Hej Aminoer Inspireret af et indlæg jeg netop har læst her, har jeg et spørgsmål. Vi har lavet en kontrakt, hvori vi modtager løbende betaling for det udførte arbejde. Kunden overskrider første faktura, ingnorerer påmindelse og ved opkald får jeg forklaringen at "vi (os) jo er et lille firma og han ikke ved om finanskrisen tager livet af os, så han kan jo ikke betale hvis han ikke får en færdig leverance". Jeg får forklaret ham at pengene skal falde og det gør de så. Leverancen er ændringer/forbedringer til et eksisterende system, kunden får/fik løbende levering i testmiljø, som også løbende godkendes og flyttes til produktion - on going. Nu er der så sket en overskridelse igen og jeg har informeret kunden om, at vi ikke foretager os yderligere arbejde før vores fremsendte faktura er betalt. Jeg overvejer om kunden er på vej mod konkurs. Skulle dette ske føler jeg mig bedraget, da der netop har været tale om en løbende levering som kunden kunne have afbrudt. Kan jeg i dette tilfælde forfølge direktøren (som aftalen er indgået med) personligt? I bekræftende fald, har I en idé om hvad det vil koste mig at statuere dette eksempel? Aftale, dokumentation for det leverede, korrospondance er klart men med undtagelse af den mundtlige forklaring. Håber nogen kan byde ind med erfaringer/jura. |
Jeg er ikke ekspert, men det kommer vel først og fremmest an på, hvilket type selskab det er.
Hvis det er enkeltmandsvirksomhed, hæfter han jo personligt, men du er nok ikke den eneste der vil gøre krav i boet (eller hvad det hedder).
Hvis det er et anpartsselskab eller aktieselskab hæfter han ikke personligt, og du vil - så vidt jeg ved - ikke kunne gøre noget.
Dette var bare lidt hurtigt info som kan give et fingerpeg, men hæng ikke et sagsanlæg på min udtalelse. Er som sagt ikke ekspert i jura...
God aften
Søren