Da jeg i sin tid arbejdede i en af disse kæder, var der en aftale med en lokal cykelhandler.
Forstod aldrig helt hvordan de fik økonomi i det, for svaret var hver gang at kunden bare skulle gå ned til cykelhandleren med en henvisning og det endte tit i pæne regninger, men måske var antallet af reklamationer negligibelt.
Bilka o.l. er jo lidt en anden situation. Der køber man selv varen og er der problemer, afleverer man den der hvor man har købt den. Det kan så være at Bilka sender cyklerne til et bestemt værksted, eller bare vælger at give folk en ny, da en timeløn til en cykelsmed, langt overstiger indkøbsprisen for den slags cykler.
Hvis du bor i København og en kunde i Skagen køber en cykel, så opstår problemet.
Problemet er at cyklen er stor = dyr fragt og den samtidig er billig. Du skal ikke ofre mange penge på reperationer, før det giver underskud.
Da jeg i sin tid arbejdede i en af disse kæder, var der en aftale med en lokal cykelhandler.
Forstod aldrig helt hvordan de fik økonomi i det, for svaret var hver gang at kunden bare skulle gå ned til cykelhandleren med en henvisning og det endte tit i pæne regninger, men måske var antallet af reklamationer negligibelt.
OK, det vidste jeg ikke, men man bliver jo klogere hver dag (man er på Amino).
Men jeg tror at kæderne sidder og laver en beregning på hvor mange de forventer der kommer tilbage og skal have cyklen serviceret. Der kan da ikke være indregnet service i hver solgte cykel - så skal de ihvertfald købe dem urimeligt billigt.
Hej igen allesammen og igen mange tak for de mange thoughtful kommentarer og ideer, jeg skal prøve at se, om jeg kan nå at komme omkring de fleste af Jeres tanker og forslag i dette indlæg..
Ja, ideen var jo netop at holde de daglige udgifter så langt nede som overhovedet muligt og så tilbyde ex. fattige, men stilbevidste studerende med behov for et billigt transportmiddel en eksempelvis indiskproduceret "bedstefar"-cykel til en overkommelig pris over nettet - som sagt har den største hurdle været det tidligere nævnte behov for en både sober, forretningsmæssig bæredygtig og konsekvent reklamationspolitik og naturligvis det endelige produktansvar
- imidlertid har jeg en formodning om, at jeg måske har fundet en eventuel løsning på det første, der både opfylder købelovens fordringer om kundebeskyttelse og som samtidig ikke vil vælte "det finansielle læs" - at tilbyde indsendelse af cyklen ved reklamationer, men for kundens egen regning - så vidt jeg har forstået vil dette ikke være en overtrædelse af reklamationsretten og vil højst sandsynligt føre til, at køberne vælger enten at bytte cyklen eller få den repareret lokalt - så er der spørgsmålet om produktansvar ved selv at stå for importen - det er en alvorlig anke og en helt legitim bekymring, så her vil jeg lige tænke videre
- jeg har forresten selv just indkøbt en alt for fornuftig aluminiumscitybike til en god pris i et byggemarked (ville helst have en klassisk cykel, men der var ingen i et rimeligt prisleje, som mit korte korpus kunne "bestige" uden at prisgive enhver form for sikkerhed) og har her måttet foretage en del småjusteringer på egen hånd (sadel, sadelpind, lås, styr osv), da de ansatte tydeligvis ikke havde meget begreb om de mere specifikke tekniske detaljer på cyklen, da jeg spurgte (hvad jeg heller ikke havde, men som jeg da af ren og skær nødvendighed har fået nu) -og som en nævnte ovenfor tror jeg ligeledes, at prisniveau og forventninger til serviceniveau er proportionelle (selvom købelovens bestemmelser naturligvis til stadighed skal overholdes i et eventuelt fremtidigt "eventyr")
- mht. prisen på cyklerne vil prisen ab fabrik (lidt afhængigt af købsantallet, selvfølgelig) hos de fabrikker, jeg har tjekket ligge på ungefähr 20-28-30$ pr. cykel - med transportomkostninger og told (14% (48,5% straftold på kinesiske)) lagt oveni, naturligvis - så hvis man kunne ende med en dansk pris incl moms på et stykke under 1000kr ville dét absolut være det mest optimale (da min eneste "konkurrent" i København sælger lignende cykler for 1400 fra butik med tilsvarende serviceniveau)
Ja - tak for udregningen, jeg har også været i gang med Windows'' lille indbyggede lommeregner efterhånden adskillige gange og fået lignende resultater frem (det er godt, dollaren er så lav for tiden) - eksempelvis ved import af en 20" container (det er måske liiiige voldsomt i første omgang, men bare for at få en art hypotetisk begreb om beløbsstørrelserne) med 200 cykler og så med de ovennævnte 14% i told oveni plus cirka 10-12.000 for transporten fra eksempelvis Indien - så alt afhængig af drifts- opstartsomkostninger (og naturligvis transport- og fortoldningsomkostninger pr cykel afhængigt af det indkøbte antal samme) kunne man vel så godt forestille sig en nogenlunde acceptabel avance uden at prisgive sin konkurrencedygtighed qua rollen som "servicefattig" internetforretning med en pris på en cirka 900 kr inkl moms...så er det måske ikke helt urentabelt som en mindre nebengeschäft - så kommer blot næste udfordring - indsamling af likvider til opstart..
Ja, jeg ville nok tage udgangspunkt i efterspørgslen, fremfor din marginal omkostninger. Det er sjovere at tjene 50%, og komme af med produkterne, fremfor at tjene 70% og brænde inde med f.eks. 100 cykler. Når markedet efterspørger dine cykler i storstil, så hiver du en container hjem
- Det er den måde jeg er tilhænger af at gøre tingene på. Det er det jeg forstår ved at opbygge en sund forretning.
Hvad med reservedele? - dem kunne du jo overveje at udbyde samtidig. Start i det små, med dæk, slanger og pedaler etc, når det bliver efterspurgt, kan du udbygge reservedelene. Når jeg ikke køber dele på nettet ( f.eks. vil jeg nogle gange have en Face2face dialog med en der er fagligt kompetent ) så står jeg tit i kø hos smeden, og de keder sig sjældent....
Ved godt det er en gammel tråd, men jeg er nysgerrig efter at høre om der er kommet mere ud af det?
Et spørgsmål som jeg tænker på er, hvis det skal køre som postordrefirma, har du så undersøgt hvad det vil koste at sende en cykel til kunden? For hvis det koster fx 200,- så ville jeg, som kunde, være lidt nervøs ved at købe en cykel til 900,- og betale 200,- i fragt, for hvis jeg nu finder ud af at jeg vil returnere cyklen, så vil det koste mig 200,- ekstra, så jeg i alt vil have sat 400,- til ved at bestille en cykel som koster 900,- Jeg ved godt at jeg vil sætte 400,- til lige meget hvad cyklen koster, men rent psykologisk ville jeg have det dårligt med at fragten udgør så stor en del af omkostningen... (Hmm...lyder måske underligt, men sådan ville jeg nu have det...)
Personligt ser jeg ikke cykler som et oplagt produkt til webhandel pga. størrelse/fragt, men det kan jo lade sig gøre, se fx www.bikebuster.dk Deres sortiment ligger dog i det noget højere prisleje og de sender alle pakker, også hele cykler for 65,- hvordan det så kan lade sig gøre...
Men Crumar, det ville da være spændende at høre om du er kommet videre med projektet?
Hej, er lige som Ole nteressert i at høre om det er blevet til noget indtil nu. Håndler med alt hvad der har med cykler at gøre så kontakt mig endelig hvis du har spørgsmål eller en dag står med 200 cykler for meget.