på Amino

Unikke konkurrencefordele er afgørende for nye shops

Konkurrencen på nettet begynder efterhånden at ligne meget den vi finder i almindelige detail butikker. Priserne bliver lavere og lavere på nettet, og efterhånden skal man være villig til at betale Google et beløb der er højere end dækningsbidraget, for at kunne være med i gamet.



Det er ikke ualmindeligt, at man skal regne med først at tjene penge på en kunde, når der kommer tilbage til shoppen og handler anden gang. Det betyder også, at man skal stå tidligt op for at tjene penge, hvis man er en ny shop, som ikke har nået at opbygge et stort netværk af kunder.

Lad os kikke lidt på et par eksempler, hvor shops har slået på noget andet end de gængse parametre som pris, pris, pris.

Bærbare computere med miljøfokus
En tendens som i høj grad er stigende, er fokus på miljø og natur. Her er computerbutikken Refurb, som sælger bærbare computere en frontløber, når det kommer til at udnytte denne fordel på nettet. Fyrene bag Refurb har nu i 7 år handlet med genbrugt IT udstyr, og det er en butik som vokser fint og støt, og har bevist, at de kan konkurrere.

De er i dag ca. 15 mand i lokalerne ved Tilst, og har netop fået en millioninvestering.

Det er en måde at finde en ny måde at ramme markedet, og det betyder også, at de kan gå i markedet med væsentlig lavere priser. Der er masser af andre områder og brancher, hvor man kan lave præcis samme model - hvad med en shop med brugte møbler fx eller genbrugt legetøj?

Team op med andre shops og spar på udgifterne
En anden måde at kunne positionere sig lidt bedre i en presset branche som webshops, er at udnytte muligheden for at få mere volumen sammen med andre shops, og dermed opnå bedre priser.



I Kristiansfeldt har tre shops samme adresse, og kan dermed nyde godt af at dele alt fra pakkeri, lagerplads og fragtpriser til medarbejdere. Det er butikkerne Creakids.dk, rigtigedrenge.dk og wallstickers.dk.

Selvom der kan synes langt fra legetøj til vægdekorering med wallstickers, så giver det rigtig god mening.

Det betyder, at det har været muligt at få bedre priser på fx. fragt, og desuden er det også et attraktivt sted at komme i praktik, fordi man får lov at arbejde med flere typer produkter og funktioner, og på den måde kommer i forbindelse med forskellige kundesegmenter og ideer.

Det kan være svært at komme fra luften fra starten, som helt ny shop, og derfor er det en rigtig god ide at spare og få ideer sammen med andre iværksættere, og netop det med at dele udgifter er en god ide.

Vigtigt at lade sig inspirere af offline butikker

Det er også muligt på nettet, at have flere shops kørende, som rammer forskellige målgrupper med samme produkt. Det

Det er noget vi kender til fra detailhandelen, hvor man ofte finder samme produkt i forskellig emballage, og som bliver markedsført forskelligt alt efter hvilken målgruppe der er fokus på. Fx. kan en bøtte mayonaise fint koste det halve, hvis der står Coop på i stedet for K-salat.

Private labels og partnerskaber er en vigtigt del af gamet hos de gode gammeldags butikskæder, og det er noget man kan lære meget af på nettet. Der er store fordele at hente ved at udnytte produktionsudstyr og partnerskaber på tværs af brancher.

Man ser der fx. hos virksomheder som Whiteaway, som rammer forskellige segmenter ved at have flere shops kørende i samme marked. Senest har Bilka.dk købt Wupti, for at styrke deres brand indenfor hvidevarer, og hvor Bilka rammer segmentet der er meget prisfokuserede, så kan wupti nå en anden målgruppe.

Det er dog ikke kun for de helt store virksomheder at dette gier mening, der er også masser af gode eksempler på, at mindre shops har flere sites, for at ramme forskellige målgrupper.


Skrevet 04-09-2015 08:47   af   mortenstorgaard