Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afdragsordning eller gældssanering???

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Som overskriften fortæller, så står jeg overfor et skulle tage et valg.

Jeg skylder ca. 800.000. Ejer intet selv (bil står i min kones navn). Jeg har lige været i fogedretten for første (og nok ikke sidste) gang. Dommeren sagde at gældssanering var oplagt for mig.

Jeg er godt klar over at jeg på den ene eller anden måde kommer til at betale "noget". Min revisor rådede mig til at lade lade være med at lave en ordning med banken, og lade dem slæbe mig i retten alle de gange de havde lyst, indtil de blev trætte af det. For måske ville de komme med et "tilbud".

Men jeg vil egentlig gerne af med min gæld. En gældssanering betyder jo også at jeg får et beløb der skal afdrages over typisk 5 år ( 3 år for firma?? ), eller kan lægges som kontantbeløb.

Når jeg regner på vores økonomi, så er vores rådighedsbeløb noget ligende det som en gældssanering ville give ( imens jeg havde mit firma ( enkeltmansejet ) levede vi faktisk under "fattigdomsgrænsen", og har altså stadigvæk ikke tårnhøjt privatforbrug)

Jeg har stadigvæk noget fremført underskud, ( måske 100-150000 næste år ) som jo gør at jeg har et meget høj rådighedsbeløb lige nu. Lige nu er jeg på dagpenge, og med en økonomi der er ved at blive opbygget er frikort jo meget rart. MEN ( heldigvis ) fra 1 januar starter jeg i job, og de penge der kommer fra frikortet skal gå til gæld.

I forbindelse med en gældssanering må jeg ikke forfordele de penge jeg har ( betaler lige nu 3000 per måned til lån fra familie ).

HVIS jeg satser på en gældssanering, ryger mit fremførte underskud til banken ( udover md. afdrag ).

Hvis jeg regner på det md. afdrag x 5 år ( måske 3 år eller?? ) når jeg jo frem til et beløb på xxx.xxx.

Hvis jeg tilbyder banken xxx.xxx, slipper jeg og banken for at bruge mere tid på gælden.

 

Nu spørger jeg så: Er der nogen der har erfaring eller ligende med:

Tilbud til/fra banken ang. nedsættelse af hovedstol?

5 eller 3 år?

Skal jeg lade banken komme med et udspil - altså endnu fler gange i fogedretten?

Uanset hvad, kommer jeg som minimum til at betale xxx.xxx igennem en gældssanering, og det ved banken også. Men jeg kan vil også godt tænke lidt taktisk og måske komme lidt bedre ud af det?

Står jeg godt? Altså ejer intet, oplagt til gældssanering, kan "bare" lade banken køre alt det på de har lyst.

Hvis der er nogen der har prøvet det, så del gerne ud af jeres erfaring!!!!!!!!!

Mvh Børge

 

 

 

 

 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere ting du kan gøre.

Idet gælden ikke virker til at være særlig gammel, så er det ikke sikkert du kan få saneret gælden, men hvem ved, finanskrisen kan være en hjælpende hånd.

Der er også den mulighed, at din advokat skriver til alle dine kreditorer og tilbyder en akkord, f.eks. 15% altså ca.120.000 som så tilbydes afdraget over 3 år. Han kender sikkert til hvor stor en procent der skal til for at der kan laves en tvangsakkord.

Du må endelig ikke betale noget af på din gæld, da det kan være omstødeligt, idet du lige nu betaler dit lån tilbage til familien, så stiller du de øvrige kreditorer ringere, og det kan give en udfordring såfremt du går gældssaneringsvejen. For så har du i et vidst omfang haft betalingsevne men ikke betalingsvilje, og det er ikke noget man synes om.

Din advokat kan i akkordskrivelsen fremføre, at du ved en akkord kan låne pengene af familien (selvom det er dine egne penge), dine kreditorer må ikke få fonemmelsen af du er likvid, og i princippet har du jo i fogedretten netop tilkendegivet du ikke har nogle penge eller?

Men søg råd hos en advokat der har styr på gældssanering/akkordering, ikke hos alle de smarte almindelige rådgivere.

Køb ren argan olie her

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Børge,

Sur røv, jeg har selv stået i samme situation, omend det var cirka halvdelen af det du skyldte væk. Jeg blev ret hurtig enig med mig selv om at det ikke skulle ødelægge mig liv, og jeg ville have afviklet min gæld så hurtigt som muligt. Min gæld var bygget op omkring mange kreditore - tror jeg havde 12 på et tidspunkt, hvor der var 4 større i blandt. Resten var så relativt små beløb. Pt. betaler jeg mindst 9000 kr / pr. månede til min gæld.

Hvis du vil opnå gældssanering, skal du først leve optil nogle krav. Som jeg læser dit indlæg, så bliver det meget svært at få en gældssanering lige nu.

Held og lykke, og lad det endelig ikke påvirke dig!

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kender vi ikke sagen i detaljer men ud fra hvad jeg kan høre så er revisors råd da det værste du kan gøre. Lader man bare stå til opnår man normalt vis ingenting hvorimod udviser man vilje til at få en løsning på plads så  er det normalt noget nemmere at få noget igennem i form af en akkordering.  Herudover virker det som at du tænker meget kortsigtet når du fokuserer på underskud. Hellere blive frigjort for gæld også miste noget underskud. Det må vel være det langsigtede udgangspunkt og har du været i restance i flere år   er du formentlig slet ikke berettiget til fradrag for mange af de renter som er tilskrevet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg lukkede mit firma i maj måned, så gælden er ikke så gammel.

Min revisors råd med at lade banken "bløde lidt op", og acceptere et forslag jeg kan gå med til er godt nok. Alternativet er at de intet får!.

Jeg vil gerne ud af min gæld, jeg mener bare at man skal vælge den mest fordelagtige måde. Og helst gerne kortsigtet, da jeg gerne vil videre.

Selvfølgelig vil det ske under vejledning af revisor, og evt advokat da de har en lidt anden indgangsvinkel til det, end jeg har.

Hvad kan jeg forvente at nedslag på lånet? Om ikke andet beløbet jævnfør gældssanering?

Nu lyder det som om at jeg skal til "at handle" med banken. Og ja, det skal jeg egentlig også - det gør alle andre ( der får den rette vejledning?? ).

 

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Børge

Er det kun banken du skylder penge? En tvangsakkord kræver at du kan erlægge 25 % af gælden og få 75% af gældmassen med på den løsning, så
er banken din eneste kreditor eller den væsentligste skal du have dem med på det forslag. Men har du kun banken som kreditor, så find ud af hvor meget du kan skaffe i likvider fra familie/venner i rammen fra 15 - 25 % af gælden og tilbyd så banken det beløb mod fuld og endelig afvikling af deres tilgodehavende, men giv dig selv en ramme så du har mulighed for at forhøje dit bud.
Men som der er skrevet i et tidliger indlæg så pas lige på med at tilgodese enkeltkreditorer, det fremmer ikke mulighederne.

Skulle du trods advarsler om bruge rådgivere udover advokater og revisorer er du velkommen til at kontakte mig på 98311022/29924519
eller gå ind på www.sag-partners.dk. Problemet er jo at den slags sager ofte indeholder en del usagte forhold som er væsentlige for den rette løsning.

Mvh
Bertil Vrou Thomsen
SAG-partners ApS

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Bertil Vrou Thomsen:
Er det kun banken du skylder penge? En tvangsakkord kræver at du kan erlægge 25 % af gælden og få 75% af gældmassen med på den løsning, så

 

Mener nu, at det hedder 10% idag..

mvh

 

Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Bertil.

Jeg skylder "kun" penge til en bank. Ca. 750000. Og privat ca. 150000.

Den private gæld afdrager jeg på ny. Den er væk om 3 år, så det er der styr på.

Banken vil jeg gerne lave en frivillig akkord med. Der burde en god rådgiver - revisor/advokat eller ligende kunne hjælpe mig

med at opnå den bedste løsning.

15 til 25% af gælden ville jeg straks kunne klare.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Bertil

Beklager mine kommentarer vedrørende rådgivere. Det var ikke møntet på de seriøse. Det var møntet på mange af de plattenslagere der nu vil hjælpe folk til en bedre økonomi grundet tv serier.

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du straks kan klare 15% så kør en advokat i stilling og få ham til at skrive til banken inden nytår.

Så kan de få lukket den del inden årsregnskabet.

 

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)