Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første indlæg på Amino: Hej alle sammen - spørgsmål vedr. cykelimport

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 18. Aug 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen - ja, her er så mit første spæde skridt på dette indtil
videre utroligt lærerige og inspirerende iværksætterforum. Jeg må vel
hellere starte med at præsentere mig ganske kortfattet - som "arbejde"
er jeg på sidste år på en kandidatuddannelse indenfor sociologi og
udviklingsstudier og burde vel egentlig koncentrere mig om mit
speciale, men jeg har i flere år fået mange forskellige (ofte småskæve)
ideer indenfor forretning og import som supplement til min pauvre
studenterøkonomi, men nu vil jeg mene, at jeg har fået en økonomisk
sammenhængende og potentielt givtig importidé med import af cykler til
salg over internettet

 - jeg har forsøgt at udarbejde et overslag med prisen på
cyklerne, undersøgt toldsatserne (og derfor fravalgt Kina og Vietnam
som producentlande), undersøgt prisen på transport (med god hjælp
herindefra) lavet noget der ligner en forretningsstrategi og så
nogenlunde  fundet prisniveau og kundemålgruppe - nu er mit
spørgsmål - hvad gør man med reklamationssager, når man sælger cykler
over internettet? - Mange kunder vil nok foretrække at få cyklerne
repareret lokalt, men man skal vel også sørge for at have et minimum af
reservedele liggende? - Skal man lave en aftale med en cykelhandler og
så aftale, at kunderne har muligheden for at sende cyklen ind? (og
således risikere, at man via denne udgift mister konkurrencedygtighed
ift de enkelte "rigtige" cykelhandlere, der importerer den cykeltype,
jeg har i "kikkerten"?)

 - har i kort sagt et forslag til, hvordan man tager sig af dét
uden pludselig at stå med 100 cykler foran sin trappesten og samtidig
både kan holde et konkurrencedygtigt prisniveau og en fornuftig, sober
forretningsstrategi?



På forhånd tak - og sig endelig til, hvis jeg har forvildet mig ind på det forkerte underforum

Rasmus


Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Rasmus

Det er jo altid spændende at sætte nyt igang.

Du må imidlertid nok gøre dig nogle ekstra overvejelser.

1) Service - her må kunden selv sende den defekte del til dig. Du får ikke en cykelhandler til at lave service på din cykel (whats in it for me) uden at betale ham ganske mange penge for det. Derfor er du nødt til at have en slags forretningssted.

2) Det er godt du har undersøgt de forskellige told og afgiftssatser. Der er, især ved mindre antal, en god grund til at holde sig lidt tættere på leverandøren. Ude af øje ude af sind gælder også for garantisager.

3) Hvad med produktansvar? Selv om producenten garanterer for varen (som garanti), og måske endda bekræfter produktansvar, så kan det være at hans produktansvarsforsikring kun dækker 10% af skaden.

 

Mit umiddelbare forslag er, at lade din idé arbejde videre i dit hoved. Få styr på hele processen så du er parat når cykel sæsonen for 2007 går igang. En god planlægning er det halve arbejde!  - Som lille p.s. kan jeg måske forslå dig at starte et samarbejde med en cykelhandler når du har hele konceptet klar?

 

Held og lykke med det.

 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke på idéen med at lade kunden sende den defekte del. Mange mennesker kan jo end ikke tage hjulet af, hvad hvis det er en del der er langt sværere at tage af.


Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 19-08-2006 10:21:15 Forfatter: Thomas1974
Jeg tror ikke på idéen med at lade kunden sende den defekte del. Mange mennesker kan jo end ikke tage hjulet af, hvad hvis det er en del der er langt sværere at tage af.

 

Og dermed er målgruppen jo indsnævret. Men sådan er det jo når man køber på postordre. Køber man ekstra RAM er det jo heller ikke alle der kan finde ud af at sætte den i - og alligevel bliver der solg masser af ekstra RAM! En langt bedre service ville da være at man kørte forbi og lavede den defekte cykel, men det er der nok ikke økonomi til

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er da det tyndeste argument jeg har hørt længe. Hvis folk køber RAM eller en anden "reservedel", må man som udgangspunkt antage at de kan finde ud af at montere den, men såfremt folk køber en cykel, kan man da ikke antage at de kan finde ud af at skille den ad.

En fejlmeddelelse kunne lyde at den siger mærkeligt når jeg kører - nå for søren, er det navet, kranken eller måske hjulet. Det kan en cykelsmed afdække, men det kan være svært for fru Jensen. Og hvad hvis man får fundet frem til at det er kranken, skal man så forvente at fru jensen ligger inde med special værktøj?

Uagtet om økonomien kan bære det, mener jeg ikke at købeloven giver hjemmel til at bede folk om at skille deres nyindkøb ad for at indsende en defekt reservedel. Man kan anmode om indsendelse af hele genstanden, eller lave en lokal aftale med cykelhandlere, men hvis ikke dette kan løbe rundt er idéen næppe holdbar.

Tilmeldt 18. Aug 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen og mange tak for Jeres eftertænksomme svar og ideer til videre udvikling af min forretningsidé.

Det er lige præcis dér den største hurdle ligger efter min mening - det
der med at kombinere ideen om en art "internetlagersalg" (for at holde
prisen så langt nede som muligt - da min kundemålgruppe er andre
studerende) og naturligvis på den anden side ikke overtræde købelovens
principielt ganske udmærkede kundebeskyttelsesforanstaltninger

 - jeg har eksempelvis undersøgt reklamationsmulighederne på
"din-cykelhandler.dk" (direkte link:
http://www.din-cykelhandler.dk/view.aspx?id=4) og der tilbyder de
nemlig kunderne indsendelse af cyklen og efterfølgende refundering af
fragten - men det ville min indrømmet småkapitalistiske ide om en
nebengeschäft aldrig kunne holde til, rent økonomisk, tror jeg - så det
er jeg nødt til at finde en eller anden løsning på.

Og ja, et samarbejde med nogle cykelhandlere har jeg da også tænkt på,
men er umiddelbart ikke sikker på, at veletablerede sådanne skulle have
lyst til at handle med sådan en "upstart" som jeg, hvis de i forvejen
har givtige aftaler med anerkendte importører/distributører eller endda
selv importerer (som flere og flere jo forsøger sig udi) - desuden er
det
jo spørgsmålet, om de (udover en enkelt forhandler på Nørrebro, der i
forvejen selv importerer lignende modeller (ja, man skal jo også have
styr på sin "competition")) vil kaste sig ud i de virkelig gammeldags
indiske/kinesiske cykler (de rigtige bedstefar/mormodeller -
Raleightypen) som jeg har i kikkerten til et fattigt, men
retrohungrende dansk studenterpublikum..
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 20-08-2006 10:05:23 Forfatter: Thomas1974
Det er da det tyndeste argument jeg har hørt længe. Hvis folk køber RAM eller en anden ''reservedel'', må man som udgangspunkt antage at de kan finde ud af at montere den, men såfremt folk køber en cykel, kan man da ikke antage at de kan finde ud af at skille den ad.


Jeg ved nu ikke hvor tyndt det er. Mit argument er netop, at når man gerne vil spare nogle penge, så må man ofte være i stand til at gøre nogle af de ting selv, som andre ellers ville betaler sig fra. Det er heller ikke alle der kan finde ud af at skifte toner eller blækpatroner - men det kan være de kender nogen der kan!

Det hele kommer an på målgruppen.

Hvad angår fejl i nav, krank etc - så kan jeg da godt følge dig, og her er "din-cykelhandler"''s måde helt klart den bedste. Men hvis det nu er en del som er nem at skifte og afmontere, så er det jo i alles interesse at delen skiftes hurtigst og bedst muligt. Men alt det der er detaljer som Rasmus selv må afgøre. Og det endelige spørgsmål er vel - hvor god er kvaliteten? Billig pris er  jo normalt = dårlig kvalitet som igen er = mange problemer!

Problemstillingen er vel egentlig, at der er tale om postordre salg - og faktisk er der jo så også 14 dages fuld returret.

Et andet stort problem som jeg ser det, er produktansvar, for hvad nu hvis fru Jensen falder af cyklen fordi forgaflen knækker? Hun brækker hoften og får slået et par tænder ud - det kan hurtigt løbe op i mange 1000 kr.

Som en mulig udvej ser jeg kun at Rasmus sælger til folk i geografisk nærhed af ham selv, som en slags hobbysalg, hvor hans medstuderende f.eks. bestiller et antal cykler som han leverer på et aftalt tidspunkt. Lidt i stil med "Se den her cykel - du kan også købe sådan en gennem mig til xxx kr. - Jeg får næste leverance den xx/xx - skal du have en med nu eller en anden gang?" - og så må han få styr på hvad han vil gøre med garanti etc.

Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Rasmus,



 



-og velkommen til.



 



Alt kan lade sig gøre, og hvis du skiller dig ud, kan du også få god succes.



Jeg kører selv en del MTB, og ved at enkarnerede cykelfanatikere, dyrker deres interesse med vægt på kvalitet. Der er mange fotums på nettet, hvor der bliver drøftet reservedele, tilbehør, terræn osv.



 



Idéen med at starte op lokalt, er nok en rigtig god idé. Lad forretningen vokse, i et sundt tempo.



 



Du kan godt få samarbejdspartnere der vil reparerer garantisager på dine cykler, men prisen er afgørende. Hvis du starter lokalt any-way, ville det være oplagt at reparerer lokalt til at starte med. Den importør du vil bruge, må også kompencerer for mekanikertimer. Jeg har endnu ikke oplevet et værksted, hvor importøren ikke godtgører timer. At der ofte skal en del dokumentation til, iform af defekte dele, dato for rep., dato for fejl, fejlsbeskrivelse, fejltype osv., er heller ikke at komme uden om. Men er det en troværdig importør, skal de kunne stå inde for deres produkter, og dermed også garantisager.



 



Produktanvar gælder ligemeget hvad man udbyder. Så jeg kan ikke se det store problem i det. Den risiko er ligemeget hvad det vi udbyder. Det er bare et fakta, som man skal forholde sig til. Man kunne jo undersøge forsikringsmuligheder.



 



Mange, rigtig mange, cykel produkter bliver solgt pr.postordre/nettet. Igen, så er der returret på alt. Hvis du ikke er tilfreds med chpisene fra Kims, spillet til din PC. osv. så kan du få refunderet dit køb. Købeloven gælder for alle.



 



Rasmus, lav en strategi for hvad du gerne vil, også GO FOR IT!



 



 



Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 20-08-2006 16:06:19 Forfatter: The game

Produktanvar gælder ligemeget hvad man udbyder. Så jeg kan ikke se det store problem i det. Den risiko er ligemeget hvad det vi udbyder. Det er bare et fakta, som man skal forholde sig til. Man kunne jo undersøge forsikringsmuligheder.


Problemstillingen omkring produktansvar opstår, fordi Rasmus ønsker at importere hans cykler selv. Købte han dem af en dansk importør, var det den danske importørs problem. Hvis en af hans importerede cykler er skyld i skade, kommer folk først efter ham, og det er så hans problem at sende aben videre til producenten. Og hvis producenten har en klausul eller kører med begrænset ansvar etc, så står Rasmus med et problem på differencen. Så jeg vil helt klart anbefale at tage fat i en forsikringsmand omkring dette forhold - det koster ikke en bondegår i forsikring, men det kan det gøre hvis man er uheldig og ikke har nogen forsikring!

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Mens jeg sidder og læser denne tråd, kommer jeg til at tænke på supermarkeder. Alle større supermarkeder (Bilka, Kvikly og lign.) sælger masser af cykler, og de har da ikke cykelsmede tilknyttet, så vidt jeg ved. Det samme gælder byggemarkeder, Biltema og hvor der ellers sælges billige cykler.

Prøv evt. at undersøg hvordan de håndterer reklamationer. Ring evt. til deres kundeservice og lad som om du har købt en cykel som er nu er defekt

Men som andre også har skrevet, så drejer det sig vel om målgruppen, og hvilke krav/forventninger målgruppen har. Cykelentusiaster, med store krav til løbende service, vil nok ikke købe en noname cykel på nettet. Omvendt vil dem der bare skal have en cykel billigst og nemmest muligt også accepterer et lavere serviceniveau.

mvh Carsten
Side 1 ud af 2 (19 indlæg)