Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg bruge til video-optagelser?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 06:12
Hvor mange stjerner giver du? :

SilentD:

Du får ikke trukket en "key" (greenscreen fjernelse i redigering) med optagelser fra det kamera du overvejer at købe. I hvert fald ikke tilfredsstillende, uanset hvor lavt dit forventnings niveau er. Årsagen er bl.a. at selvom de påstår at kameraet er fuld hd, så er sensoren næppe pixel til pixel korrekt, men istedet bruger subsapling af de existerende pixels til at danne et HD billede ud af, og den anden årsag er den massive kompression optagelserne bliver gemt på. Du mister dermed en masse farve information og kant detaljer der er essentielle for at trække en god key.

Har du derudover ingen erfaringer omkring hvordan du belyser henholdsvis forgrund og greenscreen baggrunden, er der endnu mere grund til bekymring.

Når du er overkommet disse problemer, er der egentlig ikke noget i vejen for at bruge et alm lærred eller grønt stykke stof, så længe det er rent. "full raster" og ikke composed at forskellige farver tråd, og den skal være mat for at undgå reflektioner.

Hilsen: Nik Skjøth

Infinitive Studios

Hej Nik

Efter dit svar her i tråden har jeg tænkt meget og længe over hvad vi skal stille op, og hvordan vi kan få et tilfredsstillende resultat. Vi er ikke klar til at give hverken 20, 40 eller 80000 for et professionelt kamera til de små opgaver vi skal have lavet. så hvad gør man så?

Nu har vi fundet et semi-professionelt kamera. En model der er nogle år gammel, men efter hvad jeg kan læse mig til online, så er det et ganske habilt kamera. Det er et Canon DM XM-1. Det kan fåes brugt til en rimelig pris nu da der lige er kommet en nyere XM-2 version.

Kender du dette kamera, og tror du det kan klare div. mindre opgaver?

På forhånd tak for hjælpen Smile

Hilsen Morten

 

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Jeg sidder netop nu og skriver med en der har et XM-1 kanera til salg til en god pris. Håber der er nogen der kan hjælpe med feedback da jeg helst ikke vil lave et fejlkøb..... Anybody??

Hilsen Morten

Fra Køge
Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Lavede lige en Google: http://www.reviewcentre.com/reviews529.html - her får den rigtig gode anmeldelser. Har ingen erfaringer med kameraet selv, det lyder dog ikke helt tosset. Kunne selv være aftager af noget lignende på et tidspunkt.

Hilsen Bjørn

Bjørn Johansen - www.bedrebusiness.dk

Vi skaffer vore kunder flere og gladere kunder

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Hvor mange produktvideoer skal du have lavet? Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at det kan svare sig at investere tiden og pengene i udstyret til at få det lavet i forhold til at ringe til din lokale videomand. 

Det er selvfølgelig noget andet, hvis det er fordi du synes det er sjovt på hobby basis, at lege instruktør og lave efterbehandling af videomaterialet. :-)

For at lave en god key, der kan fjerne baggrunden tilfredsstillende skal du have et seriøst kamera, som det bliver nævnt - videokomprimering gør generelt keying helt umuligt. Selv den jpeg komprimering der er på et alm. ca. 5mb 10 mpix billede kan gøre det vanskeligt at få kanterne gode, medmindre du har et studio der giver dig mulighed for at komme flere meter væk fra green screenen eller synes det er acceptabelt med en kæmpe feather omkring din genstand.

Nu skal man selvfølgelig heller ikke skyde gråspurve med kanoner udstyrsmæssigt, men hvis du skal have lavet mange videoer og har tænkt dig at investere tiden i det - så kan du ligeså godt lave det så du bliver tilfreds med resultatet. Videoerne skal kun laves en enkelt gang, men de skal ses mange gange.

Jeg vil ikke anbefale noget konkret kamera - men du skal alligevel så højt op kvalitetsmæssigt, at du kan slå alt der hedder noget med "auto" fra, og selv justere hvidbalance og fokus som minimum - og du skal sikre dig mulighed for at eksportere i en rimelig kvalitet, der ikke er komprimeret alt for hårdt. At lave chroma key på alm. dv format er et helvede =p

Venlig Hilsen

Allan

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

domino:

Hej Morten,

Lavede lige en Google: http://www.reviewcentre.com/reviews529.html - her får den rigtig gode anmeldelser. Har ingen erfaringer med kameraet selv, det lyder dog ikke helt tosset. Kunne selv være aftager af noget lignende på et tidspunkt.

Hilsen Bjørn

Hej Bjørn

Tusind tak for dit svar.

Ja det lyder iflg. div. anmeldelser til at være et kanon kamera. Så vidt jeg kan forstå er lyden ikke så god, men den kan man jo klare med en eksterne mikrofon. 

Som du kan se her; http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=canon+xm1&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_dmpt=UK_AudioTVElectronics_Video_Camcorders&_odkw=canon+xm-1&_osacat=0

Så kan de fås brugt for 6-700pund, og det synes jeg lyder rimeligt nok. Så kommer der nok lige så meget til ekstra udstyr og oplæring etc. For ikke at tale om tiden man skal bruge til at lære det at kende........ he he

Det kan da være vi skal starte en video-gruppe på amino hvor vi kan hjælpe hinanden med at blive bedre?

Hilsen Morten

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Hansen:

Hej Morten

Hvor mange produktvideoer skal du have lavet? Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at det kan svare sig at investere tiden og pengene i udstyret til at få det lavet i forhold til at ringe til din lokale videomand. 

Det er selvfølgelig noget andet, hvis det er fordi du synes det er sjovt på hobby basis, at lege instruktør og lave efterbehandling af videomaterialet. :-)

For at lave en god key, der kan fjerne baggrunden tilfredsstillende skal du have et seriøst kamera, som det bliver nævnt - videokomprimering gør generelt keying helt umuligt. Selv den jpeg komprimering der er på et alm. ca. 5mb 10 mpix billede kan gøre det vanskeligt at få kanterne gode, medmindre du har et studio der giver dig mulighed for at komme flere meter væk fra green screenen eller synes det er acceptabelt med en kæmpe feather omkring din genstand.

Nu skal man selvfølgelig heller ikke skyde gråspurve med kanoner udstyrsmæssigt, men hvis du skal have lavet mange videoer og har tænkt dig at investere tiden i det - så kan du ligeså godt lave det så du bliver tilfreds med resultatet. Videoerne skal kun laves en enkelt gang, men de skal ses mange gange.

Jeg vil ikke anbefale noget konkret kamera - men du skal alligevel så højt op kvalitetsmæssigt, at du kan slå alt der hedder noget med "auto" fra, og selv justere hvidbalance og fokus som minimum - og du skal sikre dig mulighed for at eksportere i en rimelig kvalitet, der ikke er komprimeret alt for hårdt. At lave chroma key på alm. dv format er et helvede =p

Venlig Hilsen

Allan

Hej Allan

Du har ret. Var det bare for et par produktvideoer, så ville det ikke være besværet værd. Men kameraet skal indgå som en fast del i vores online marketing. Både til produktvideoer, instruktionsvideoer, video-blogs, personpræsentationer, video-referencer fra kunder, stemningsvideoer oma. Herudover skal jeg også til at indkoorperere videooptagelser i mine panoramabilleder, så der er efterhånden ingen vej uden om. Det er noget jeg SKAL til at lære - på et acceptabelt niveau. Men hold op - det er jo en helt ny verden..... *g*

Hilsen Morten 

Tilmeldt 14. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes.dk & AAimport.dk:

Hej Nik

Efter dit svar her i tråden har jeg tænkt meget og længe over hvad vi skal stille op, og hvordan vi kan få et tilfredsstillende resultat. Vi er ikke klar til at give hverken 20, 40 eller 80000 for et professionelt kamera til de små opgaver vi skal have lavet. så hvad gør man så?

Nu har vi fundet et semi-professionelt kamera. En model der er nogle år gammel, men efter hvad jeg kan læse mig til online, så er det et ganske habilt kamera. Det er et Canon DM XM-1. Det kan fåes brugt til en rimelig pris nu da der lige er kommet en nyere XM-2 version.

Kender du dette kamera, og tror du det kan klare div. mindre opgaver?

På forhånd tak for hjælpen Smile

Hilsen Morten

Canon XM1 er ikke en model jeg kender, men hvis du vil lege med DV så prøv en brugt Canon XL1 eller XL2. De er det ultimative inden for DV, og jeg ved med sikkerhed at du kan trække en key fra dem. En XL1 kan du få på Ebay tyskland for 11.000

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

SilentD:

Canon XM1 er ikke en model jeg kender, men hvis du vil lege med DV så prøv en brugt Canon XL1 eller XL2. De er det ultimative inden for DV, og jeg ved med sikkerhed at du kan trække en key fra dem. En XL1 kan du få på Ebay tyskland for 11.000

Hej Nik

Jeg kender heller ikke nogen af modellerne.... Men jeg har læst mig til at XM1 skulle være et søster kamera til XL1 og forskellen skulle være minimal. Hvad "minimal" så betyder - det aner jeg ikke.....

XL1 kan man få på dba.dk til 8000 http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63389631 så det er også en model jeg vil kigge nærmere på.

Tusind tak for dit svar :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 14. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Wow godt fund... Tænk ikke for længe. Det er et ret godt tilbud.. Nu står der godt nok 8 år brugt.. Så man håber at optage hovedet stadig er i god behold.

Men generelt får du meget mere ud af en XL model. ALT kan styres manuelt. Bedre og større sensor. God optik.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, men man kan også få det i UK for 6600 ex levering på Ebay, så det er jo også en besparelse der er værd at tage med :)

Hilsen Morten

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)