Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - kørsel i privat bil

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens.

Jeg har forsøgt at søge på forummet, men jeg synes ikke at kunne brygge svar nok sammen.

Jeg har fået min første "stor"-kunde... Wee! De vil så gerne mødes med mig, ansigt til ansigt. Problemet er bare, at de bor i Sønderjylland, og jeg bor på Sjælland.

Jeg har aldrig før haft opgaver, hvor jeg skulle køre til kunden, men det kommer jeg så til nu. Hvordan fungerer dette mht. broafgift, benzin osv? Jeg tager privatvognen og kører over broen... Kan jeg så trække bro-afgiften fra?

På forhånd tak for hjælp Smile

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen der ved dette?

Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt der er arbejd relateret kan trækkes fra, Så det bugte kunne lade sig gøre :D

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, Miss Z

Men, hvordan fungerer det rent praktisk? Jeg har hørt noget om, at man kan trække kilometer-penge ud fra firmaet og overføre til sin privatkonto? Er det det smarteste? Og hvad med udgiften til broen? Kan den også trækkes fra?

Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror måske du skal ringe til skat. for det kan være det måske gå under fradrag

Eller måske skal kunden selv betal.. 

:D

Tilmeldt 2. Dec 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart vil jeg da sige JA det kan du godt. Men hvis din bil er privat registreret ville jeg notere kilometerne, evt. gemme kvittering for tankning og aflevere dem til revisoren næste gang. Men jeg tror at revisorer kører en andel af dine årlige samlede kørte kilometer fra i dit skatteregnskab uanset. Tror det er en % del. Det gjorde de i hvert fald da jeg havde en privat bil, men der gemte jeg ingen bilag. Det gjorde de bare som standard. Bropenge osv. vil jeg mene du kan lave en konto til der hedder rejseomkostninger, for dem kan du da trække fra når det er en kunde, det er jeg slet ikke i tvivl om.

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa,

du kan udbetale kilometerpenge til dig selv efter statens takster (se skat.dk). Det hedder befordringsgodtgørelse. Denne er skattefri for dig personligt, og fradragsberettiget for firmaet.

Broafgiften kører du som rejseomkostning, den er fradragsberettiget for firmaet - men lad firmaet betale den direkte (enten ved brug af firmakort eller som privatudlæg) det er nemmest. Momsen på broen kan du trække fra i firmaet såfremt du kører i en gulpladebil - er den på hvide plader kan momsen ikke trækkes fra.

Når du har betalt befordringsgodtgørelse til dig selv kan du naturligvis ikke fratrække brændstof eller andre driftsomkostninger også, da det er disse der skal dækkes af befordringsgodtgørelsen. Det er en ok forretning for de første km, men taksten bliver halveret efter x km (se www.skat.dk) og så er det knap så god en forretning.

mvh

Morten

 

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Nielsen:

Hejsa,

du kan udbetale kilometerpenge til dig selv efter statens takster (se skat.dk). Det hedder befordringsgodtgørelse. Denne er skattefri for dig personligt, og fradragsberettiget for firmaet.

Broafgiften kører du som rejseomkostning, den er fradragsberettiget for firmaet - men lad firmaet betale den direkte (enten ved brug af firmakort eller som privatudlæg) det er nemmest. Momsen på broen kan du trække fra i firmaet såfremt du kører i en gulpladebil - er den på hvide plader kan momsen ikke trækkes fra.

Når du har betalt befordringsgodtgørelse til dig selv kan du naturligvis ikke fratrække brændstof eller andre driftsomkostninger også, da det er disse der skal dækkes af befordringsgodtgørelsen. Det er en ok forretning for de første km, men taksten bliver halveret efter x km (se www.skat.dk) og så er det knap så god en forretning.

mvh

Morten

Okay, så for at ridse det op; jeg måler antallet af kilometer via triptælleren, og udregner kilometer-penge ud fra taksten (kan du give et direkte link til den, syntes ikke at kan finde den på deres "overskuelige" hjemmeside). Dette kan jeg trække direkte ud fra firmaet og ned i egen lomme, uden at blive beskattet personligt.
Firmaet kan så trække denne udbetaling fra i skat.

Nu har jeg en brobizz, som er koblet op på min private bankkonto via visa-kortet (privat). Så er det du siger, jeg skal lave et udlæg? og jeg har privatbil på hvide plader, så ingen moms-modregning?

Sig endelig til, hvis jeg har misforstået noget.

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino har crashet min explorer 3 gange (indtil videre) imens jeg har prøvet at besvare så nu skriver jeg hurtigt, uden snørkler:

1. Befordringsfrdrag. Brug søgefeltet på skat.dk. taks 3,67 indtil 20.000km, derefter 2,00/km.

2. bro: ingen momsfrdrag på hvide plader. ingen undtagelser. accepter det.

3. triptæller. Du skal føre kørebog. brug søgefelt på skat.dk.

4. brobizz - lav kopi af din privatkonto hvor man kan se storebælt har trukket betaling. lav håndskreven papirlap fra dig til firmaet om at du har lagt pengene ud. betal dem til dig selv (skattefrit da det jo dækker udlæg...)

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

YES - det lykkedes :)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)