på Amino

Content marketing eksempler fra E-commerce

Content marketing er efterhånden ved at være et buzz-word indenfor nethandel, og der findes efterhånden ikke en webshop med respekt for sig selv, der ikke har en blog på shop-domænet.

Det handler naturligvis om at få fingrene i så meget trafik fra Google som muligt, og her kan en blog give mulighed for at ramme en del flere søgeord end shoppen rammer med kategorier og produktsider.

For de fleste brancher findes der en lang række søgninger, som relaterer til nichen eller produktsortimentet, uden at være deciderede købsrelaterede søgninger. Når man laver godt indhold, som målretter denne trafik, får man mulighed for at fremstå som ekspert på området, når man kan levere indhold omkring de spørgsmål, som kunderne sidder med.

Et interessant eksempel fra strikke-branchen
En dansk virksomhed, som har taget et interessant afsæt på content marketing er garnbutikken Woolspire.com.

De har en shop, som sælger garn, strikkeopskrifter, strikkepinde, uld osv. og i stedet for at ”klistre” en blog på shoppen, har de vendt tingene om, og taget udgangspunkt i blogs fra starten. Det er en meget interessant tilgang, som vi vil se lidt nærmere på.

De har kontaktet en lang række ekspertbloggere indenfor strikke-branchen, og fået dem til at flytte deres gode gamle blogs over på Woolspire.com. Dermed har de bygget hele sitet op som et community, der samler både blogs, strikkeopskrifter og tips og ideer indenfor strikning, og så har de lagt en garnbutik ind på domænet efterfølgende.

Det er en rigtig smart ide, fordi de på den måde får en masse aktivitet og trafik ind på websitet fra starten, og bloggerne får mulighed for at blive en del af et større projekt, som handler om at blive verdens største strikke-community.

Det betyder, at hjemmesiden allerede fra starten har en del besøgende, da de allrede er inde og læse på disse blogs, og dermed får bloggerne en synergi-effekt af at ligge på samme side, og shoppen får glæde af at have besøgende på hjemmesiden.

Bloggerne sparer desuden serveromkostninger, og slipper for at skulle vedligeholde og opdatere et system, og kan i stedet fokusere deres tid 100% på at skabe godt indhold til deres blog.

Skab indhold som ikke er kommercielt
Det kan ofte være svært at få gode websites til at omtale, dele og henvise til shoppens indhold som fx produktsider, af den simple grund, at det er for kommercielt til at være relevant for redaktionelt indhold.

Her kan en blog desuden hjælpe, da den giver mulighed for at dele guides, tips, ideer, grafikker og andet godt, som lettere giver omtaler.

Dette indhold kan nå meget længere på sociale medier som Facebook, Twitter og Linkedin, og det giver mere mening at dele dette indhold, end at blot pushe tilbud og nyhedsmails ud gennem disse kanaler.

Et opslag til Facebook, som på en fornuftig og overbevisende måde viser sammenhænge og løsninger på problemstillinger indenfor en branche, har det med at klare sig langt bedre end tilbud og produktnyheder.

Hvilken platform skal man vælge?
Der findes efterhånden kun én platform indenfor blogging, og det er Wordpress CMS systemet. Der er mange gode ting at sige om dette system.

Først og fremmest er det i dag det mest anvendte CMS system i verden, og det betyder, at der findes utallige guides, forums og indhold at finde online, som kan hjælpe, når der er tekniske udfordringer eller ønsker til nye features.

Der er desuden udviklet et hav af gratis plugins, som frit kan benyttes, som betyder, at man sjældent har brug for at udvikle noget som helst til systemet, da det som regel allerede findes.

Wordpress kan også i mange tilfælde installeres med ganske få kliks, og indenfor ganske få minutter kan man være i gang med at skabe godt indhold på sin nye blog.











Skrevet 03-06-2015 08:46   af   mortenstorgaard