på Amino

Sådan designer du en god header til din webshop

Hvis du har en webshop, er det altafgørende, at den er brugervenlig, så dine nuværende og potentielle kunder har nemt ved at navigere rundt på dit site.

Headeren er det første personen møder på din shop, og det er derfor altafgørende for konverteringerne på din webshop at den fungerer godt.

Læs videre og bliv klogere på, hvad der udgør en god header, samt hvad du ikke skal gøre.

Logo

Sørg for at have et professionelt logo som ser godt ud og passer til målgruppen. Et pixeleret eller gammeldags logo signalerer for nogen, at der ikke helt er styr på biksen.

Det er vigtigt, at dit logo er synligt øverst på din hjemmeside, så dine kunder bliver mødt med dette som det første. På den måde skaber du genkendelse for tilbagevendende besøgend.

Det er ligeledes en god idé, at dine besøgende kan klikke på dit logo, så de bliver ført ud til din landing page, ligegyldigt hvor de har bevæget sig hen på din side. Logoet bruges ofte til at navigere tilbage til forsiden, og derfor er den meget vigtigt for navigationen.

Søgefelt

Det er ligeledes vigtigt, at du har et søgefelt øverst på dit website, så dine besøgende altid har mulighed for at søge efter diverse ting og produkter, hvis de har svært ved at finde det på egen hånd. Du kan se et eksempel på, hvordan et søgefelt skal se ud, hos trendyliving.dk:

Det er super vigtigt, fordi det er den hurtigste vej direkte til en produktside, og derfor duer det ikke, hvis brugeren skal lede efter søgefeltet.

Indkøbskurven

Når du har en webshop, har du med garanti også en indkøbskurv, hvor dine besøgende kan se, hvad de har lagt i denne. Det er på ingen måde et krav, at indkøbskurven skal placeres i headeren, men da dette er blevet fast rutine hos mange hjemmesider, vil det derfor også være det første sted, dine besøgende vil lede efter denne. Husk at det i bund og grund handler om, at dine besøgende skal have nemt ved at navigere rundt på dit site.

Tip til indkøbskurven: Hvis du gør brug af rabatkoder, som kunder skal indtaste i indkøbskurven, kan du med fordel gøre dette så lidt synligt som overhovedet muligt. Tænk hvis en kunde uden rabatkode ser rabatkodefeltet som det første, så vil denne være mere tilbøjelig til at forlade din indkøbskurv og søge efter denne rabatkode online. Dette kan føre til et tabt salg.

Det er ydermere en god idé at placere online reviews fra eksempelvis TrustPilot øverst på dit site, så dine besøgende vil se disse, forhåbentlig positive, anmeldelser. Hos wattoo.dk kan du se et eksempel på en header, der indeholder alle ovennævnte elementer, samtidig med at sitet er mobilvenligt:

Mobilvenlig

Sidst men ikke mindst skal du tage hensyn til at headeren er mobilvenlig, dvs. at den ser godt ud på alle skærmbredder. Både for din og dine besøgendes skyld.

Når du udvikler et mobilvenligt website, sikrer du, at din side fungerer godt på alle enheder. Desuden favoriserer Google mobilvenlige sider, hvorfor det er vigtigt, at dit site er netop dette, eftersom 39% af alt organisk trafik kommer fra mobile platforme.

Du kan altså drive mange potentielle kunder ind på dit website, hvis den er mobilvenlig, og dermed få dem til at gøre et køb.

LÆS OGSÅ: Responsive hjemmesider vises højere i Google


Skrevet 12-06-2017 10:26   af   mortenstorgaard