Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lock-out og konflikten mellem KL og Danmarks Lærerforening

Side 4 ud af 22 (216 indlæg)
Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uddannelse er noget som alle har meninger om!

Konflikten er baseret på det faktum at overenskomsten for lærerne omfatter en læsepligt på under 20 lektioner a´45 min. varighed og resten af ugens arbejdstimer op til normal arbejdstid er lærernes forberedelsestimer.

Det er den korte version af sagen. Ledelsen (KL)  vil nu have dette ændret således, at lærerne har den samlede arbejdstid på skolen!

Det vil sige at lærerne IKKE længere går hjem efter 20 lektioner a´45 min., men må blive på skolen og der foretage forberedelsen.

Derudover ved vi godt at lærerne har andre opgaver som, men det modregnes som regel i de læsepligtige timer ca. 20 a´45 min./uge)

Selv har jeg erfaring om samme fra de Tekniske Skoler og her var læsepligten 25 lektioner a´45 min/uge og rest hjemmearbejde - erfaringerne jeg gjorde mig både som lærer og som leder for 80 mand var, at det var meget sparsom med forberedelserne af undervisningen. Derfor var samme debat meget fremme også dengang da ledelserne inkl. jeg selv fandt det væsentligt, at lærerne var på skolen hele ugen så forberedelse kunne ske i samarbejde med ledelse og kolleger - men den er ikke nem at ændre da det jo også er rart, at arbejde 20 lektioner a´45 min./uge !!!!  

Må håbe det bliver ændret til gavn for skolen/ledelsen og for vore kommende unge iværksættereSurprise

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46561
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

john sommer:

Det er den korte version af sagen. Ledelsen (KL)  vil nu have dette ændret således, at lærerne har den samlede arbejdstid på skolen!

Det vil sige at lærerne IKKE længere går hjem efter 20 lektioner a´45 min., men må blive på skolen og der foretage forberedelsen.

Den er meget kort så den version. Mere korrekt er, at JA det er sådan at det kunne være resultatet og givet er det at man tilstræber at kunne få mere undervisning for samme penge, men at det er skolelederen (rektor) som sammen med lærene skal tilrettelægge arbejdet, og jeg tror helt sikkert stadigt det vi betyde at en del forberedelse sagtens kan ligge hjemme. Sådan er det i mange andre lande, og skoleleder kommer ikke til at ville være uvenner med alle, hvis ikke han kan enten se det som afgørende for hans skole, eller kan aftale det fredeligt med lærerne. Jeg har tale med lærere som faktisk slet ikke frygter, at rektor for ledelsesretten, men naturligvis KAN den bruges til at holde lærene på skolen og det er jo formålet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 4 person

john sommer:

Konflikten er baseret på det faktum at overenskomsten for lærerne omfatter en læsepligt på under 20 lektioner a´45 min. varighed og resten af ugens arbejdstimer op til normal arbejdstid er lærernes forberedelsestimer.

Det er den korte version af sagen. Ledelsen (KL)  vil nu have dette ændret således, at lærerne har den samlede arbejdstid på skolen!

Det vil sige at lærerne IKKE længere går hjem efter 20 lektioner a´45 min., men må blive på skolen og der foretage forberedelsen.

Tak, John for at fortælle hvad det i hovedtrækkene handler om:

Lærerne ønsker ikke at arbejde efter de samme retningslinjer som størstedelen af samfundet arbejder efter.

Så KL ønsker at lærerne skal levere varen (bytte tid for penge / arbejde) på samme vis som andre medarbejdere i kommunen og det ønsker lærerne ikke.

Man kunne jo få den idé, at grunden til at parterne slet ikke kan møde hinanden er, at med de nuværende goder er der et meget voldsomt spring til en normal arbejdstid som lønmodtager.

Og så er der jo ikke noget at sige til, at lærerne bliver vrede over at få taget alle goderne fra sig.

Hvis det hænger sådan sammen, så kan jeg kun opfordre lærerne til at vågne op og tage deres del af byrden i et samfund, der skal have alle ender til at hænge sammen - på lige fod med andre i samfundet, der gør en indsats.

Jeg kan godt forstå, at det kan være hårdt at være på dupperne over for en klasse, som man ikke altid har 100% kontrol over - men der er mange andre jobs, der bare er hårdt arbejde. Derfor kræver andre organisationer ikke denne form for frihed til deres medlemmer.

Venlig hilsen,
Christian

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spin! Sådan var min første reaktion på lærernes argument om, at denne nye ordning betyder mindre forberedelsestid og dermed lavere kvalitet i undervisningen. Min holdning har ikke ændret sig synderligt.

Som forælder har man et stort ønske om, at ens børn får bedst mulig undervisning i skolen, så de står godt rustet senere i livet. Det er disse følelser som Hr. Bondo helt bevidst spiller på.

Men gransker man deres argumenter, og sammenkæder egen oplevelse fra dengang man var i folkeskolen, ja så hænger det for mig ikke sammen.

Og da jeg hørte på Debatten på DR2, at Bondo og en medbragt folkeskolelærer stædigt fastholdt, at det krævede SAMME forberedelsestid for en nyuddannet matematiklærer, som en 60-årig gymnastiklærer der skulle ha' 2.klassen ud at spille rundbold, så røg tilliden til deres argumentation helt og aldeles.

Sagen er den, at alle der har gået i folkeskolen husker de "gamle lærere", der totalt kørte undervisningen på rutinen, og som måske lige checkede hvad eleverne havde "fået for" i frikvarteret inden en undervisningstime. Jeg har haft de lærere - alle har haft de lærere.

Og så undrer det mig i øvrigt også, at denne lærerforening IKKE ønsker at lærernes uddannelse gøres længere/skrappere, hvis de er så utroligt fokuserede på kvaliteten i undervisningen. Det er vel et valid tese, at længere uddannelse for lærerne giver fagligt bedre lærere? Eller hvad Bondo?

Jeg husker i hvert fald nogle ekstremt grelle eksempler i min folkeskoletid, hvor lærernes kundskaber var marginalt bedre (og dårligere) end enkelte kloge elever. De havde ikke haft skade af et par år mere på bænken..

Jeg tror kun det er lærerne og folk med familiære relationer til en lærer, der til slut vil være forargede når Regeringen laver et indgreb.

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

VILDE V-Vilogo.dk:
Jeg er 12 og går på en normal folkeskole må sige jeg har en anden tilgang til sagen
Yes

Er der sådan lidt: Uha 'vi' små iværksættere knokler som gale, mens lærerne laver nada.

(Jeg kunne lige se en arbejdsløs, overvægtig, rygende lærer for mig - så er der dømt bøllebank)

Lærerne har min fulde sympati. Jeg skulle fanme ikke have 50+ arbejdsgivere (forældre) til at kigge mig over nakken 24/7. samtidig med en flok unger, der mener at alt er til diskussion.

Nuvel - en gammel garvet lærer behøver nok ikke den samme forberedelsestid som en ny, hvad ved jeg.

Min den yngste vil læse til lærer. Jeg har spurgt hende om hun ikke hellere vil være jægersoldat.

Når det så er sagt, så undrer det mig hvorfor børnene skal blive i skolen hele dagen. Må der ikke være tid til at lære arbejdsmarkedet at kende i form af et fritidsjob?

Jeg er i øvrigt træt af, at politikerne tuder danskerne ørerne fulde af, hvor dårlige vi er i forhold til udlandet i alle henseender.

Vi er skide gode. Hvorfor? Fordi vi må og kan tænke selvstændigt.

Så fik jeg luft Smile

God påske.

Mvh. John

Fra Aars
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hvor er det svært, at se igennem al ævlet, spinnet og de almindelige forudindtagede holdninger til, hvad god undervisning er.

KL viser nogle tal: http://www.kl.dk/ImageVault/Images/id_60978/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?n=1
og angiver, at de _oplever_ at lærernes arbejdstidsregler er en barriere for en udvikling, hvor en bedre skole skabes ved at lærerne opholder sig længere tid på skolen. ( Til trods for, at undersøgelser viser, at det ikke er mere undervisningstid, der skaber en bedre skole.)

Lærerne på den anden side har en anden dokumentation af deres arbejdstid. Den bygger på undersøgelser foretaget af OECD hvor man sammenligner forholdene i Danmark med andre lande: Link

Noget jeg selv bliver træt af, er at det er almindeligt accepteret at deltage i debatten med argumenter, der begynder cirka sådan her: "Min svoger/fætter/halvbror/nabo siger selv, at han har for få timer og en fed ferie."
Det er også accepteret at deltage i debatten med ting som: " Jeg ved at lærerformanden lyver. Man kan jo se på ham, at han er fuld af løgn."

Efter min mening så kan man sætte sig ind i, hvad det handler om og så danne sig en mening. Følg med i nyhederne, læs nogle undersøgelser lyt på fagfolk og dan dig så en mening.
Eller så kan blande sig udenom.

Folkeskolen og vores børns uddannelse er simpelthen for vigtig til at blive behandlet på den måde.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej John,

og jeg tror helt sikkert stadigt det vi betyde at en del forberedelse sagtens kan ligge hjemme.

Det kan den da sagtens, men hvorfor skal den det? Hvorfor ikke meget bedre lade den indgå i normal arbejdstid og altså på skolen - tænk på de praktiske øvelser og opgaver der kræver forberedelse af teknik og andet udstyr - fremstilling af div. PowerPoint og ideer fra de andre kolleger med spørgsmål som: " Hvordan gjorde du kan jeg låne dine lektionsplaner og vil du vise mig hvordan du .......?

For mange gange er lokaler og teknik udstyr samt lektionsplaner og Didactic et område som lader meget tilbage og som kan gøres bedre.

Skolelederne bør træde i karakter og være ledere med ansvar for det der foregår og det kan man ikke når personalet ikke er på arbejde. Hvor er skolelederne i debatten - de mangler som regel altid når folkeskolen står som debatemne og eleverne og deres forældre forventer at skolen tager det ansvar det er at uddanne og udvikle de unge! - Mange forældre har ikke tilliden til ledelse og lærer derfor den noget grumsede debat mellem disse nu og da!

Det trænger der til at blive gjort noget ved og her har ledelserne et stor ansvar og en nødvendig opgave - så træd i karakter og være leder hvis du altså er leder og ikke blot inspektør!

Forhenværende lærer og inspektør på en af landtes største Erhvervs skoler.

  

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46561
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

john sommer:

Hej John,

Cookie:
og jeg tror helt sikkert stadigt det vi betyde at en del forberedelse sagtens kan ligge hjemme.

Det kan den da sagtens, men hvorfor skal den det? Hvorfor ikke meget bedre lade den indgå i normal arbejdstid og altså på skolen - tænk på de praktiske øvelser og opgaver der kræver forberedelse af teknik og andet udstyr - fremstilling af div. PowerPoint og ideer fra de andre kolleger med spørgsmål som: " Hvordan gjorde du kan jeg låne dine lektionsplaner og vil du vise mig hvordan du .......?

Jamen det kan den da også ofte - det afgørende er jo ikke bare at vise muskler men fornuft - og der er givet forskel på forberedelses behov til en 1 klasse og en 2. g så alene der vil ledelsen kunne udbytte kræfter bedre. Det betyder bare ikke at man med vold og magt altid vil få fordel af at sætte læreren sammen med en del andre - med støj - folk der taler og distraherer, frem for at rette matematik og dansk stil til 2 g. hjemme.

Jeg tror heller ikke man skal overse, at der sikkert er nogen der rent praktisk kommer ud over 37 timer ved at sidde hjemme - men først og fremmest skal lederen naturligvis være leder og anvende sund fornuft, ud fra hvor man får mest ud af sine folk. Jeg havde folk der arbejde hjemme visse dage og fik ofte mere ud af det, end når de sad på kontoret - så - bare anvend fornuft. Jeg er enig i at de stive regler skal ændres til lokal beslutning

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Troels:
Og så undrer det mig i øvrigt også, at denne lærerforening IKKE ønsker at lærernes uddannelse gøres længere/skrappere, hvis de er så utroligt fokuserede på kvaliteten i undervisningen. Det er vel et valid tese, at længere uddannelse for lærerne giver fagligt bedre lærere?

Der er i forvejen ikke nok der søger ind på uddannelsen og skærpede krav til optagelse eller indhold i uddannelsen vil betyde at der bliver uddannet færre lærere. Mon ikke det spiller ind?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tror du glemmer en væsentlig forskel på ansættelse i det offentlig og i det private john-

Cookie:
Jeg havde folk der arbejde hjemme visse dage og fik ofte mere ud af det, end når de sad på kontoret - så - bare anvend fornuft.

Jeg har været begge steder og må sige der er langt mere motivation i det private for, at anvende "hjemmetid" på opgaverne og denne motivation ligger dels i ansættelsesforholdet med udsigt til lønstigning hvis nu jeg........og/eller avancere til ....... men i det offentlige der er du ansat med start i lønramme ditten datten og stiger så faste trin hvert år uanset indsats og engagement!

Det udgør den helt væsentlige forskel på de to ansættelses typer - hvorfor også leder rollen har en helt anden karakter end den der udøves i det private erhvervsliv. Men det er måske nu det er tid at tænke i den lærerfri uddannelse?

Mange deltager på kurser og uddannelsesforløb uden, at komme på en egentlig skole! - Kan vore unge og vore børn lære at lære selv?

Måske skal vi se på hvilken forældre rolle vil det kræve, hvis vi fra helt små skal lære vore børn og unge at lærer?
Måske skal vi se på hvilken forældre rolle vil det fordre hvis vi skal omkring den meget omtalte uro i klasserne?

Måske skal vi se på forældre, -lærer -og ledelses ansvaret - om det er afklaret i til strækkelig grad til, at man kan navigere fornuftigt i uddannelses sammenhængen - Hvem har i grunden ansvaret!


mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 4 ud af 22 (216 indlæg)