Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opfindelser

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 25. Mar 09
Indlæg ialt: 57
Fra  Damvig A/S Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan også tage fat i virksomheder der kan guide dig hele vejen fra din ide til endelig produktion. Jeg kender nogle forskellige der kan det, men hvor i landet er du rent geografisk?

Så kan jeg henvise dig til et par stykker.

Flemming

Prototal Damvig A/S
3D-printed solutions til prototype og produktion.

Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bor i Assens på fyn..

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12663
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

eah66:

 

Hej ..
   Helt store opfindelser som virkelig rykker verden og ændre den er der langt imellem. Og når det sker står vi som oftest måbende og tænker hvorfor er det ikke kommet tidliger, når det nu er så godt.
Hvis nu jeg stod med DEN OPFINDELSE, men ikke kunne realisere den fordi den er i mit hovede, og økonomisk uden for min rækkevide, hvad gør man så..?
Jeg ønsker ikke her at gå i detalier med den, da jeg jo selvfølig vil have noget ud af det.
Den vil være af stor interresse for flere typer af virksomheder, og en stor procentdel af befolkningen vil have gavn af det. Har talt med mennesker (bl.a en inventor, enginer, ingsinør og helt alm. mennesker) som jeg stoler på om opfindelsen, de er alle meget forundret over at den ikke eksistere endnu.

Hvad gør jeg for ikke at blive røvrendt..?
Læs mere

 

Hej

HVis du har en god påfindelse og der kan tages patent på den, burde det ikke være noget problem at komme videre i sagen. Men som sagt er det vigtigt at den kan patenteres, derfor skal du starte med at lave / få lavet en nyhedsundersøgelse  af patenterbareheden!

Du kan læse mere her:  http://www.dkpto.dk/produkter/produkt/nyhedsundersoegelse-3072.aspx

mvh

Ravn

Tilmeldt 6. Jul 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

En nyhedsundersøgelse koster typisk et sted mellem 4000-8000 kr. Efter det skal du så søge patentet, enten i danmark eller hele verden eller hvad du nu vil. Jeg har en ven som erfarede, at det sagtens kan ende med at koste en lille million at få patentet, til trods for at han fra start fik af vide at det nok ville koste omkring 150.000 kr.

Fra Aalborg
Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du har tiden, kan du med fordel lave en nyhedsundersøgelse selv. Det vil tage dig mere tid end en professionel, men hvis du tager god tid så får du samtidigt meget viden om alt som tidligere er blevet lavet i den tekniske område af din opfindelse.

Du kan starte på http://www.google.com/patents. De har en ret god interface og du kan søge rigtig meget. Desvære er det kun US patent skrifter som vises her, men det er et super sted at starte på grund af den gode søge interface.  

Hvis du ikke har fundet noget på google patents, så kan du søge videre på http://ep.espacenet.com. Dette er EPOs (European Patent Office) egen database. Det er helt gratis at søge her og databasen indeholder rigtig mange af verdens patenter. Interfacet er ikke så gode som Googles, men der er mange flere skrifter.

Når du har søgt rigtig meget og har stadig ikke fundet noget, så kan du snakke med en professional omkring patentering af din opfindelse. Teknologisk institut kan også hjælpe her. Teknologisk institut er også gode til at drøfte strategier med.

Mht omkostninger forbundet med patentering, så er det rigtig at det er dyrt. Men systemet er også bygget op således, at det er billigst i starten og dyrere til sidst. Du kan komme i gang med ét års gratis "provisorisk" patent beskyttelse i hele verden ved at indlevere en dansk patent ansøgning uden at betale indleveringsgebyr. Ét år efter det, kan du indlevere en PCT (Patent Cooperation Treaty) ansøgning (omkring 20.000dkk i gebyr) som giver dig yderligere 1,5 års provisorisk patent beskyttelse. Så først 2,5 år efter din oprindelig ansøgning er blevet indleveret skal du indlevere nationale ansøgninger i de lande du vil have en endelig patent beskyttelse i. Her skal du nok regne med minste 50.000dkk-100.000dkk per land du vil have beskyttelse i. Men du skal ikke tænke på 1.000.000 dkk i patent omkostninger, du skal hellere tænke på 100.000 dkk for at få ene ret til at producere/sælge din opfindelse i et land for 20 år. Det skal du tænke på allerede i starten. Hvis ikke din opfindelse kan bære en omkostning af 100.000dkk / land, så skal du ikke starte med patenteringsprocessen. Men hvis du har et produkt som har et okay salg i et land, så burde du nemt kunne tjene 100.000dkk / land over 20 år. Det som er vigtig (som det også står i den link til teknologisk institut ovenfor) er at vente med at patentere til du er rimelig klar med din opfindelse. Når du indleverer din patent ansøgning, så skal du være klar med prototyper som du kan vise til nogle eventuele investorer/kunder. Og du skal have et rigtig salg eller nogle klare udsigter til nogle gode indtægter inden der er gået 2,5 år fra din indleverings dag, ellers begynder de store regninger at komme uden at du har kapital til at finansere dem.

/Marc

European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.

Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Der røg det så lige i vasken. Det er meget mere end jeg overhovedet kommer i nærheden af.

Tilmeldt 25. Mar 09
Indlæg ialt: 57
Fra  Damvig A/S Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan evt. prøve at tage fat i Artlinco der ligger i Horsens. www.artlinco.com

 

Flemming

Prototal Damvig A/S
3D-printed solutions til prototype og produktion.

Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville også henvise dig til teknologisk institut, der har jeg læst meget omkring hvordan og hvorledes de forslår man bedst kan gøre det.

De siger bla. at det første sjældent er at få patent i hus først men komme i kontakt med en kunde eller fabrikant, du skal selvfølgelig beskytte din opfindelse, men dette gøres billigere med en ide beskyttelse eller licens aftale.

Så får du rettet din opfindelse til efter kundens ønske inden det egentlige patent søges. Der tabes flere opfindelser på gulvet for fortidlig patent søgning end der stjæles opfindelser - citat TI.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

eah66:

Der røg det så lige i vasken. Det er meget mere end jeg overhovedet kommer i nærheden af.

 

Altså et eller andet kommer det jo til at koste dig, det kommer du næppe uden om.

Jeg vil forslå du henvender dig til et af væksthusene, der er lidt blandede erfaringer med dem, men det er et offenligt foretagende og de ansatte må ikke have nogen form for privat økonomisk interesse i de projekter de rådgiver, så de kan ikke stjæle din ide. De kan heller ikke hjælpe dig hele vejen imål, men det kan være de kan hjælpe dig videre eller ihvertfald give noget sparring, det kan jo også være ideen findes uden at du ved det, eller den af andre grunde er blevet droppet. Det tror jeg ville være mit bud.

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Mathiesen:

1 ud af 3000 ideer bliver til en succes...

Du vil blive overrasket over, hvor mange, der har fundet på det samme som dig igennem tiderne. Prøv at bruge en times tid på at Google det, som du selv ville skrive for at finde dit produkt, så vil du med 99% sikkerhed finde beskrivelser mm. som gør, at du ikke vil kunne patentere din ide -alene fordi den er kendt i forvejen. Kan du intet finde kan du selv nyhedsundersøge i patendatabaserne.

Jeg har hørt, at trådstarter ikke vil gå videre; men vil blot tilføje, i forbindelse med det Lars fortæller:

For selv om du har patent på opfindelsen, er der stadig laaang vej igen.

For langt de fleste patenter fører ikke til salgbare produkter, men bliver bare en udgift for opfinderen.

Derfor ville jeg vende det hele på hovedet og stille salgsspørgsmål først - som:

Hvor stort er markedet reeelt for din ide?

Hvor svært bliver det at sælge?

Hvad er dækningsbidraget?

Hvilke produkter/løsninger eksisterer i dag, som mere eller mindre løser samme problem?

Hvad koster de andre produkter?

Hvad koster dit  produkt, når det er færdig til produktion?

Hvad vil det koste at udvikle din ide?

Hvis den kan gå gennem "nåleøjet" på disse og lignende spørgsmål, så er det ikke et spørgsmål om nogle tusinde kroner til patent, så er patentet blot en del at den samlede virksomhed.

Venlig hilsen,

Christian

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)