor du benytter brugernavn og adgangskode til at skaffe dig adgang.

Får en hacker adgang til at hente oplysninger fra en "keylogger" på din inficerede computer, vil hackeren kunne benytte din netbank, som om det er dig.

Det kan godt være, at du ikke oplever skader på computerens styresystem, og at du derfor fortsætter med at benytte den uden at ændre adgangskoder, når infektionen er fjernet.
Men har hackeren haft held til at trække data ud fra din computer, vil vedkommende kunne sidde langt væk og udgive sig for at være dig.
Du vil måske ikke opdager det, før banken eller andre kontakter dig og spørger til de køb på nettet, eller de banktransaktioner, "du" har foretager.
Det er den meget aktuelle trussel, som også kaldes identitetstyveri.
Identitetstyveri sker, når hackere tilegner sig dine personoplysninger og firmaets økonomiske oplysninger, og udgiver sig for at være dig eller dit firma.(eller sælger oplysningerne videre til andre kriminelle.

Trojanere er desværre meget velegnede til at foretage identitetstyveri.

Mit råd er derfor:

  • Få straks ændret alle adgangskoder, som måtte være benyttet på den ramte computer.
    Ændringerne skal selvfølgelig ikke foretages på den inficerede computer.
  • Få renset computeren for infektionen og få den virustjekket - gerne med mere end ét antivirusprogram.
  • Få computeren gennemgået for manglende sikkerhedsopdateringer i styresystem, programmer og eventuel officeprgrammer, forældet antivirus og andre usikre programmer.
  • Tag en ærlig snak med brugerne af den inficerede computer, om hvilke steder på nettet, brugeren har bevæget sig.
    I kan så sammen forsøge at vurdere, hvor infektionen stammer fra.
  • Overvej kraftigt at få etableret og nedskrevet en IT-sikkerhedspolitik.
  • Overvej, om I bør have professionel bistand til at holde sikkerheden på et optimalt niveau.

Jeg håber, at I kan bruge det ovenstående til noget.
Får I brug for professionel bistand, er I selvfølgeligt meget velkomne til at kontakte Nielco IT. Smile

Hav en god dag.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nielco

TUSINDE TAK..... vi er i fuld gang med at ændre og lukke ned ud fra dine anbefalinger Big Smile

700 gule stjerner til dig herfra Yes

I hast..... Helle

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nielco

TUSINDE TAK..... vi er i fuld gang med at ændre og lukke ned ud fra dine anbefalinger Big Smile

700 gule stjerner til dig herfra Yes

I hast..... Helle

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

meJensen:

Christian iMARKETING:

Så derfor ser jeg, indtil at bankerne fjerner denne urimelighed, ikke andre muligheder end at skulle bevæge mig ned i den fysiske bank lige som i "gamle dage" og lave transaktionerne der... nogle ville sige, at det er et tilbageslag i udviklingen Sad

 

Dette besværliggøres jo endnu mere af, vi er afhængige af at have en filial i nærheden af vores virksomhed eller bopæl.

Og så i disse tider, hvor mange banker udelukkende er netbaseret, og de gamle banker lukker sine filialer fordi der ikke længere kommer forbrugere derned...

 

 

Jeg ved godt, at mit forslag var ALT for løsningsorienteret, til at blive taget alvorligt - men nu nævner jeg da altså lige igen: 
Man kan også splitte sin virksomhedskonto op i 2 forskellige konti. Én hvor formuen ligger (hvis man har én) og én med Basører, som man bruger af - og kun den sidstnævnte, har man adgang til via Netbank. 

Herefter ringer man til sin bank og beder dem flytte penge over, når man har brug for det.

Sådan fungerer det - mere eller mindre - i min virksomhed, bortset fra at jeg har adgang til begge konti fra netbank. Hos mig, handler det om, at jeg ikke får renter på min almindelige firmakonto og derfor har oprettet en 'opsparingskonto', hvor har jeg mest muligt penge stående.
Efter denne tråd om sikkerhed, regner jeg dog med at smide den store konto af netbank. Så risikerer man kun sit rådighedsbeløb, ved et eventuelt angreb.

 

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

[Jeg ved godt, at mit forslag var ALT for løsningsorienteret, til at blive taget alvorligt - men nu nævner jeg da altså lige igen: 
Man kan også splitte sin virksomhedskonto op i 2 forskellige konti. Én hvor formuen ligger (hvis man har én) og én med Basører, som man bruger af - og kun den sidstnævnte, har man adgang til via Netbank. 

Herefter ringer man til sin bank og beder dem flytte penge over, når man har brug for det.

Sådan fungerer det - mere eller mindre - i min virksomhed, bortset fra at jeg har adgang til begge konti fra netbank. Hos mig, handler det om, at jeg ikke får renter på min almindelige firmakonto og derfor har oprettet en 'opsparingskonto', hvor har jeg mest muligt penge stående.
Efter denne tråd om sikkerhed, regner jeg dog med at smide den store konto af netbank. Så risikerer man kun sit rådighedsbeløb, ved et eventuelt angreb.

 

Det er nøjagtig det, jag har gjort i dag. De var dog godt nok ved at stalle helt, da jeg bad om det, så derfor har jeg fået oprettet en ny konto - men kun som en midlertidig løsning.

Det viser sig åbentbart meget svært at levere en simpel bankkonto uden netbank mere... Indifferent .... og herved er tingene ved at bide sig selv i halen hvis dette ikke bliver løst.

For kan man ikke få en "gammeldags" sikker konto mere så er man jo tvunget til at placere midlerne uden for en bank for at være sikker Confused 

Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

Jeg ved godt, at mit forslag var ALT for løsningsorienteret, til at blive taget alvorligt - men nu nævner jeg da altså lige igen: 
Man kan også splitte sin virksomhedskonto op i 2 forskellige konti. Én hvor formuen ligger (hvis man har én) og én med Basører, som man bruger af - og kun den sidstnævnte, har man adgang til via Netbank. 

Herefter ringer man til sin bank og beder dem flytte penge over, når man har brug for det.

Hvis man har lidt omsætning vil det kræve opkald ugentligt, ellers vil der stadig stå adskillige hundrede tusinde på netbankadgangen.

Det tror jeg ikke at ret banker vil bruge tid på at flytte frem og tilbage pr. telefon, selvom det kunne være rart at sikre de store pengene lidt bedre.

 

Den eneste rigtige løsning er en sikker netbank adgang eller at banken tager en del af netbankrisikoen, som med private kunder.

Mvh

Mogens

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop talt med min bank.

De tilbød mig sjovt nok ikke deres sikreste produkt til netbanken i dag! Sad I dag har jeg tilknyttet et elektronisk certifikat, som ligger på min computer, kombineret med mit kundenummer, mit brugernavn og mit kodeord. Altså i alt 4 parametre.

Mit elektroniske certifikat er i øvrigt bundet til min computer, så det ikke kan anvendes fra andre end den computer det er installeret på.

Han tilbød mig så, at jeg derudover kunne få oprettet et nøglekort bestående af 80 unikke nøgler, som jeg udover de 4 parametre, skal indtaste hver gang jeg logger på netbanken. Da dette nøglekort er unikke nøgler (og kun foreligger i fysisk form skrevet på papir - med ca. 2,5 mio. forskellige kombinationer), så vil det nærmest være umuligt for en hacker at bryde denne kombination. Netbanken lukker nemlig af for brugeren efter 3 forkerte indtastninger. Så selvom de 4 første kombinationer brydes, så garanterer den 5. at det vil være meget svært at komme ind i netbanken.

Jeg sagde selvfølgelig "ja tak" til denne ekstra sikkerhed. Så nu har jeg altså 5 parametre, hvoraf den ene er en fysisk kode, som forældes i samme øjeblik den indtastes på computeren.

Jeg er overbevist om, at jeg er sikker med min netbank i fremtiden. Især når det kombineres med et godt Security Center på min computer.

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

meJensen:

Jeg har netop talt med min bank.

De tilbød mig sjovt nok ikke deres sikreste produkt til netbanken i dag! Sad I dag har jeg tilknyttet et elektronisk certifikat, som ligger på min computer, kombineret med mit kundenummer, mit brugernavn og mit kodeord. Altså i alt 4 parametre.

Mit elektroniske certifikat er i øvrigt bundet til min computer, så det ikke kan anvendes fra andre end den computer det er installeret på.

Han tilbød mig så, at jeg derudover kunne få oprettet et nøglekort bestående af 80 unikke nøgler, som jeg udover de 4 parametre, skal indtaste hver gang jeg logger på netbanken. Da dette nøglekort er unikke nøgler (og kun foreligger i fysisk form skrevet på papir - med ca. 2,5 mio. forskellige kombinationer), så vil det nærmest være umuligt for en hacker at bryde denne kombination. Netbanken lukker nemlig af for brugeren efter 3 forkerte indtastninger. Så selvom de 4 første kombinationer brydes, så garanterer den 5. at det vil være meget svært at komme ind i netbanken.

Jeg sagde selvfølgelig "ja tak" til denne ekstra sikkerhed. Så nu har jeg altså 5 parametre, hvoraf den ene er en fysisk kode, som forældes i samme øjeblik den indtastes på computeren.

Jeg er overbevist om, at jeg er sikker med min netbank i fremtiden. Især når det kombineres med et godt Security Center på min computer.

Det lyder smart Smile

Men så skal du have en ny liste tilsendt efter hver måned hvis du logger ing små 3 gange om dagen?

Hvad hedder din bank?

Mvh,

Christian

Side 5 ud af 9 (87 indlæg)