Hej. Jeg har købt en mindre lejlighed som skal bruges til udlejning. Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg må trække fra. Hvad der er indeholdt i fællesudgifterne ? Kan jeg trække udgifter til antenneforening og trappevask fra ?Håber der er en som kan hjælpe mig ? mvh jan
Som væsentligste kriterie for hvad der kan trækkes fra er jo hvad der RELATERER til udgifter i forbindelse med udlejningen. Forbedringer af selve ejendommen er investeringer, som derefter kan afskrives lineært - over en årrække.
Trappevask vil almindeligvis være en normal driftsudgift, og ligeledes udskiftning af en elmåler, varmemåler og andre "normale" ting der relaterer til udlejningen.
Hvis du er i tvivl så er det altid en god idé at hyre en bogholder/revisor som kan rådgive dig helt præcist. :-)
Er du nu sikker på at forbedringerne kan afskrives (Jeg tænker skattemæssigt idet der spørges til hvad der kan fraatrækkes) hvis der evt. er tale om udlejning af bolig som er meget sandsynligt? Desuden er det ikke udlejning til al slags erhverv der berettiger skattemæssig afskrivning.
Hvis du har stor gæld vedrørende lejligheden kan det evt. betale sig at anvende KAO. Ellers kan VSO benyttes det kræver dog revisor eller anden rådgiver som allerede anført ovenfor.
Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger
Lige et tillægsspørgsmål til dette emne vedr. vedligeholdelsesudgifter :)
Skal alt i denne forbindelse kunne dokumenteres? tænker på hvis man selv står for udførsel af spartel/maler arbejde, afslibning af gulve mm. Kan dette på nogen måde fratrækkes uden kvittering? Svaret giver nok sig selv = "NEJ er du svimmel mand":) men kunne jo være der var en slags bagatelgrænse.
Egen arbejdstid ved eks spartling er interesse tid
Hvis der skulle være fradrag, skulle du selv beskattes af arbejdslønnen! Det giver ikke mening.
Regl nr 1 som "selstændig" Gem alle bilag, det kunne være at der var fradrag. Heller aflevere for meget til revisor end for lidt. Revisor har nemmere ved at sortere ud i bilag, end skulle efterspørge bilag der ikke findes. Du spare også en masse ærgelser ved at have alle bilag, da du aldrig kommer til at sidde i situationen at skulle sige til revisor, "det bilag har jeg desværre ikke"
I langt største tilfældende med den type udlejning som du har vil en beskatning efter VSO, være den klart mest fornuftige. HVis du ikke selv har 100% styr på den, vil en anvendelse af revisor være en fornuftig ting.
I langt største tilfældende med den type udlejning som du har vil en beskatning efter VSO, være den klart mest fornuftige. HVis du ikke selv har 100% styr på den, vil en anvendelse af revisor være en fornuftig ting.
mvh
Dennis Malle
dmrevision.dk
Nu ved jeg ikke hvad du specifikt hentyder til men kapitalafkastordningen er ofte mere fordelagtigt at bruge når vi taler om udlejning af fast ejendom.