på Amino

Sådan konverterer du dine besøgende til kunder

Dette indlæg er skrevet af Tobias Ehlig, som har god erfaring med konvertering på webshops, velkommen til ham! vi giver ordet til ham:

Du kan læse en endeløs række af blogindlæg med gode råd til din online markedsføring, for derefter at gøre eksperterne kunsten efter. Det vil give dig store mængder af trafik hvis du gør det rigtigt – men hvad sker der så? Ender disse besøgende rent faktisk med at købe noget i din online forretning, eller forlader de bare siden igen?

I dette indlæg vil jeg helt konkret beskrive hvordan jeg opbyggede min webshop eCykelhjelm.dk på en måde, så de besøgende får en super-god oplevelse. Ikke bare sidder de med følelsen af at det er nemt at finde rundt og at butikken er troværdig – mange af dem ender rent faktisk med at foretage et køb, hvilket jo er hele pointen med webshoppen. Det er ikke en blog hvor jeg tilstræber en stor mængde af besøgende – det er derimod en webshop hvor jeg tilstræber en stor mængde af ordrer.

Nu vil jeg gennemgå de vigtigste sider på webshoppen, og forklare dig hvorfor jeg har designet dem som jeg har. Forhåbentlig kan du bruge det som inspiration til optimering af din egen online forretning.

Kategorisiden

Opbygningen af din kategoriside er ekstremt vigtig, da det typisk er den side dine besøgende møder først, efter at de har fundet dig via Google eller lign. I mit tilfælde med cykelhjelm-webshoppen søger folk fx på ”Nutcase cykelhjelm” (Nutcase er et populært brand). Her lander de så på den side der hedder ”/nutcase-cykelhjelm/”.

 

Med sådan en brand-søgning har den besøgende altså tydeligt givet udtryk for, at hun har en præference for et bestemt mærke af cykelhjelme i sortimentet. Denne brand-kærlighed prøver jeg så at følge til dørs ved at vise et bredt udvalg af Nutcase-hjelmene på en overskuelig måde, og så desuden vise Nutcase-logoet, for at skabe troværdighed. Mit fokus i design-processen har været på at præsentere hjelmene på en pæn måde, hvor billederne er store og tydelige.

 

Men derudover prøver jeg så at sætte mig i den besøgendes sted, og i denne proces tænke over, hvilke potentielle spørgsmål de kunne sidde med. Med cykelhjelme er størrelsen altid en udfordring. Hvem kender lige sin egen hovedstørrelse? Skal man vælge en X-Small, Small, Medium eller Large?

Denne problemstilling prøver jeg at komme til livs med min orange boks, som giver et overblik over de forskellige størrelsesmuligheder. I tilfælde af at den besøgende allerede ved hvilken størrelse vedkommende skal have, så får hun mulighed for at filtrere ude i venstre side, for dermed at indsnævre udvalget, til kun at vise de hjelme som findes i hendes størrelse.

Én ting er selve produktet. Kunden skal tage stilling til hvilket produkt hun ønsker. Næste step er så beslutningen om, hvorvidt hun skal købe hjelmen hos mig, eller en konkurrent. Her gør jeg på kategorisiden ekstra meget opmærksom på, at jeg tilbyder fri fragt på alle hjelme, da det er en af mine primære USP’er. 

Derudover prøver jeg at skabe troværdighed bl.a. at vise de tre seneste Trustpilot-anmeldelser. Dette skal forsikre folk om, at det er et sikkert sted at handle. Som supplement til dette viser jeg forskellige logoer som kan skabe troværdighed, herunder logoet for Dansk Cyklistforbund, betalingskortlogoer, og desuden også mine kontaktoplysninger, så folk kan se at jeg ikke er bange for kontakt med mine kunder.

Produktsiden

Når folk er landet på en produktside sker det typisk fordi de har forelsket sig i et produkt ude på kategorisiden, og derfor har klikket sig ind for at se nærmere på det. Nu skal du altså overbevise dem om, at deres første gode indskydelse med produktet holder stik. På produktsiden er det vigtigt at du viser et stort billede af produktet (gerne flere), en udførlig og beskrivende tekst, foruden en tydelig pris.

Når du designer produktsiden skal du have øje for, at den besøgende er gået fra kategorisiden hvor man danner sig overblik over udvalget, til at kigge nærmere på et bestemt produkt. Det svarer til at en kunde i en tøjbutik har taget et par bukser ned fra hylden, for at kigge nærmere på det. I en webshop er det her – foruden de førnævnte ting – vigtigt at gøre det tydeligt for kunden fra starten, hvordan de lægger varen i kurven.

 

Som du kan se på min produktside på billedet herover har jeg en relativt synlig ”læg i kurv”-knap. Mange siger at den altid skal være grøn, men i mit tilfælde er farvetemaet på hjemmesiden netop grønt, og derfor skriger en orange farve mere i øjnene.

Størrelsen på knappen er også altid et emne til diskussion. I mit tilfælde har jeg valgt en mellemstor knap. Mange laver den fejl, at lave knappen for lille og utydelig. Andre vælger at gå i den helt modsatte retning. Herunder ses et eksempel på en ”læg i kurv”-knap der absolut ikke er til at overse.

Billede er venligst udlånt af Evermart.dk

Checkud-siden

Når folk så har fået lagt produktet i kurven, og er gået til kassen, så er det tid til at du for alvor skal gøre dit design simpelt og overskueligt, således at der ikke er nogen forhindringer for kunden. I mange tilfælde kan det være en god idé at fjerne topmenuen og andet støj i toppen af siden.

Derudover har jeg på min webshop fokuseret på kun at bede om de informationer som er absolut nødvendige for mig at få fra kunden, for jo mere information kunden skal indtaste, jo større er risikoen for at kunden bliver distraheret og ikke får placeret ordren.

Igen har jeg fokuseret på at have en tydelig ”call to action”-knap. Ligesom på produktsiden har jeg valgt en orange farve som skiller sig meget ud, så kunden ikke er i tvivl om hvor hun skal klikke for at komme videre i forløbet.

Konklusion

På din kategoriside skal du sørge for at præsentere produkterne overskueligt, således at det er nemt og hurtigt at få overblik over udvalget. Når kunden så er kommet til produktsiden skal du give alt den nødvendige information, og sørge for at gøre det tydeligt hvordan varen lægges i kurven. På checkud-siden skal du fjerne alt støj, så du ikke risikerer at kunden falder fra lige før hun skal indtaste sine kortoplysninger.

Note: Når du opbygger en webshop bør du generelt altid lave en masse tests, som kan give dig et klart svar på hvad der virker, og hvad der ikke gør. Hertil vil jeg anbefale programmet Visual Website Optimizer, og du kan få hjælp til at komme i gang med værktøjet her. Visual Website Optimizer har dog nogle udfordringer i brug sammen med Prestashop, som har gjort det problematisk at anvende for mig på min cykelhjelm-webshop. Det er bl.a. en af grundene til, at mit nye webshop-projekt Festli.dk er baseret på en Magento-løsning – en webshopplatform jeg vil anbefale til alle ambitiøse e-købmand. Men det er en helt anden snak. Tak fordi du læste med!

 


Skrevet 03-11-2015 16:51   af   mortenstorgaard