Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken lønmodel er den rigtige??

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Viby sj.
Tilmeldt 8. Oct 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu brugt jeg ved ikke hvor mange timer i telefonen med skat og atp - og det herlige er, at hver gang man får fat i en, får man et nyt svar. Så nu prøver jeg her og ser om der er andre der lønner som jeg har gjort...og om det i givet fald er; 1 lovligt og 2 den nemmeste for alle parter..

Min ansatte har mellem 1 og 5 timers arbejde som danseinstruktører om ugen. Hidtil har jeg lønnet dem med 300 kr i timen som b-indkomst, hvor de selv skal sørge for at betale b-skat. Og jeg har løbende indberettet deres løn i e-indkomst på skat.dk

De er ikke på kontrakt og er kun lønnet for de timer hvor de møder frem. Timeantallet ligger ikke fast, men justeres løbende, alt efter "vagtskemaet"

Men skal jeg i virkeligheden indberette og trække a-skat og AM bidrag af deres løn?

Og hvad med feriepenge?

Jeg har et par af mine undervisere der bare har sendt faktura til mig på deres løn - og det er lidt sådan jeg har kørt alt lønnen... men nu er jeg ved at være godt forvirret :o)

 

Håber nogen har bud på hvad jeg skal gøre...

 

 

 

 

Trine Thorendal DivaLab.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jvf. dette link fra SKAT http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=112681&vId=202783&search=løsarbejdere så er der ingen tvivl, du er jvf. Kildeskatteloven arbejdsgiver.

Det betyder, at du skal indeholde Arbejdsmarkedsbidrag, A-skat og ATP, og som indberetningspligtig sørge for såvel indberetninger og afregninger af de indeholdte skatter.

I yderste konsekvens risikerer du, at de udbetalte beløb anses for nettoindkomst, således du udover lønnen hæfter for skatterne og ATP.

Jeg vil anbefale dig at få dette tilrettet.

F.s.v. angår de personer, der har sendt dig en faktura, er det eneste du skal være opmærksom på, at der er påført CVR-nr. hvis der er tillagt moms ellers modtagerens cpr.nr. af hensyn til senere dokumentation overfor SKAT.

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

I yderste konsekvens risikerer du, at de udbetalte beløb anses for nettoindkomst, således du udover lønnen hæfter for skatterne og ATP.

Nej - det er da kun den manglende tilbageholdelse og indbetaling af A-skat og AM-bidrag, som kan blive konsekvensen.

Enig i dine øvrige kommentarer Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

I yderste konsekvens risikerer du, at de udbetalte beløb anses for nettoindkomst, således du udover lønnen hæfter for skatterne og ATP.

Nej - det er da kun den manglende tilbageholdelse og indbetaling af A-skat og AM-bidrag, som kan blive konsekvensen.

 

Enig i dine øvrige kommentarer Wink

Beklager, men praksis er en anden, især hvis der skulle være en fagforening indblandet. Forholdet er, at som indeholdelsespligtig er det udbetalte beløb lig med nettoindkomsten efter skat.

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Beklager, men praksis er en anden, især hvis der skulle være en fagforening indblandet. Forholdet er, at som indeholdelsespligtig er det udbetalte beløb lig med nettoindkomsten efter skat.

Også hvis det er indberettet som B-indkomst?

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

§ 69. Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var på et tidspunkt cyclinginstruktør i Form & Fitness og efterfølgende i SATS.

Jeg skrev fakturaer i en periode og holdt så en pause. Da jeg ville tilbage til undervisning, så kørte det på helt almindelige vilkår og de ville ikke ansætte mig ved fakturering.

Da det kun var marginal indtjening dengang, der ville jeg så ikke genstarte for 225 per undervisningstime hvis ikke jeg kunne fakturere det.

Pointen er, at jeg tror de "store" vælger at køre et generelt ens for alle princip, så de undgår at have for mange aftaler.

Men egentlig kan jeg ikke se problemet med B oplysningen, da jeg ved henvendelse til Skat i forbindelse med MLM/NW fik samme besked om årlig indberetning på personnummer for den bonus der er optjent.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Beklager, men praksis er en anden, især hvis der skulle være en fagforening indblandet. Forholdet er, at som indeholdelsespligtig er det udbetalte beløb lig med nettoindkomsten efter skat.

 

Også hvis det er indberettet som B-indkomst?

 

Nej, hvis det er B-indkomst skulle der ikke være problemer. Se nedenstående link omkring afgrænsningen af lønmodtager og B-indkomstmodtagere.

Reglerne om lønmodtagere ctr. erhvervsdrivende fremgår af følgende link fra SKAT http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=112681&vId=202783&search=B-indkomst , som også henviser til det ledende cirkulære fra 1994 omkring sondringen mellem lønmodtagere og erhvervsdrivende (B-indkomst modtagere)

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var konsekvenserne ved manglende tilbageholdelse, jeg ikke er enig med dig i.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Det var konsekvenserne ved manglende tilbageholdelse, jeg ikke er enig med dig i.

Vedrørende hæftelser for A-skat m.v. kan jeg kun henvise til SKAT på dette link http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=112857&vId=202783&i=365#i112857 som iøvrigt henviser til Kildeskattelovens §69, som kun beskriver, at SKAT skal påvise forsømmelighed for arbejdsgiveren. Alene det forhold, at vedkommende er registreret som arbejdsgiver er nok, idet man skal kende reglerne for indeholdelse af skatter og ATP m.v..

Det følger bl.a. af Inddrivelsesvejledning jvf. dette link fra SKAT når der er fremkommet en årsopgørelse for lønmodtageren http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=146811

Hilsen

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)