Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skaffer jeg kapital til et ApS?

Side 2 ud af 7 (61 indlæg)
Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også fedt at starte med at skulle låne alle pengene til at starte et aps op og så lave en en selskabsstruktur, der kræver ikke mindre end revsion af to holdingselskaber.... Foreløbig er den eneste vinder banken og revisoren - og nå ja den Advokat som skal stå for stiftelsen!Yes

Hvis det eneste formål med at lave et selskab er at undgå den personlige hæftelse så kande da lige sågodr vælge et SMBA, som er både billigere at stifte og kræver 1 kr. kapital.

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med den søde Malene... 

Alle de omkosterninger er dybt useriøse til nystartet...   Opret dog en SMBA, uden regnskab via revisor (der sparer i også penge), og beskatningen er kun 25 % osv. osv.. 

Selvfølgelig er der mange tinge der skal tages forbehold, men det er et forslag til APS

Se denne tråd : http://www.amino.dk/forums/p/60815/371286.aspx#371286

 

Hilsen

Michael

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian.

Når du starter et ApS skal ud personligt (evt. med andre) indskyde nogle penge i selskabet. Det vil nok foregå i jeres tilfælde ved at i indbetaler pengene på en bankkonto, der hedder <selskabsnavn> under stiftelse. Når I fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (som skal have anmeldelsen om oprettelse af ApS-et) har modtaget jeres cvr-nummer, meddeler i Banken dette og de ændrer i deres systemer, så alt er på plads. Selskabets økonomi og din økonomi er 2 forskellige ting. Du må ikke låne penge af selskabet. Det er ulovligt jf. lov om anpartsselskaber. Selskabet må dog gerne låne penge af dig.

Når du skal skaffe penge til oprettelsen kan du som omtalt låne pengene. Det er dig, der låner og dig, der hæfter for gælden - aldrig selskabet. Pengene, du har indskudt i selskabet, har du ikke noget med at gøre. Det er selskabets penge. Dvs, at du ikke kan bruge penge fra selskabet til at betale lånet tilbage med (med mindre at selskabet opløses og selskabets egenkapital udbetales til anpartshaverne). Har du oprettet en kassekredit for at få pengene så har du en kassekredit, som du så forrenter som man plejer med en kassekredit.

Hvis I ikke skal bruge pengene til noget i jeres selskab, så står de og samler støv. Selskabet udbetaler sandsynligvis løn (til beskatning - husk i så fald at blive oprettet som arbejdsgiver) eller der udbetales udbytte (besluttes på en generalforsamling - der er også skat).

Du er ikke helt stiv i reglerne og hvordan det skal skrues sammen, så jeg vil anbefale at I får fat i en revisor eller lignende, der kan rådgive jer og hvor I kan få præciseret jeres spørgsmål og svar. God fornøjelse.

Hilsen Jakob

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ked af hvis jeg har trådt nogle over tæerne men jeg kan SLET ikke se det er useriøst at have styr på firmaopbygningen inden man går i gang. Men sådan er der forskelligheder.

MVH Claus

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus64:
ikke se det er useriøst at have styr på firmaopbygningen


Næ - men det virker ikke videre gennemtænkt at på tage sig en unødvendig udgift på 2 gange revisionshonorar a ca. 5.000 kr plus stiftelsesomkostninger hos advokat på ca. 5.000 kr og så finansieringsomkostningen til startkapitalen  125.000 som vel vil beløbe sig til 15.000 kr afhængig af pengeinstitut.....

30.000 kr. vil din struktur koste og den samme struktur kan laves med SMBA'ere for 10% af omkostningen.

Det er absolut en god ide at tænke sig om (også om SMBA er det rette for en) men der er jo heller ingen grund til at smide unødvendige penge efter revisorer, bank og advokater....

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Om det er videre gennemtænkt kan jo diskuteres.

Spørgeren lægger ud med at spørge specifikt til ApS kapital og der kommer straks en masse indlæg om alle mulige ting, der egentlig ikke har noget med spørgerens indlæg. At der så væves videre på de par småting, der gættes om kan så undre. Om der foreslås en holdingkonstruktion eller SMBA eller andet er sådan set ens når vi taler om gennemtænkthed.

Jeg vil isoleret set bakke Claus på i, at det er en god ide at tænke tingene igennem med for og imod inden der sættes igang. Der er mange, der er ellevilde med holdingkonstruktionen (og kan være en ide at gøre fra start i nogen tilfælde), og i relation til det oprindelige spørgsmål synes jeg at det er mere relevant at nævne end SMBA.

Jeg vil fortsat anbefale at spørgeren henvender sig til en rådgiver sammen med sin kammersjuk, hvor de sammen afklarer hvordan det kan/skal opbygges med de kraftigt anbefalede samarbejdsoverenskomster.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

"Det der bekymrer os mht at starte op som I/S er at vi vil hæfte med alt, kollektivt (skulle vi mod al forventning lave noget software der koster en virksomhed penge - mange penge i tab, så har vi problemer)."

JakobN:
synes jeg at det er mere relevant at nævne end SMBA.


SMBA kommer ind, da det er hæftelsen og manglende kapital som er spøgerens problem. Men jeg har da forståelse for, at du synes en merudgift på ca. 30.000 kr er mere relevant end at forslå spørgeren end  en struktur som giver ham samme fordele for 1/10.Yes

Basalt set er det min personlige opfattelse, at hvis du ikke har kapitalen til et ApS - så er din forretning ikke moden til at være et ApS.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

SMBA har været diskuteret vidt og bredt her på siden, så jeg vil ikke blande mig. Om der skal vælges det ene eller andet bør bero på en ordentlig rådgivning - og ikke 3 løse indslag på Amino.

At du har beregnet at du skal betale 30.000,- rådgivning og stiftelse af en holding-konstruktion må du jo selv vurdere. Jeg kan selv med min største lommeregner ikke komme i nærheden af en merudgift på 27.000,-.

Din opfattelse af hvornår du stifter et ApS er jo egentlig et trosspørgsmål. At en forretning i så fald ikke er moden til det er dog noget sludder at sige. Skal jeg starte en mindre virksomhed, hvor mine kreditgivere og samarbejdspartnere har behov for at sikre, at jeg har lidt kapital, er et ApS bedre at foretrække end et SMBA, hvor du som du skriver, kan have en kapital på 1 krone (nogle steder er et A/S dog endnu bedre).

Hislen Jakob

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JakobN:
At en forretning i så fald ikke er moden til det er dog noget sludder at sige. Skal jeg starte en mindre virksomhed, hvor mine kreditgivere og samarbejdspartnere har behov for at sikre, at jeg har lidt kapital, er et ApS bedre at foretrække end et SMBA, hvor du som du skriver, kan have en kapital på 1 krone (nogle steder er et A/S dog endnu bedre).


Nu er det dig der begynder at ligge forudsætninger ind.Big Smile Selvfølgelig har det signalværdi, hvis en kreditgivere og samarbejdspartnere har behov for en sikkered. Men der er det da også ligegylidt om det er et SMBA eller ApS. Det afgørende er jo hvad den indskudte kapital er.

Det eneste vi bliver enige om er (formetligt), at det er en god ide om at søge professionel rådgivning...

Malene


PS. Hvis det endeligt skal være et aps med et holding kunne man overveje et driftselskab og et fælles holding. Det kunne etableres for de samme 125.000.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Malene:

Nu er det dig der begynder at ligge forudsætninger ind.Big Smile Selvfølgelig har det signalværdi, hvis en kreditgivere og samarbejdspartnere har behov for en sikkered. Men der er det da også ligegylidt om det er et SMBA eller ApS. Det afgørende er jo hvad den indskudte kapital er.

Der er ikke meget forudsætning i det, jeg skriver. Det er en uddybning.

Vi er måske ikke enige lige her, men så kan vi sikkert blive enige om så mange andre ting.

Hilsen Jakob

Side 2 ud af 7 (61 indlæg)