Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forfatteri som enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Sep 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg står måske for min første udgivelse af en bog. Jeg har ikke skrevet under på noget, men jeg er stadig i skrive processen. Forlaget vil med stor sansynlighed gerne udgive min bog når den er færdig.

I den forbindelse vil jeg vide, om nogen herinde er selvstændige forfattere som bi-ehverv?

Kan man det?

 

Mvh

Nuggie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Nuggie:

Hej aminoer

Jeg står måske for min første udgivelse af en bog. Jeg har ikke skrevet under på noget, men jeg er stadig i skrive processen. Forlaget vil med stor sansynlighed gerne udgive min bog når den er færdig.

I den forbindelse vil jeg vide, om nogen herinde er selvstændige forfattere som bi-ehverv?

Kan man det?

 

Mvh

Nuggie

Hej

Se følgende link fra SKAT omkring kunstnerisk virksomhed http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=openall&oId=1783805&vId=202178&search=forfatter*

Her fremgår de fleste forhold, som man skal være opmærksom på, bl.a. udligningsordningen for kunstnere og ikke mindst, hvilke fradrag der kan opnås i forbindelse med sit hverv.

Hilsen

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Nuggie:

I den forbindelse vil jeg vide, om nogen herinde er selvstændige forfattere som bi-ehverv?

Kan man det?

Hej Nuggie

At skrive er ikke mit bierhverv (jeg lever af det Smile i dag), men det var et bierhverv i en del år. Jeg skriver fagtekst (moms og afgifter).

Er det noget konkret, du tænker på, du gerne vil vide ??

Vh
Lars

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nuggie,

Det lyder spændende. Jeg er selv ved at færdiggøre en bog og står selv for at udgive den. Jeg havde også et forlag, der var meget tændt, men jeg droppede dem af forskellige årsager, som jeg ikke skal kede dig med her.

Hvis du vil leve af at være forfatter, skal du sælge RIGTIG meget. De fleste forlag vil tilbyde dig en kontrakt, hvor du får måske 15 procent af salget (hvis du er heldig), og salgstal  bliver vist først opgjort efter et år. Du kan selvfølgelig tjene ekstra ved at lave foredrag, skrive artikler osv (det gør jeg som bi-erhverv). Der er dog ikke ret mange, der kan leve af at være forfattere, men dermed skal jeg jo ikke kunne sige, at du ikke kan.

Under alle omstændigheder vil jeg ønske dig held og lykke!

mvh

Tommy

Hej med dig :-)

Tilmeldt 14. Sep 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Tak allesammen. Og tak for de hurtige svar.

Jeg har et arbejde som er mit hovedehverv. Bogen er en fortælling om en periode i mit liv.

Spørgsmålet er bare om man som "kunstner" kan trække f.eks. en bærbar og en printer fra på skattekortet? Og hvordan registrer man sig som "kunstner"? 

Mvh

Nuggie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nuggi

Så er jeg ikke den rigtige til at blande mig. Jeg ville mere kunne have hjulpet dig, hvis det var noget med forlagsaftaler og den slags, der har jeg nemlig brændt fingrene noget så eftertrykkeligt.

Og det jeg ved noget om, det er uinteressant for dig - du er nemlig momsfri Smile

STORT held og lykke med projektet.

Vh
Lars

Tilmeldt 14. Sep 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Det kan være jeg trækker på din ekspertise lidt senere i forløbet. For jeg står jo som førstegangs udgiver, så jeg har jo intet at relaterer til.

 

Tak for hjælpen indtil videre Lars

 

Mvh

Nuggie

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du vil ikke kunne trække en bærbar og printer fra på skattekortet med mindre du registrerer dig som virksomhed og så betaler multimedieskat af, at du har disse ting til rådighed privat også.

Der er en del forfattere, som driver deres virksomhed erhvervsmæssigt og derfor har enten en enkeltmandsvirksomhed eller et selskab, f.eks. ApS. Men samlet set (regnskabspligt, administration osv.), kan det som regel først betale sig, når der er tale om et forfatterskab af et vist økonomisk omfang, som også kræver mere end fritiden fra forfatterens side. I Inloco Regnskab bogfører vi for en enkelt af slagsen, og hun valgte at få hjælp til det regnskabsmæssige, fordi hun pludselig fik legater/priser og hun derfor fik mulighed for at skrive på (næsten) fuld tid.

I dit sted ville jeg vente med at registrere mig med virksomhed, til bogen er en konstateret succes og du får brug for virksomheden til f.eks. at fakturere foredrag mv. i. Den fradragsmæssige fordel, der er i at have en virksomhed frem for bare at opgøre indtægten som almindelig personligt indkomst, bliver opvejet af besværet i startfasen, synes jeg.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Medmindre du direkte er hyret til at skrive den pågældende bog er dit forfatterskab pr. definition en virksomhed. Det er så ikke ensbetydende med at du skal lave regnskab m.v. Du kan også bare - som Anette er inde på - selvangive din indkomst som B-indkomst brutto. Jeg ville nok lave det lille regnskab med det samme.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

De første fire fagbøger jeg fik udgivet på etablerede forlag kørte ret simpelt: Et lille beløb i forskud på udgivelsesdagen, og så ellers 15% i royalty udbetalt en gang årligt for det foregående kalenderårs salg. Blev blot opført på selvangivelsen som b-indkomst, fordi jeg havde et fuldtidsjob ved siden af.

Det har jeg sådan set stadig, men nu har jeg også oprettet mit eget forlag til udgivelse af egne bøger, er blevet momsregistreret (CVR-nr.) og skal som sådan udfylde en "udvidet selvangivelse" en gang om året, indberette moms to gange årligt og i øvrigt føre et lille regnskab hvor jeg holder styr på indtægter og udgifter. Stadig ret simpelt.

www.forfatter-as.dk - Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den.

vh/Jan

 

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)