Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørelses fradrag uden løn? kan man det

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

 

Jeg har arbejdet for det firma jeg er med ejer af i 2009(15% ejer jeg) og har derfor ikke fået løn ud af firmaet for at få det op at køre med en bedere kapital.

Men jeg har jo trods alt kørt hjemme fra min bopæl til arbejdspladsen ca 94km frem og tilbage.

Hvordan får man kørelses fradrag for de kilometer eller kan man ikke det når man ikke har fået løn?

 

Morten

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

"Selvstændigt erhvervsdrivende, der ikke anvender virksomhedsordningen, kan fratrække udgifter vedrørende den erhvervsmæssige kørsel i den personlige indkomst, se LV Almindelig del afsnit A.F.3.3.3 og A.F.3.4.

For selvstændigt erhvervsdrivende, der anvender virksomhedsordningen, henvises til afsnit E.G.  

Kørsel mellem hjem og fast arbejdssted anses for privat kørsel, og et eventuelt fradrag, jf. LL § 9 C, er et ligningsmæssigt fradrag, se LV Almindelig del afsnit A.F.3.1"

Ovenstående er et uddrag af ligningsvejledningen. Ligningsvejledningen er et dokument du finder på skats hjemmeside (evt. via google) og kan med garanti besvare mange fremtidige spørgsmål du måtte have i relation til din skatteopgørelse. Vejledningen er lavet af skat, men til os almindelige mennesker. Vejledningen er delt op i forskellige dele, ovenstående er fra E.B.3.8 kørselsudgifter i delen for erhvervsdrivende. (hvis du selv vil ind og studere den) og siger kort og godt, at din kørsel imellem arbejdsplads og hjem er privat kørsel og denne skal derfor fratrækkes som efter §9 c i ligningsloven, altså som normalt kørselsfradrag efter de takster skat fastsætter løbende år for år.

Du kan således hvis jeg ikke har forhastet mig, godt få fradrag for kørslen. Du skal selvfølgelig dog have anden skattepligtig indkomst at foretage fradraget i, hvilket jeg går ud fra du har.

Håber det var til hjælp.

Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Jeg kan kun se at du har skrevet:

 

Hej Morten

prøvede at

 

Og så kan jeg ikke se mere..

 

Hvad ville du haft skrevet?

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hyrpel:

Hejsa

Men jeg har jo trods alt kørt hjemme fra min bopæl til arbejdspladsen ca 94km frem og tilbage.

Morten

Normalt kan der kun udbetales skattefri kørselsgodtgørelse, hvis der er tale om erhvervsmæssig kørsel. Umiddelbart ser det ud til, at der er tale om privat kørsel.

Men reglerne er måske anderledes for selvstændige erhvervsdrivende.

 

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Normalt kan der kun udbetales skattefri kørselsgodtgørelse, hvis der er tale om erhvervsmæssig kørsel. Umiddelbart ser det ud til, at der er tale om privat kørsel.

Men reglerne er måske anderledes for selvstændige erhvervsdrivende.

Hej.

Det lyder som en ansættelse i et selskab. Og så er der jo tale om kørselsfradrag til og fra arbejde. Det kan man sagtens have uden at få udbetalt løn, men der skal jo som tidligere nævnt være en indkomst at fradrage i.

/Miriam

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)