Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vær døv - lyt aldrig til pessimister

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 01:43
Hvor mange stjerner giver du? :

fed historie :)

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 1085
Fra  Linde-media Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det får mig til at tænke på denne video fra lazyboy - Søren Rasted fra Aqua!

">

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 06:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det er en sød, hyggelig og motiverende historie.

Men at vende et eventyr om frøer, der cykler, til at konkludere at man aldrig skal lytte til pessimister, synes jeg, er en overdrivelse.

Jeg er godt klar over, at optimisme er en fantastisk ting. Den er dejlig at formidle og dejlig at høre på. Jeg bruger det også i mine foredrag. Men den er ikke hele sandheden.

Et eksempel fra virkeligheden. Tina starter en virksomhed. Alle omkring hende synes, at det er en fantastisk idé. Banken låner hende alle de penge, hun vil have - og opfordrer hende til at låne flere, fordi idéen er så fantastisk. Alle I hendes omgangskreds roser hende og klapper hende på skulderen. Tina knokler derudaf. Men trods alle de positive stemmer og den store opbakning, hænger det ikke økonomisk sammen. Hun ender med at tabe håret af stress og gå personligt konkurs. Alle rygklapperne har uvidende været med til at skubbe hende ud over kanten. Hun er heldigivs kommet tilbage på rette spor, men det kunne været gået helt galt.

Et andet eksempel: Økonomien buldrer derudaf. Bankerne låner folk langt flere penge, end de reelt kan betale tilbage. Ingen kan jo forestille sig, at folks huse ikke kan blive ved med at stige i værdi. Optimisme, optimisme, optimisme. På børsen i Wall Street begynder nogle få at sige, at det er altså ved at gå galt. Men ingen vil lytte til pessimister, så de får en fyreseddel. Kort tid efter udbryder en verdensomspændende finanskrise.

Og hvad vil jeg så sige med disse eksempler? Hver ting til sin rette tid. Optimisme kan man bruge til noget, og pessimisme kan bruges til noget andet. Når vi fx laver forretningsplaner og lignende, er det nødvendigt også at tage de pessimistiske briller på. Men når vi skal give den en ekstra skalle, er det optimismen, der giver energien.

Hvis du skulle have lyst til at læse mere om det,  har jeg skrevet et længere blogindlæg om dette, da det ligger mig meget på sinde, når jeg hjælper folk med at brænde uden at brænde ud. Det hedder "Mellem sorseere og jubelidioter". 

Jeg er godt klar over, at jeg kan brænde nallerne ved at skrive, at man af og til bør lytte til de onde, onde pessimister, men jeg tager chancen, for mest af alt er jeg optimist :-)

Hej med dig :-)

Tilmeldt 18. Sep 07
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 07:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Helt enig Tommy.

Lyt til rygklapperne når du har brug for opbakning, men lyt til pessimisterne når du har brug for at styrke dit koncept (eller lade det falde).

Kan du tilbagevise pessimistens påstande om hullerne i din idé? super - så er det bare at køre videre. Ellers har pessimisten lige foræret dig muligheden for at lappe hullerne.

Det er let at være rygklapper, men måske er iværksætteren in spe, som står helt uden brancheerfaring, netværk eller økonomi bedre tjent med at få at vide, at hendes satsning med en netbutik inden for babytøj har mindre end 0,01 % chance for succes?

/Thomas

E-købmand af guds nåde

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Linde:

Det får mig til at tænke på denne video fra lazyboy - Søren Rasted fra Aqua!

">

Haha! Cool nummer - måske ikke verdens allerfedeste video - men de ser da ud til at more sig gevaldigt... Men, budskabet "Inhale Positivity" sidder lige i skabet ;-)

Tak!

 

Lasse Burholt

 

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy.

Godt indlæg som jeg er "næsten" enig i. Jeg har selv startet en del koncepter/firmaer gennem tiden, og har haft den overdrevne optimist hele inde på livet. I forbindelse med mit bestyrelsesarbejde benytter vi altid sætningen "er det realistisk pessimistisk", så vi kan hjælpe hinanden med at få armene ned, når der skal lægges budget for det nye år. 

Mener dog man skal skelne mellem pessimisme og grundighed, kritiske øjne og rettidig omhu. Jeg er ligesom dig udpræget optimist, men har altid "worst case" med i baghovedet. Dine udmærkede eksempler er levende bevis på, hvad der sker, når tingene går for godt, for så bliver kritiske øjne, sund fornuft, omhyggelighed og due diligence kvalt i vores egen forventet success.

Jeg kender Lasse Burholt, og synes altid det er en fornøjelse, når skribenten kan efterleve det, som han prædiker på Amino. At bruge 2-3 år og en formue på due diligence og markedsundersøgelser, gør skribenten til en "kritisk og grundig optimist", og det er netop den egenskab, som går tabt, når hypen og udsigten til en god forretning rammer os. 

Så jeg er helt enig i dit budskab. Vær optimist,- men gør dit forarbejde grundigt og hav worst case med i baghovedet. 

Hilsen

Anders

 

 

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

YesSmile

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Er her nogen som ved hvad  pessimisme og optimisme betyder?

Eller rettere, hvad betyder "misme" og hvad betyder "pessi"og "opti"?

Blot en tanke :-)

Hilsen

Peter Lauge
Wordpress udvikler 

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Burholt:
Tænk altid: DU kan også klare det!

 

Hej Lasse.

Den søde historie har jeg brugt til foredrag før - Så jeg har den på dias (powerpoint) - skal jeg maile den til  dig ...!

NB. Ja - Kender den til bevidsthed - jeg har været døv, men fået hørelsen igen efter operation.

 

mvh

Michael

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Pausgaard:
Den søde historie har jeg brugt til foredrag før - Så jeg har den på dias (powerpoint) - skal jeg maile den til  dig ...!

Ja da - gør gerne det ;-)

lasseburholt@gmail.com

 

Mvh.

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)