Hej Daniel,
Jeg er generelt meget positiv, og plejer absolut heller ikke at genere folk uretmæssigt. Nu spørger du helt konkret til, hvor jeg mener du skriver noget vrøvl, og det vil jeg gerne specificere for dig.
Hvis du har en telefon/internet forbindelse som bruges privat og i firmaet så skal du betale multimedia skat.
Dette er vi helt enige om. Du kan tilføje, at computere og tilbehør kommer med i kategorien, så når du vælger at inkludere internetforbindelsen, så bør du tage det hele med.
Men jeg giver dig ret i, at i denne sætning ikke er noget forkert, men højst tale om en ufuldstændig rådgivning.
I princip kan du ikke trække ting fra i firmaet før du har fået dit cvr nummer, men skat godtager at ting som er købt 2-3 måneder før kan trækkes fra som opstart og nogle gange tidligere.
Her mangler du at skelne imellem skattemæssigt og momsmæssigt fradrag. Skattemæssigt er det muligt at fratrække ting som er indkøbt kort før opstarten, men momsmæssigt er det ikke muligt.
Ting du inskyder i firmaet som f.eks. skrivebord, lamper eller andet som du har ejet privat skal fastsættes til en pris og så trækker du 20% fra værdien(moms) og så kan du afskrive det beløb i firmaet.
Dette er forkert.
Når aktivet er vurderet, kan det indskydes uden at fratrække momsværdien. Hvis man således har købt et skrivebord til 2000 kr inkl. moms, og vurderer at det kan sælges for 1800 kr. inkl. moms, så er værdien 1800 kr., som man kan overføre til sin privatkonto. Der skal i den forbindelse ikke tages højde for momsen.
2) min revisor siger at bruger du den privat så ville han trække den fra 80% firma 20% privat for så kan du tillade dig at bruge den privat også uden skat kan sige noget til det.
Der er ingen standardsatser, som du umiddelbart foregiver her. Derudover skal du igen tage forskellige højde for skattefradrag og momsfradrag.
Rent skattemæssigt, så vil du kunne fradrage udgiften 100%, men vil i stedet blive multimediebeskattet.
Rent momsmæssigt, kan du kun fradrage en fordelingsnøgle på privat/erhvervsmæssigt forbrug. Hvis man bruger "multimedieenheden" (telefon, ipad, computer, mv.) 8 timer i virksomheden, og 8 timer privat, så vil fordelingen være 50/50. hvis man bruger det anderledes, så vil fordelingen være anderledes.
Så skattemæssigt er det nemt, mens det momsmæssigt kan være lidt af en udfordring.
3) så vidt jeg ved er der ikke nogen grænse for hvor meget du skal tjene for at være moms registreret, kun hvor meget du må tjene før du skal registreres.
Dette er forkert.
Lovgivningen siger intet om indtjening, men forholder sig udelukkende til omsætningen. Grænsen er 50.000 kr. / 12 måneder.
Man skal føre regnskab uanset om du er registreret eller ej så hvis du køber dyrer ting til firmaet er det en fordel at være registeret og hvis du begynder at tjene penge uden om appstore kan det hurtigt blive en rodet affære.
Det er korrekt, at man skal føre regnskab lige meget, om man er momsregistreret.
Det er dog ikke korrekt, at det nødvendigvis er en fordel at være registretet, selvom der købes dyre ting til virksomheden. Hvis omsætningen er større end udgifterne, så er det stadig en ulempe at være momsregistreret.
Det er heller ikke korrekt, at det "bliver en rodet affære" at sælge varer ved siden af App Store. Rent administrationsmæssigt vil det ikke være noget problem at håndtere.