Jeg anbefaler at sælge en coaching program og ikke en session
af gangen. Nu vil jeg uddybe og forklare hvorfor. Et velforberedt
program, er ikke kun nogle coaching sessioner, som kunderne vælger at
købe. Set med kundens øjne er de kun interesseret i at købe et færdigt
produkt, en samlet løsning som er nøglen til at løser deres problemer og
nå deres mål.
Der er to store årsager til ikke kun at tilbyde kunden
én session. Der er den finansielle og der er den etiske årsag. Jeg vil
nu gøre rede for hver især.
a) Den finansielle årsag
At sælge hele programmet, som består af flere sessioner vil kræve
lige så stor en indsats af dig som det vil gøre kun at sælge én session.
Hvis du øger programmets pris og lader antallet af salg være uændret,
vil din fortjeneste stige. Derfor er det altid mere rentabelt at tilbyde
et program for 1 500 DKK – 15 000 DKK end én session for 750 DKK.
Desuden overvej hvilken stil du vælger at arbejde med. Vælger du at have
et par faste kunder, som du arbejder med i flere uger, eller fortrækker
du 20-40 nye kunder hver måned. Faktum er at det bliver svært at finde
40 nye kunder hver måned. Arbejdet med faste kunder giver mere glæde og
er mere behagelige end en strøm af nye mennesker hver måned. Når kunden
køber en pakke, kan du være sikker på at han ikke forsvinder lige
pludseligt. Det betyder at du kan planlægge din tid og økonomi samt
undgå unødig stress. Hvis du sælger en session ad gangen, har du ingen
garanti for at kunden pludselig forsvinder. Når du tilbyder dine kunder
flere sessioner samlet i en program pakke, kommer du til at tjene flere
penge med en mindre indsats.
b) Den etiske årsag
Du er sikkert enig med mig i, at kunden først får reelle, stabile og
målelige resultater efter flere coaching sessions. Hvis vi ikke kun
ønsker at tjene penge, men også oprigtig ønsker at hjælpe vores kunder
til at opnå resultater, er vi forpligtet til at tilbyde dem et program,
som består af flere sessioner. Coaches som allerede har kundeerfaring
ved helt sikkert, at de virkelige forandringer ikke kan ses straks, de
kan ses efter måske 3. uge eller en måned, men aldrig efter første
session. Efter den første session, får kunden en subjektiv oplevelse,
derefter tager det lidt tid til den kommer frem i den objektive verden.
Måske har jeres coachunderviser fortalte, at alle kunder efter en eller
flere sessioner får en ”krise”. Efter flere sessioner begynder kunden nu
at bevæge sig mod sit mål. De vil ende op med at få reelle og målbare
resultater, hvis vi er med til at hjælpe dem gennem “krisen”. Når din
kunde kommer til perioden med “Krise” er det usandsynligt, at du vil
være i stand til at motivere ham til at betale for flere sessioner selv
om du ved, at det er nu han har mest brug for det. Når du arbejder med
en kunde i et på forhånd fastlagt program, så er det næsten helt sikkert
at du stadig vil arbejde med kunden indtil han når sit mål.
En kunde som har nået sit mål bliver altid glad og taknemlig over at
være blevet coachet. Når kunden har nået sit mål vil coachen helt
sikkert få feedback fra kunden, dette vil motivere coachen til at
arbejde videre. Husk også at en glad og tilfreds kunde er den bedste
reklame, bedre reklame kan ikke købes for penge.