Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Licenser

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan får man som nystartende råd til alle de licenser på software?
 
Jeg kører et enpersonsfirma. Jeg bruger ligenu min privatcomputer, men når jeg nu skal registreres (mest pga import/export) så skal jeg vel have special-licens til det meste af mit software?
 
-Fx firewalls og virusscannere? (Jeg anvender ligenu de gratis versioner som jeg nu engang lige kunne finde)
 
Når jeg fx. så vil opgradere et stykke software, skal det så også indgå i et momsregnskab? -Og køb af software generelt?
Og hvis ja, hvordan skal sådan noget så skrives i regnskabet?
 
Skal jeg have 2 stk software af hver hvis jeg både vil bruge det til min virksomhed og til privat? -Selvom jeg er den eneste der rører ved dem?
 
Har jeg overset noget, som nogen synes er vigtigt vil jeg blive meget glad hvis nogen vil gøre opmærksom på det.
 
*Louise
 
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Louise,

Jeg har brugt OpenOffice meget - det er et gratis MS Office-lignende program som har det der svarer til Word, Excell, Powerpoint etc. Det er rigtigt godt, og det kan læse MS Office filer, og du kan gemme dine dokumenter som MS Office filer.
 
Se det her: http://www.openoffice.org - så vidt jeg husker er den danske version her: http://da.openoffice.org
 
mvh Carsten
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Glemte lige at skrive, at hvis ikke du har en ræser-hurtig Internetforbindelse - eller god tålmodighed, kan du købe OpenOffice på en CD for 20 kr. hos http://www.linuxpusher.dk

/Carsten

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

yep - Open Ofice er et glimrende program.

Det fås også ofte på CDen, som følger med et computerblad - så har man jo også interessant fritidslæsning.
 
mvh Hans
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
  Hej Louise,
 
Du står i det samme problem som de fleste små nystartede virksomheder står i.
 
Det er rigtigt at de fleste software-udviklere som laver produkter som er gratis for privatpersoner charger et eller andet beløb hvis man i stedet er en virksomhed. Ofte er dette beløb dog ikke synderligt stort - Martin's SPAMfighter som er gratis for privatpersoner koster f.eks. 200 kr.  hvis det skal bruges i en virksomhed (nu må du endelig rette mig Martin, hvis jeg husker forkert....)
 
Og Ja, software eller software-opdateringer som du køber til brug i virksomheden skal indgå i dit momsregnskab. Men det er jo positivt - Så kan du jo trække både moms og skat fra på indkøbet   Hvis du f.eks. køber SPAMfighter til 200 kr (med moms) igennem din virksomhed, så kan du først og fremmest trække momsen fra (40 kr.) og de resterende 160 kr. er jo fuldt fradragsberettigede sålænge du bruger udelukkende bruger softwaren til dit erhverv. Hvis du vender regnestykket lidt på hovedet og i stedet groft siger: Jeg køber softwaren privat - så skal du af med 200 kr. - hvilket svarer til (groft regnet med 50% skat) at du skal tjene 400 kr. (før moms) i din virksomhed for derefter at betale skat af de 400 kr. (200 kr.) og dernæst have 200 kr. til softwaren. Så din virksomhed har jo (igen groft regnet) sparet 240 kr. ved at du ikke køber softwaren privat
 
Ovenstående er måske nok skrevet lidt kringlet, men jeg håber at du kan se sammenhængen i det. - Ellers må du bare spørge  
 
Hvis du bruger softwaren både privat og erhvervsmæssigt, så har du ikke ret til at trække momsen fra - og du har teoretisk set kun skattemæssigt fradrag på den "procentdel" som virksomheden bruger softwaren. Hvilket er totalt umuligt at holde rede på - både for dig selv og myndighederne. Løsningen i denne sammenhæng, hvis det skal være helt efter bogen , er at indkøbe softwaren privat - f.eks. med penge som du har trukket ud af virksomheden og betalt skat af.
 
Problematikken omkring 2 eller 1 licens kommer meget an på hvordan din virksomhed bliver registreret. Hvis det blot er dig selv der får et momsnummer, så ser størstedelen af software-producenterne sagen som om det er dig der er brugeren/ejeren - uanset om du bruger softwaren både som erhvervsperson og privatperson. Microsoft har bl.a. den indgangsvinkel - I deres øjne er du stadig dig selv - du har bare et momsnummer.
  Hvis det i stedet er et I/S, ApS eller A/S, så er det virksomheden/selskabet som sådan der bruger licensen - Og derved også skal købe den. Hvis du så også skal bruge samme software privat, så skal du som privatperson også have en licens til softwaren.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :
En usandsynligt stor del af danske virksomheder, også store, bruger piratkopier eller flere licenser end de har betalt for. Nogle fisker ganske enkelt en original kopi ud af en eller anden forbindelse og bruger det til det yderste. Det er komplet umuligt at finde rundt i for myndighederne, så uden en konkret anmeldelse sker der sjældent noget.

Og i en enkeltmandsvirksomhed er der næppe nogen der sladrer til myndighederne.

Disclaimer: Piratkopier og licensmisbrug er forbudt og ulovligt, og skam mig fordi jeg fortalte noget om hvad slemme mennesker gør, og jeg opfordrer alle til at tage afstand og bede aftenbøn og køre pænt og ikke arbejde sort. Herren prise dem uden synd osv. osv.

PS: Jeg har ikke opfordret nogen til noget. Jeg kan derfor ikke gøres skyldig. Jeg har ovenstående information fra et reelt og lovligt nyhedsbrev. Jeg vil ikke på noget tidspunkt bistå til hvordan man skaffer ulovlige kopier (det mener jeg alvorligt!).
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Disclaimer: I vores firma arbejder vi med webudvikling. Vi er alle nørder med stor erfaring og en åben holdning til nye udfordringer. Nedenstående er skrevet med forbehold for dette. :)

Vi har valgt Linux som det primære styresystem på vores systemer. Vores servere kører Linux Debian med Apache og vi udvikler hovedsageligt i PHP/MySQL. 2 af vores 4 arbejdsstationer kører Linux Debian (den 3. kører Mac OS X og den 4. Windows - sælgere har åbenbart ikke en åben holdning til nye udfordringer ), og vi har indtil videre klaret os med gratis Open Source software (Emacs, Mozilla Thunderbird, Mozilla Firefox, OpenOffice, gPDF, Gaim osv.). Har du mod på en udfordring, synes jeg du skulle prøve at downloade en kopi af Ubuntu Linux - den kan fås som LiveCD, hvilket er rigtig smart hvis du blot vil se systemet an. Du smider ganske enkelt CD''en i en maskine (gerne med en passende mængde RAM, 512 MB er nok en god start), og så køres hele systemet i RAM. Du skal altså ikke overskrive din Windows-installation og når du har kigget nok på systemet, lukker du PC''en, tager CD''en ud og tænder igen. Vupti er du tilbage i Windows - som du så kan vælge at slette, hvis du er blevet overbevist. ;)

Vær forberedt på at systemet tager tid at vænne sig til (som så meget andet). Linux er en dårlig idé, hvis du forventer at kunne bruge det på niveau med Windows indenfor 10 minutter. Er du derimod frisk på at lægge lidt arbejde i det, vil du hurtigt komme til at føle dig handicappet når du ender foran en Windows-maskine igen. God fornøjelse. :)
Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Louise

Som andre har været inde på, så er Open Source et godt sted at starte. Man kan stort set få al slags software i Open Source, "prisen" er at du nok skal være villig til at søge efter det og muligvis skal arbejde lidt mere med programmerne i form af lidt mere kluntet brugerflade eller anderledes virkemåde.
 
Antivirus: ClamAV findes i en Windows-version.
Firewall: Brug den der er i Windows XP (god nok til de fleste)
 
Bogføring: Overvej Stones SummaSummarum, den kan du bruge gratis hvis du kun har ganske få posteringer. Når du senere får flere posteringer, kan du opgradere relativt billigt. Fordelen er åbenlys: du får chancen for at tjene nogle penge inden du skal investere i programmet
 
Mht. licenser privat vs. arbejde, så kan du roligt nøjes med én licens af programmerne på din computer. Når du har købt et program har du lov til at bruge det - også privat.
 

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 06:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten

 
Tak for tippet
 
Ved du om man kan convertere de filer skrevet i dette program om til pdf når den kan læse MS filer? Går ud fra at Open Office også laver en tekstfil til .doc-filer?
 
*Louise
Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 07:14
Hvor mange stjerner giver du? :
PDF-filer kan laves med Acrobat-programmet. Den version der kan lave PDF''''erne koster penge. En gratis mulighed er PDFCreator, der virker som en printer i Windows, men bare laver en PDF-fil i stedet for.

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)