Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg bruge til video-optagelser?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Vi skal til at lave video-optagelser af vores produkter.

Jeg har fundet et passende kamera - nemlig et canon legria hf s11 der får fantastiske anmeldelser.

Men hvad skal vi ellers bruge?

Jeg tænker selv:

1) Eksterne mikrofon til bedre lyd
2) Lys. Her har jeg set en anmeldelse af noget der hedder LP-micro Er der nogen der kender den? Eller kan foreslå noget et bedre alternativ i samme prisklasse?
3) Green-screen Vi vil gerne have en green-screen så vi kan klippe baggrunden ud. Men har absolut intet forstand på sådanne tingester. Er der nogen der kan fortælle lidt om forskelle, og evt. anbefale et? Det skal være stort nok til at der kan stå et menneske og præsentere et elektrisk løbehjul på 1x1 meter :)

Jeg håber der er nogen med erfaringen indenfor området, der vil dele ud af deres viden :)

Hilsen Morten

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Apr 08
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten.

 

Mht green-screen, vil jeg da klart anbefale dig at bruge Sony Vegas video-redigeringssoftware. Det er simpelthen SÅ genialt let at bruge !

Se evt. mere på youtube ;-)  

">

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frandsen

Jeg havde egentligt forestillet mig at jeg skulle bruge Camtasia til at redigere videoerne, men måske er der bedre alternativer? Det er i hvert fald super at høre om dine erfaringer. Tak for det :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 14. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du får ikke trukket en "key" (greenscreen fjernelse i redigering) med optagelser fra det kamera du overvejer at købe. I hvert fald ikke tilfredsstillende, uanset hvor lavt dit forventnings niveau er. Årsagen er bl.a. at selvom de påstår at kameraet er fuld hd, så er sensoren næppe pixel til pixel korrekt, men istedet bruger subsapling af de existerende pixels til at danne et HD billede ud af, og den anden årsag er den massive kompression optagelserne bliver gemt på. Du mister dermed en masse farve information og kant detaljer der er essentielle for at trække en god key.

Har du derudover ingen erfaringer omkring hvordan du belyser henholdsvis forgrund og greenscreen baggrunden, er der endnu mere grund til bekymring.

Når du er overkommet disse problemer, er der egentlig ikke noget i vejen for at bruge et alm lærred eller grønt stykke stof, så længe det er rent. "full raster" og ikke composed at forskellige farver tråd, og den skal være mat for at undgå reflektioner.

Hilsen: Nik Skjøth

Infinitive Studios

Fra Køge
Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Green screen åbner en masse muligheder. Du kan sagtens få en green screen, som er stort nok til at et menneske kan præsentere et løbehjul.

Jeg vil opfordre dig til at google "green screen" og lignende på YouTube. På den måde kan du få en masse inspiration til, hvad du kan bruge green screen til, hvad du skal bruge og hvordan du bruger det.

www.amazon.co.uk kan du få alt hvad hjertet begærer. Jeg går selv og venter på mit green screen lærred (3x6 meter), stativ til lærredet og nogle softboxes til belysning.

Venlig hilsen

Bjørn Johansen

PS: Jeg forventer at launche første afsnit af webshowet om marketing, kommunikation, fikse it-værktøjer og sparetips inden for den næste måneds tid. Der vil jeg bruge green screen. Det kommer på www.bedrebusiness.dk

Bjørn Johansen - www.bedrebusiness.dk

Vi skaffer vore kunder flere og gladere kunder

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Apr 08
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 02:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kom iøvrigt lige i tanke om et site der sælger billigt udstyr..

 

Photogadget.dk

Har selv handlet der med fuld tilfredshed :-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

domino:

Hej Morten,

Green screen åbner en masse muligheder. Du kan sagtens få en green screen, som er stort nok til at et menneske kan præsentere et løbehjul.

Jeg vil opfordre dig til at google "green screen" og lignende på YouTube. På den måde kan du få en masse inspiration til, hvad du kan bruge green screen til, hvad du skal bruge og hvordan du bruger det.

www.amazon.co.uk kan du få alt hvad hjertet begærer. Jeg går selv og venter på mit green screen lærred (3x6 meter), stativ til lærredet og nogle softboxes til belysning.

Venlig hilsen

Bjørn Johansen

PS: Jeg forventer at launche første afsnit af webshowet om marketing, kommunikation, fikse it-værktøjer og sparetips inden for den næste måneds tid. Der vil jeg bruge green screen. Det kommer på www.bedrebusiness.dk

Hej Bjørn

Jeg har været forbi YouTube og søge lidt på green-screen. Hold op der er meget info at finde. Det er egentligt lidt det samme dilemma som med så meget andet på internettet efterhånden. At der er så meget information at det kan være svært at sortere, og man ender derfor gerne op mere forvirret end klog. Og ikke mindst - så har man brugt aaaalllt for mange timer på research Stick out tongue

Bjørn - hvilke kamera bruger du? Nu er der jo en der siger at man ikke kan / at det er svært at få et godt resultat med et forbrugerkamera, og det bekymrer mig jo lidt.

Du må også meget meget gerne vise resultaterne når dit nye green-screen kommer.

Hilsen Morten

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

SilentD:

Du får ikke trukket en "key" (greenscreen fjernelse i redigering) med optagelser fra det kamera du overvejer at købe. I hvert fald ikke tilfredsstillende, uanset hvor lavt dit forventnings niveau er. Årsagen er bl.a. at selvom de påstår at kameraet er fuld hd, så er sensoren næppe pixel til pixel korrekt, men istedet bruger subsapling af de existerende pixels til at danne et HD billede ud af, og den anden årsag er den massive kompression optagelserne bliver gemt på. Du mister dermed en masse farve information og kant detaljer der er essentielle for at trække en god key.

Har du derudover ingen erfaringer omkring hvordan du belyser henholdsvis forgrund og greenscreen baggrunden, er der endnu mere grund til bekymring.

Når du er overkommet disse problemer, er der egentlig ikke noget i vejen for at bruge et alm lærred eller grønt stykke stof, så længe det er rent. "full raster" og ikke composed at forskellige farver tråd, og den skal være mat for at undgå reflektioner.

Hilsen: Nik Skjøth

Infinitive Studios

Hej Nik

Puha - det lød teknisk. Men din konklusion er bekymrende, for så skal jeg jo til at overveje om det er investeringen værd (har regnet mig frem til at alt i udstyr kommer til at ligge på ca. 15.000,-), eller hvad vi ellers skal finde på.......

Tak for advarslen/rådet

Hilsen Morten

Tilmeldt 14. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg beklager den tekniske forklaring. Men ja greenscreen er ikke noget man bare lige gør. HVis det skal se ordentligt ud. Hvis du har kigget på youtube med alle de "do it yourself" eksempler og tænkt "det ser da fint ud", så kunne du egentlig godt slippe afsted med at bruge det kamera du foreslog, forudsat du også har alle de andre ting i orden.. Korrekt opsat lys, en god keyer (det program der fjerner det grønne) Og ikke mindst tid og sved nok til at sidde og nibse med det efterfølgende. At fjerne den lille aura der opstår rundt om en person foran en greenscreen er en hel kunst i sig selv, hvis det udstyr man bruger er af ringe kvalitet

Sidst vi lavede greenscreen optagelser brugte vi 12000,- alene på lys, men der var lærredet også 8 meter langt. Et tip kunne være at optage udendørs i dagslys, eller i en idrætshal der er fuldt belyst. Det er nemlig et problem hvis lærredet ikke bliver jævnt belyst. Alm lamper laver hotspots der hvor lyset rammer mest og så er du ude i en masse bøvl. Og så vil jeg slet ikke gå ind i problematikken omkring at bruge lamper med forskellig temperatur, ud over at sige. DONT DO IT!

Afhængigt at hvor mange optagelser I skal have lavet er der jo mulighed for at leje udstyr istedet. EBH.dk udlejer prof kameraer til 1200-1500 pr dag, og de har også greenscreen studier man kan leje sig ind på.

Hvis alt andet fejler så er du velkommen til at kontakte mig for hjælp med opsætning, udstyr og e.v.t. optagelser.
Jeg kan tilmed give dig en meget god pris, da vi selv er interesserede i at lave reklame relaterede produktioner.

Nik Skjøth

mail@infinitive.dk

Fra Køge
Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Da jeg kører low budget, har jeg lige nu et ganske almindeligt "forbrugerkamera" JVC MVX100i, som jeg håber på kan klare det. Jeg har også hørt at MiniDV ikke er det bedste at anvende.

Samtidig har jeg også hørt, at BELYSNING er meget vigtigt. Set i "lyset" af det, har jeg investeret i nogle softboxes, som skulle kaste noget godt lys af sig. Yderligere har jeg nogle håndværkerlamper og en god portion dagslys. Endvidere har jeg bestilt noget stof, som er specielt til keying. Mindre havde måske kunnet gøre det, men med de midler jeg har til rådighed lige nu er det den optimale løsning.

Når første afsnit af BedreBusiness er på gaden vil jeg finde nogen, som på favorable vilkår vil låne/leje mig et bedre kamera. Måske du kender nogen, som kunne være relevante?

Du kan få besked om at showet er på banen ved at tilmelde dig nyhedsbrevet på www.bedrebusiness.dk. Så får du en mail hver gang der kommer et nyt afsnit.

Held og lykke med dit projekt. Jeg vil også gerne se, hvad du opnår.

Hilsen

Bjørn

 

Bjørn Johansen - www.bedrebusiness.dk

Vi skaffer vore kunder flere og gladere kunder

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)