Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Længe leve Eva Kjers FØRSTE udtalelse !

Side 2 ud af 14 (138 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Både Bush og tidligere Thatcher i England har kørt denne politik - så der er intet nyt i den. Det er resultaterne heller ikke og dem er dem jeg ikke kan lide.

Jeg tror mange folk i Danmark glemmer hvilken enorm tryghed det giver for os alle at vi er lidt mere jævne end de fleste andre steder. Alle de områder i verden jeg kender, hvor den af ministeren ønskede forskel er større er den generelle (og ofte berettiget) frygt for vold, overfald, indbrud og sociale konflikter udpræget større. Tro mig, det er langt billigere at beskytte os rige, ved at give de fattige så tilstrækkeligt med penge at de ikke gider gøre oprør end det er at skulle indhegne og beskytte vores egne liv. Ja, man kunne vel i virkeligheden kalde det en slags sociale hold kæft penge :)
 
Og så kan jeg i øvrigt ikke lade være med at smile lidt af alt piveriet. Hvad er det for noget pjat med at man ikke kan blive rig i Danmark, eller at ingen gider knokle for det? Det gælder i hvert fald ikke for mig og da også en del andre jeg kender herinde. Vi knokler på fordi vi ikke kan lade være upåagtet af om vi lige synes den gældende lovgivning er optimal eller ej - og på trods af høje skatter og afgifter ender en del af os faktisk med at blive temmelig velhavende.
 
Jeg synes langt fra at alle vores love er som jeg gerne ville have dem. Naturligvis ikke. Men jeg synes bare det er en utrolig dårlig målestok eller målsætning at der skal være større forskel på rig og fattig. Det er sgu da ikke det det handler om - det handler om at vi, som Iværksættere, naturligvis skal kæmpe for at få de bedst mullige arbejdsforhold. Hvis man mener at den eneste vej op er at trampe på de svageste mennesker så synes jeg satme man er på vej op ad den forkerte stige. Det er naturligvis et valg - man kan godt "komme op" ved at trampe på andre, men tro mig, man kan også uden! Og det kan godt være det bare er mig der er en gammel hippie, men det fæles sgu bedre at stå på toppen når der er noget pænt at kigge ned på :)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg føler blot lige trang til at gøre opmærksom på at Eva og jeg ikke er i familie med hinanden.

- heller ikke holdningsmæssigt i denne sag.
 
Jeg kan ikke genkalde mig eksempler på lande, som har større social polarisering end den danske, og som samtidig har bedre forhold for de svageste.
 
Hvor rige skal de rige blive, før de begynder at hjælpe de fattige?
Ville den maximale polarisering også være optimal?
Hvor stor skulle den "optimale polarisering" i modsat fald være?
 
Jeg har intet imod at nogen tjener penge ved at gøre en indsats.
Men jeg kan ikke se, at det skulle medføre, at vi ikke skal hjælpe mennesker, som ikke kan klare sig selv.
Sådan er jeg nu engang skruet sammen oveni.
 
mvh Hans
 
 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er der jo ingen der har sagt at de fattige ikke skal hjælpes.
Ideen er blot at gøre det nemmere for erhvervslivet og dem der tager initiativet, så de kan skabe velfærd for alle og det naturligvis uden at nogen skal trædes på eller have mindre.
Det der er tanken er, at vi skal lægge hovedkræfterne på at gøre kagen større, så der er mere at dele af. Hvis vi bruger alt vores energi på fordele kagen, så ender det med at vi deler krummer ud af en småkage og så falder velfærden først for de svage.

Og hvis jeg forstod hende ret, så var det det der var tanken og det sympatiserer jeg 100% med.

Det er næsten lige som at flyve. Hvis kabinetrykket falder, skal du tage masken på først og give dine børn den på bagefter. Det nytter ikke noget at du tænker på dem først og du selv dør. Det er muligt at dine børn så overlever lige nu, men hvad nytter det hvis de nu ikke har deres forældre til at forsørge dem i fremtiden.


Dbh Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du ser på ministerens udtalelse i lyset af den politik regeringen faktisk har ført er det ganske tydeligt at der IKKE blot er tale om at udvide kagen. De svageste i samfundet er blevet dårligere stillet - de fattigste er blevet fattigere, samtidig med at de rige er blevet rigere. Så hele den der teori med at hvis bare de rige bliver rigere får de fattige det bedre holder simpelt hen ikke vand. I virkelighedens verden - både her og i andre lande, er det altså ikke det der er blevet resultatet. 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

He he he Mikkel og Hans, i er sgu et par rare gamle hippier

Jeg fandt lige en artikel i dagens Berlinger som i passende kunne læse:

Topøkonom advarer Europa mod ligheds-idé

Overdreven fokus på lighed er årsagen til den økonomiske stagnation i Vesteuropa, mener anerkendt Harvard-professor. Han råder europæerne til at tænke mere på at gøre kagen større end på, hvordan den skal fordeles.

Der er alt for meget fokus på at fordele økonomisk velstand ligeligt i Vesteuropa. Det forhindrer, at der føres en politik, som ville skabe mere velstand for både rige og fattige.

Det er budskabet fra den internationale topøkonom på Harvard University Robert J. Barro. Han giver socialminister Eva Kjer Hansen (V) ret i den politisk følsomme debat om ulighed og vækst, som statsminister Anders Fogh Rasmussen har
 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Martin, Danmark er vel fortsat et af de lande med mest lighed - i hvert fald mere end de fleste. Vil du påstå at vores økonomi er stagneret eller dårlig? Synes du selv du har det økonomisk skidt? Den må du sgu længere ud på landet med :)
 
Pointen er som sagt ikke om de riges gøres rigere, men hvordan. Jeg synes som sagt at både regeringen som ministeren har vist at de mener det skal gøres ved bl.a. at trampe på de svageste - gøre de fattige fattigere. Hvis blot de fokuserede på det som du argumentere for, Martin, at gøre kagen støre så ville jeg ikke protestere så voldsomt i mod det, men det er faktisk ikke det de gør. Der fokuseres i deres politik alt for meget på at gøre livet for de svageste endnu mere ulideligt og bruge overskudet fra dette til at forgylde de rigeste. Hvorfor ikke gøre som du netop siger, Martin, fokusere på at gøre kagen større? Kagen gøres da ikke en skid større ved at tage fra de svageste og give til de bedst stillede.
 
 
 
Tilmeldt 28. Aug 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja, i mine ører høres kloge ord af Mikkel deMib Svendsen og sympatiske ord fra Martin Thorborg.

Jeg mener blot at hendes udlægning er uklar og at den kan tolkes efter behov, og den enkeltes ønske om at stille hende og andre ægte liberale i det lys som passer een bedst.
 
Uanset hvorvidt hensigten har været den ene eller den anden, og uanset om egne præferencer går for eller imod disse synspunkter er det beklageligt, at hun og andre i Venstre, får mundkurv på af statsministeriets ledelse.  Denne debat er vigtig uanset at man, som jeg, ikke tror på at en særlig begunstigelse af højtlønnede og velhavere vil sikre de fattige på en ordentlig måde.
 
Ser man sig omkring i verden findes utallige eksempler på at det ikke fungerer sådan, at de bredeste skuldre sikrer de smalleste hvis blot de brede får lov at bygge egen velfærd op . At basere sin velfærdssikring for de svageste på donationer fra de rige skaber ikke tryghed, men social polarisering som igen skaber usikkerhed og kriminalitet. Her i landet sikres velfærden for de svageste af lovgivningen hvilket giver tryghed til de fattige i form af sikring imod egentlig fattigdom og tryghed for de rige da man på denne undgår at have en markant underklasse med de problemer det fører med sig.
Udhules denne sikring af lovgiverne, vil fremtidens velfærdssikring af de svageste, som mange andre steder i verden, komme til at bero på de velhavendes vilje til at donore midler til velfærdssikring af de fattigste hvilket igen vil skabe samfund som det vi kender fra f.eks. USA.
 
I min verden er det de bredeste skuldre som skal bære, og der gør man ved at yde efter evne.
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :
He he fantastisk tråd det blev...
 
Og helt som ventet kom Mikkel hurtigt på banen
Jeg har respekt for dine synspunkter, men er som emnet antyder ikke enig. Du har helt ret i, at vi ikke ønsker en situation som de dårligt stillede i f.eks. USA - ingen ønsker den øgede kriminalitet det vil give....
 
MEN, det jeg synes går igen hos modstanderne af Eva Kjers udtalelse er, at I alle fokuserer på at de fattige bliver fattigere/dårlige stillet. Det er jo lige præcis IKKE det det drejer sig om, tværtimod. Meningen (som også vores kære vicevært nævner) er at gøre det mere attraktivt at tjene penge i Danmark og derved holde på de højtlønnede personer OG virksomheder - som Martin skriver, gøre kagen større. Dette kan aldrig komme til at skade eller stille de fattige dårligere !
 
Vi skal da naturligvis ikke klage over, at vi har en god indtjening, men jeg kan bare ikke se årsagen til at man skal straffes ekstra hårdt for at arbejde og tjene penge?! Ikke nok med man betaler mere i skat fordi man mere, men hvorfor skal man betale en større ANDEL af indtjeningen ???
 
Og ja vi kan da ikke komme udenom, at vi har det ganske godt samlet set her i Danmark, men det er jo fakta, at flere og flere søger udenlands. Dette gælder både privatpersoner og virksomheder, som kan score store økonomiske fordele ved at droppe Danmark og jo flere der flytter ud, jo mindre bliver kagen til de dårligt stillede! En simpel lille fætter som mig går med planer om at flytte blikket udaf Danmark (både privat og firmaerne) og det vil da gøre kagen til de fattige ca. X.000.000 mindre..... og jeg er blot een lille fisk..... prøv så at forestille jer hvis de store fisk svømmer ud....
 
 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 9/23/2005 8:39:10 AM Forfatter: Mikkel deMib
Martin, Danmark er vel fortsat et af de lande med mest lighed - i hvert fald mere end de fleste. Vil du påstå at vores økonomi er stagneret eller dårlig? Synes du selv du har det økonomisk skidt? Den må du sgu længere ud på landet med :)
Pointen er som sagt ikke om de riges gøres rigere, men hvordan. Jeg synes som sagt at både regeringen som ministeren har vist at de mener det skal gøres ved bl.a. at trampe på de svageste - gøre de fattige fattigere. Hvis blot de fokuserede på det som du argumentere for, Martin, at gøre kagen støre så ville jeg ikke protestere så voldsomt i mod det, men det er faktisk ikke det de gør. Der fokuseres i deres politik alt for meget på at gøre livet for de svageste endnu mere ulideligt og bruge overskudet fra dette til at forgylde de rigeste. Hvorfor ikke gøre som du netop siger, Martin, fokusere på at gøre kagen større? Kagen gøres da ikke en skid større ved at tage fra de svageste og give til de bedst stillede.


Det med blot at kigge på udlandet og pege fingre, syntes jeg er visionsløst. Man kan altid finde eksempler på andre steder hvor det går godt eller skidt. Jeg mener at Namibia er det land i verden med størst lighed, alle er mere eller mindre ved at dø af sult, så lighed er ikke et mål i sig selv.

Lige meget hvordan du vender og drejer det, så dur det ikke at forskellen på at gå på arbejde og lade være, er for lille. Der skal være en gulerod for at gøre en indsats. Dermed ikke sagt at de svage skal have mindre, det er på ingen måde ideen. Men dem der ikke gider at lave noget, skal have mindre eller intet. Er der arbejde, så må man tage det, uanset hvad det er og så er den ikke længere. Og det er det, det drejer sig om. Alt for mange, er alt for forkælede og det er ikke noget dem der arbejder skal betale for.
Er du derimod syg eller på anden måde uarbejdsdygtig, så skal du have mere end du får i dag. De penge er bare svære at finde, da de dovne tager deres penge. 

Dbh Martin
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 9/23/2005 9:53:39 AM Forfatter: Martin Thorborg 

 Men dem der ikke gider at lave noget, skal have mindre eller intet. Er der arbejde, så må man tage det, uanset hvad det er og så er den ikke længere.
Dbh Martin
 
Hej Martin
 
Jeg har haft fornøjelsen af at forholde mig professionelt til mennesker, som havde evnerne, men ikke viljen til arbejde.
Ind imellem valgte disse mennesker - helt bevidst - at undlade at leve op til samfundets krav om aktivering, kurser osv.
Det medførte, at socialkontoret lukkede for deres økonomi.
Det medførte så, at de måtte skaffe sig en "alternativ økonomi". De klogeste af dem gjorde det ved at pushe forskellige stoffer - de knap så dygtige lavede bare regulære bræk eller røverier.
Ja, de var i fængsel ind imellem - det var der status i - Nogle af dem blev stukket ihjel ind imellem - det var der knap så meget status i.
Men ideen med at give dem mindre eller intet fungerede simpelt hen ikke på denne gruppe af mennesker.
De er socialt svage og betragter sig ikke som en del af det etablerede samfund. Fordi de ikke har mulighed for at opnå en anstændig plads i det etablerede samfund, skaffer de i stedet en identitet som "modpol" til det etablerede - hvilket retfærdiggør kriminalitet og misbrug.
 
Disse mennesker er socialministerens arbejdsområde. Det er hendes arbejde at sikre, at denne gruppe af mennesker er så lille som muligt - dels af hensyn til vi andre og dels af hensyn til de "socialt belastede".
Arbejdet med at mindske denne gruppe af mennesker vil mislykkes, hvis man anvender eksempelvis skattelettelser for højindkomstgrupperne som værktøj. Det kan godt være, at dette værktøj kan løse andre opgaver i vores samfund, men socialministerens opgaver løses ikke ad den vej.
Derfor er det forkasteligt, at netop socialministeren er den, der trækker disse værktøjer op af kassen.
 
Hun skal slå søm i - og så vælger hun en skruetrækker.
 
Det er ikke blot almindeligt ubegavet - det kalder simpelt hen på en irettesættelse fra Statsministeren.
 
mvh Hans
Side 2 ud af 14 (138 indlæg)