på Amino

Social sikring efter +3 års udstationering

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
Amino-karma 0
Tilmeldt 11. jun 12
Indlæg ialt: 2
VilhelmT
Skrevet Skrev: 11-06-2012 kl. 14:58

Hej forum

For snart tre år siden flyttede  jeg med min familie til Spanien. Jeg beholdt min ansættelse i dansk virksomhed (IT/internet udvikling) og har haft status som udstationeret. Jeg har betalt spansk skat under hele mit ophold hernede. Vi er så glade for at bo hernede at vi nu ikke længere har planer om at flytte tilbage til Danmark.

Problemet er, at jeg nu snart ikke længere er dækket af dansk sygesikring (reglerne siger max tre års dækning som udstationeret). Har forsøgt at sætte mig ind i reglerne - men lidt svært eftersom min  situation ikke er helt normal.

Her er hvad jeg tror jeg har fundet frem til:

I Spanien betaler arbejdsgiver 30% og lønmodtager 10% af ens brutto løn til social- og sygesikring.

I min situation har det store konsekvenser idet min bruttoløn med et vil falde med 40% (jeg forventer ikke at min arbejdsgiver vil påtage sig ekstra udgift på de 40% - ønsket om at slå mig ned i spanien er helt mit eget. Min arbejdsgiver så faktisk helst jeg stadig boede i Danmark.).

Er det rigtigt forstået og hvordan foregår det rent praktisk med arbejdsgiverindbetaling til sygesikringen?

Hilsen Vilhelm i Andalusien

  • Amino Karma for indlæg: 0
Amino-karma 502.010
Tilmeldt 20. apr 07
Indlæg ialt: 16.014

Her kan dit firmanavn stå
Skrevet Skrev: 11-06-2012 kl. 18:19

Hej Vilhelm

Jeg mener at de arbejdsgiver og lønmodtager procenter du beskrver inkluderer á conto skat.

Normalt modtager spaniolerne en meget lille officiel løn p.g.a. denne skat.

Kan anbefale at du bliver registreret som selvstændig (autonomo). Så slipper du med ca. € 275 om måneden i social sikring som inkluderer arbejdsløshedsunderstøttelse.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

www.rigmand.com

Marbella

  • Amino Karma for indlæg: 0
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)

RSS-feed