Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man eje 2 enkeltmandsvirksomheder???

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 04:43
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen det er ikk det jeg ønskede. har virksomhed a og virksomhed b begge som mine, altså 2 vidt forskellige enkeltmands virksomheder? har til dagligt et service firma men åbner inde længe en helt anden form for butik. i denne butik vil jeg have ansatte og jeg vil derfor tage mig af det praktiske begge virksomheder skal stå som enkeltmandsvirksomheder, er dette ikk muligt? eller SKAL jeg oprette det ene som enten I/S eller anparts??

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:16
Hvor mange stjerner giver du? :

KBH:
er dette ikk muligt?

JA. Det er muligt jf. tråden iøvrigt.

Du kan evt. overveje at lade hvert firma då sit eget momsnummer (delregistrering). Det kræver godt nok at du har to adskilte regnskaber.

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har tænkt mig at enten at kører det som 2 forskellige regnskaber men det vil da give mig en del hovedpine når mine investeringer har givet pote og forhåbenligt udvidere med andre slags virksomheder ellers har jeg overvejet åbne et 3. firma der har til opgave at styre de andre firmaere butikker? er dette muligt?

 

Fra København / Sjælland
Tilmeldt 18. Oct 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er massere af enkeltmandsvirksomheder med mange ansatte !

Begrebet "enkeltmandsvirksomhed" betyder, at virksomheden ejes af en enkelt person.

Du kan som person eje og drive alle de virksomheder du vil og magter.

Cvr nummeret er virksomhedens personnummer, på samme måde som vi alle som personer, har et cpr nummer.

Lad os kalde dig "Lars Larsen" og sige at du har cvr nummer "12345678"

Firma 1: Dansk Sengetøjslager v/ Lars Larsen (cvr nummer 12345678)
Firma 2: Larsens malerfirma v/ Lars Larsen (cvr nummer 12345678)
Firma 3: Silkeborg Golfhotel v/ Lars Larsen (cvr nummer 12345678)
Firma 4: Peters dynetransport v/ Lars Larsen (cvr nummer 12345678)

I dette eksempel har du således 4 firmaer på samme CVR nummer.

Rent praktisk, vil du i banken have 4 forskellige konti, én for hver "virksomhed"
Alle konti er dine personlige, da du jo er identisk med din enkeltmandsvirksomhed, uanset at du måske i virkeligheden har 100 ansatte.

Dit regnskab vil indeholde 4 forskellige "afdelinger", altså en side for hver, hvor omsætning / udgifter listes op med en bundlinie for hver.
Envidere vil der være en femte side, med total for hele virksomheden "Lars Larsen (cvr nummer 12345678)"

Når nogen vælger selskabsform, typisk et ApS, er det oftes p.g.a. 2 forhold;

1/ Ved selskabsform kan man begrænse sit personlige ansvar.
2/ Ved selskabsform kan man i nogen situationer opnå skattemæssige fordele..

Derudover er det nærmest et must at stifte selskab, hvis man skal eje en virksomhed sammen med andre, dette først og fremmest for at sikre hinanden via en overenskomst / aftale.

Håber ovenstående er afklarende på dit spørgsmål.

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen henrik det var lige den information jeg ledte efter mange tak for det.

men en sidste ting er så, kan jeg åbne (A) som hovedfirma og (B) (C) som to vidt forskellige underfirmaere og fører overskudet fra de 2 firmaere til (A) hvorfra jeg så kan bogføre min løn.

altså lad os sige jeg åbner XXX GRUPPEN. det firma har til opgave at sørge for at mit malerfirma for sine produkter og for betalt sine regninger, ud over mit malerfirma har jeg så også min Kiosk det samme her, vil XXX Gruppen stå for at handle ind og få betalt regningerne så de to firmaere overføre deres indkomst til hovedfirmaeret XXX Gruppen. er det en mulig løsning? Eller er det lettere at bare kører det som helt forskellige virksomheder med hver deres regnskab og hver deres bankkonti??

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil da blive noget være rod med alle disse grene under samme CVR.nr....gør som Henrik Klovn foreslår,

at delregistrere hver gren.........såfremt vi taler enkeltmandsfirmaer...hvor den væsentlige forskel til

selskaber er den personlige hæftelse!

Fra København / Sjælland
Tilmeldt 18. Oct 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Syntes du gør tingene mere indviklet end nødvendigt.

Der er kun ét firma, nemlig dit firma "Lars Larsen" eller "XXX GRUPPEN" om du vil.

Som jeg forstår dig, vil du ikke lave ydelser som XXX GRUPPEN, men XXX GRUPPEN er bare din betegnelse for paraplyen.

XXX Malerservice er således en del af XXX GRUPPEN, og skal have en bankkonto til indtægter og udgifter der vedrører malerforretningen.
Kiosk XXX er således en del af XXX GRUPPEN, og skal have en bankkonto til indtægter og udgifter der vedrører kiosken.

"Løn er således bare "hævet privat" og om du hæver på XXX Malerservice ´s konto eller Kiosk XXX´s konto gør ingen forskel.

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Louritz:

Syntes du gør tingene mere indviklet end nødvendigt.

Der er kun ét firma, nemlig dit firma "Lars Larsen" eller "XXX GRUPPEN" om du vil.

Som jeg forstår dig, vil du ikke lave ydelser som XXX GRUPPEN, men XXX GRUPPEN er bare din betegnelse for paraplyen.

XXX Malerservice er således en del af XXX GRUPPEN, og skal have en bankkonto til indtægter og udgifter der vedrører malerforretningen.
Kiosk XXX er således en del af XXX GRUPPEN, og skal have en bankkonto til indtægter og udgifter der vedrører kiosken.

"Løn er således bare "hævet privat" og om du hæver på XXX Malerservice ´s konto eller Kiosk XXX´s konto gør ingen forskel.

Det er da også det han siger, at hver forretning skal have sin egen konto i banken?

Tilmeldt 31. Aug 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

God forklaring Henrik, og lige hvad jeg ledte efter.

Dog har jeg et par opfølgende spørgsmål:

1.

Lad os sige at jeg allerede har startet og registreret "Firma 1: Dansk Sengetøjslager v/ Lars Larsen (cvr nummer 12345678)", men nu finder ud af at den metode du nævner virker god og overskuelig. Er det bedste jeg kan gøre da at registrere et nyt firma med mit eget navn "Lars Larsen ( /v Lars Larsen)" og få et nyt CVR nummer "87654321", som jeg herefter kan bruge til Firma 2, 3 og 4 og fremover?

Jeg tænker at det cvr-nummer jeg allerede har er knyttet til firmanavnet "Dansk Sengetøjslager", og derfor ikke vil kunne anvendes til andre firmaer(?)

2.

Lad os så i stedet sige at jeg starter et nyt firma med nyt CVR-nummer, så jeg har to i alt:

Firma 1: Dansk Sengetøjslager v/ Lars Larsen (cvr nummer 12345678)
Firma 2: Larsens malerfirma v/ Lars Larsen (cvr nummer 87654321)

Umiddelbart vil dette også virke som en let løsning, idet de to firmaer er tydeligt adskilt på CVR.
På denne måde er regnskaber og konti stadig adskilt, og den eneste samlede udregning sker vel ved sammenlægning af års-resultaterne inden indberetning til SKAT?


Umiddelbart er min plan at bruge løsning 2., da det muligvis er for sent for mit at følge strukturen i nr. 1.
Men er der noget jeg har overset eller misforstået? Måske kan man slet ikke have flere CVR-numre til sine enkeltmandsvirksomheder?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)