Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og affiliate = dårlig kombination?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Jul 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen allesammen :D

Jeg skal til at sælge en ebog på nettet gennem en side jeg har overtaget. Problemet er at de tilknyttede affiliates pt får 67% kommision (2/3) så hvis jeg skal til at indkræve moms også stræler det 20% mere og der er så kun 13% tilbage til mig (før jeg overhovedet kommer forbi skattefar). Hvordan kommer i omkring moms + affiliates samtidig?

(Hvis jeg cutter alle affiliates taber jeg min 40% af omsætningen og hvis jeg stopper med at sælge til EU-lande ligeledes omkring 35%)

På forhånd tak

Asbjørn

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

exite2010:

Hej igen allesammen :D

Jeg skal til at sælge en ebog på nettet gennem en side jeg har overtaget. Problemet er at de tilknyttede affiliates pt får 67% kommision (2/3) så hvis jeg skal til at indkræve moms også stræler det 20% mere og der er så kun 13% tilbage til mig (før jeg overhovedet kommer forbi skattefar). Hvordan kommer i omkring moms + affiliates samtidig?

(Hvis jeg cutter alle affiliates taber jeg min 40% af omsætningen og hvis jeg stopper med at sælge til EU-lande ligeledes omkring 35%)

På forhånd tak

Asbjørn

 



Hej

Hvis din salgspris er inkl. moms, så er de 67% også inkl. moms.

Hvis din salgspris er ex.moms (til udlandet), så er de 67% også ekskl. moms.

Det giver lidt udfordringer i.f.m. udbetaling til dine affiliates.

Det er derfor vigtigt at du opdeler dine affiliates i typer:
1) Danske firmaer
2) Danske privatpersoner
3) Udenlandske firmaer
4) Udenlandske privatpersoner

Ved nr. 1 skal provisionen være inkl. moms og beløbet til affiliates udbetales inkl. moms. 

Ved. nr. 2-4 skal provisionen være ekskl. moms og der må ikke tillægges moms ved afregning til affiliates.

I de tilfælde hvor du skal afregne inkl. moms, så får du jo momsen retur igen i.f.m. dit momsregnskab.

Du skal derfor ikke fratrække yderligere moms ved beregning af din avance.

Håber det gav svar på dit spørgsmål :-)

Mvh. Ken

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Er det EU-salg via affiliates?

MvH

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 13. Jul 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

@Ken: Tusind tak for forsøget på at forklare det. Jeg forstår desværre ikke helt hvad du mener? Hvilke af de 4 typer er profitable for mig? På stående fod vil jeg mene at alle affiliates er i dine kategori 3 og 4 og kommer primært fra England og USA. Men kan desværre slet ikke lige se hvad din forklaring kommer til at betyde i praksis.

 

@Peter: 35% af salget er til EU. Så vidt jeg har forstået kan jeg undgå problemer hvis jeg udelukkende eksporterer udenfor EU men det vil jo så skære 35% af omsætningen fra. Det er derfor jeg leder efter andre løsninger :D

Fra Århus
Tilmeldt 13. Jul 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

(Lille tilføjelse - Man kan ikke rette i indlæg :( )

At miste 35% er så endda det mindste problem for hvis jeg lukker for salget til EU er jeg bange for at et par af affiliatesne hopper fra. Det er lidt fordømt at man er så afhængig af at give dem de bedst mulige vilkår ;-)

En løsning kunne være hvis det var muligt at oprette en virksomhed i et land uden for Danmark så man kunne sælge uden moms, men det grænser sikkert til skattefusk og jeg vil helst ikke ind i noget der bare ligner en gråzone. Hvis det ar muligt at gøre noget sådant ville der selvfølgelig stadig blive betalt skat i DK af al den løn der blev udbetalt til mig, men ved ikke hvordan det kunne fungere.

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

exite2010:

@Ken: Tusind tak for forsøget på at forklare det. Jeg forstår desværre ikke helt hvad du mener? Hvilke af de 4 typer er profitable for mig? På stående fod vil jeg mene at alle affiliates er i dine kategori 3 og 4 og kommer primært fra England og USA. Men kan desværre slet ikke lige se hvad din forklaring kommer til at betyde i praksis.



Hej

Jeg fik vist heller ikke udtrykt mig tydeligt nok - prøver lige igen ;-)

De er alle lige profitable set i.f.t. momsproblemstillingen. Momsen har ingen betydning for beregningen af avance.

Da du sælger til forskellige markeder så skal salgsprisen enten være inkl. moms eller ekskl. moms.

Hvis prisen f.eks. er 100 kr. inkl. moms, så er provisionen 67 kr. inkl. moms (53,60 ex.moms). Hvis salgsprisen er 80 kr. ex.moms, så er provisionen 53,60 kr. ex.moms.

Så provisionen er, uanset hvilket marked du sælger bogen på, altid 53,60 ex.moms. Og derfor er din avance ex. moms også altid den samme.

Men når du afregner med affilliates så er det vigtigt at skelne imellem hvor vedkommende er fra og om det er et firma eller en privatperson.

Derfor bør du i dit tilfælde altid benytte salgsprisen ex.moms når du beregner provisionen, så provisionen altid beregnes som et beløb ex.moms.

Når du så skal udbetale til f.eks. danske firmaer, så tillægger du moms ved udbetalinger.

Udbetaler du til danske privatpersoner må du ikke tillægge moms.

Udbetaler du til private personer eller firmaer i udlandet skal der heller ikke tillægges moms, men jeg mener du skal indberette momsværdien i.f.m. dit momsregnskab.
(Peter kan evt. bekræfte dette?)

Mvh. Ken

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Ja....det er super forklaret Ken!

Kalkulation altid uden moms.

Du får 5 stjerner.

MvH

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 13. Jul 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak for forklaringen igen :)

Jeg sælger gennem clickbank og kan derved ikke regulere hvad forskellige affiliates får udbetalt - de får en procentdel af salgsprisen. Så vidt jeg kan se giver det problemer. Ret mig hvis jeg ikke har forstået det korrekt :)

Lad os for enkeltheden antage at bogen sælger for 100 kr.

En af mine affiliates sælger bogen til en EU-borger. Der skal nu betales 20 kr's moms. Jeg betaler min affiliate 67 kr. Medmindre der er tale om et dansk firma må jeg ikke skrive moms på og jeg skal derfor selv betale den fulde moms. Jeg får altså 33 kr ind fra salget og skal betale 20 kr moms - indtjening = 13 kr før skat. Hvis der derimod er tale om et dansk firma der er affiliate kan jeg sige at de 67kr jeg betaler dem er inkl. moms. Jeg betaler dem stadig 67 kr, men kan nu nøjes med at betale 7 kr i moms da de resterende 13 krs moms er inkl. i det danske firmas momsregnskab.

Hvis det her er rigtigt sidder jeg stadig med aben fordi jeg kun tjener 13% per salg før skat. Jeg skal nu sælge uendeligt mange e-bøger før det kan betale sig da momsen skære 2/3 af min affiliate fortjeneste + 1/5 af min fortjeneste på direkte salg. Eneste jeg kan gøre for at modvirke dette er at sætte prisen på bogen op, sælge mere eller skrue affiliate% ned. Alle tre ting har selvfølgelig konsekvenser...

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

exite2010:

Ok tak for forklaringen igen :)

Jeg sælger gennem clickbank og kan derved ikke regulere hvad forskellige affiliates får udbetalt - de får en procentdel af salgsprisen. Så vidt jeg kan se giver det problemer. Ret mig hvis jeg ikke har forstået det korrekt :)

Lad os for enkeltheden antage at bogen sælger for 100 kr.

En af mine affiliates sælger bogen til en EU-borger. Der skal nu betales 20 kr's moms. Jeg betaler min affiliate 67 kr. Medmindre der er tale om et dansk firma må jeg ikke skrive moms på og jeg skal derfor selv betale den fulde moms. Jeg får altså 33 kr ind fra salget og skal betale 20 kr moms - indtjening = 13 kr før skat. Hvis der derimod er tale om et dansk firma der er affiliate kan jeg sige at de 67kr jeg betaler dem er inkl. moms. Jeg betaler dem stadig 67 kr, men kan nu nøjes med at betale 7 kr i moms da de resterende 13 krs moms er inkl. i det danske firmas momsregnskab.

Hvis det her er rigtigt sidder jeg stadig med aben fordi jeg kun tjener 13% per salg før skat. Jeg skal nu sælge uendeligt mange e-bøger før det kan betale sig da momsen skære 2/3 af min affiliate fortjeneste + 1/5 af min fortjeneste på direkte salg. Eneste jeg kan gøre for at modvirke dette er at sætte prisen på bogen op, sælge mere eller skrue affiliate% ned. Alle tre ting har selvfølgelig konsekvenser...



Hej

Er det dig selv der skal udbetale beløb til affiliates eller er det Clickbank der står for det?
Og hvis det er Clickbank, hvordan afregner du så med Clickbank?

Mvh. Ken

Fra Århus
Tilmeldt 13. Jul 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Wow perfekt Ken :)

Nu jeg tænker over det fungerer det sådan at man sælger sit product til clickbank som grossist og så sælger de det videre. Det vil sige i princippet er alle mine salg til clickbank der så vidt jeg ved er amerikansk. Dermed måske ingen moms :D

Men lige for god ordens skyld så er processen som følger:

 

Hver gang et produkt sælges gennem ClickBank, køber de produktet af mig for engrospris, som er fastsat til 92,5% af min retailpris. Derudover kræver de $1. De tager altså 7,5% plus $1. Dette sker før de betaler affiliates.

Eksempel:

Mit produkt sælger for $100.

ClickBank køber produktet af mig for $91,50. (92,5% af $100, minus $1)

Jeg har valgt at betale 67% kommision, so 67% af de $91,5 går til affiliaten der altså får $61,3.

Jeg tjener $30,2 på salget.

 

Håber at få jeres mening om dette, men ummiddelbart lyder det jo til at alle mine salg er engros til ClickBank som er Amerikansk, og dermed behøver jeg ikke opkræve moms. Det løser de fleste af mine problemer.

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)