Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - kørsel i privat bil

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Nielsen:
Brug søgefeltet på skat.dk.

Efter nogle forsøg, lykkedes det mig at finde denne side: http://skat.dk/skat.aspx?oId=137946&vId=203935

Der står noget om repræsentationsudgifter. Sådan som jeg læser det, er det udgifter i forbindelse "forretningspleje". Reglerne herom forstår jeg ikke helt... Er disse fradragsberettiget? Og er det kun momsen, man kan fratrække 25% af (jf. denne side: http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=208491&chk=203935#pos)? Eller må jeg gerne trække hele beløbet fra i skat, men kun 25% af momsbeløbet? Er det korrekt forstået?

Jeg har lige fundet ud af, at den private brobizz er ude og rejse. Så der bliver ikke det store problem, da jeg så bare svinger firmakortet.

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

forretningspleje generelt er mere hvis du tager dem med ud at spise el. lign.

 

Du skal bemærke:

Kørebogen skal føres hver dag og vise:

  • Datoen
  • Km-tællerens tal ved dagens begyndelse og slutning
  • Kørslens fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel.

For at kunne dokumentere, hvor meget du har kørt erhvervsmæssigt, skal du skrive hvorfra og hvortil, du kører, og i hvilken anledning. Det er vigtigt, at du skriver præcist, da unøjagtigheder kan føre til tilsidesættelse af kørebogen som dokumentation.

så skulle alt være ok.

Firmamæssigt bogføres det bare som befordringsgodtgodtgørelse så er det fuldt fradragsberettiget. Der er ikke momsbefordringsfradrag.

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Fornemt - jeg takker mange gange for hjælpen... Dog har jeg et sidste spørgsmål:

Morten Nielsen:
forretningspleje generelt er mere hvis du tager dem med ud at spise el. lign.

Okay - men nu overnatter jeg dernede til i morgen, for at fortsætte mødet. Hvad med udgifter til dette? Kan jeg også køre det indover firmaet?

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du. Dog er der ikke fuld retur på moms af restauration/hotel....kan ikke huske procentfordeling.

Du kan eventuelt give dig selv diæt i forbindelse med ture hvor der overnattes - disse er også skattefire, men så kan du ikke efterfølgende trække hotel fra. Jeg mener der er en grænse for beløbsstørrelsen, men er ikke inde i det da jeg bare bruger bilag og lader revisoren trække det fra hun kan :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens,

Tillykke med den første store kunde! Cool

I forbindelse med din tur kan du lave regnskab, som ser således ud:

Kørsel privat - mødeadresse og retur = eks. 2x 250 km. Du kan trække 3,67 kr. ud skattefrit pr. km., og du skal bare lave et bilag, hvor du refererer til din kørebog, og flytter pengene over på din privatkonto.
2 x 250 km x 3,67 kr. = 1.835 kr., som du skattefrit kan udbetale til dig selv.

Broafgift betaler du med firmaets dankort, så vidt jeg har forstået. Pris 2x220 kr. Der er ikke moms på disse billetter, og havde der været moms på, så havde der heller ikke været fradrag, pga. de hvide plader.

Hotelovernatning kan du kun fradrage 50% af momsen på. Eks. 800 kr. + 200 kr. moms = 1000 kr. for en overnatning. I dit regnskab kan du så kun fradrage 100 kr. i moms, og du sætter så 900 kr. på repræsentationskontoen.

Spiser du på rejsen kan du vælge at virksomheden dækker dine udgifter efter regning, men i de fleste tilfælde kan det bedst betale sig at betale privat, og så få dækket de udokumenterede omkostninger via en skattefri sats på 455 kr. pr døgn (24 timer). Du skal være væk fra dit hjem i mindst 24 timer, før dette kan lade sig gøre.

Hvis du vælger at få dækket regninger, så kan du kun fratrække 1/4 af momsen, og resten af beløbet sættes ind på repræsentationskontoen. Eks. du spiser for 100 kr., så kan du fradrag 5 kr. i moms, og de sidste 95 kr. sættes ind på repræsentationskontoen.

Når du så skal lave din skatteopgørelse ved årets afslutning, så kan du kun fradrage 25% af beløbet på repræsentationskontoen, mens resten er privat. Eks. kan du fradrage 1000 x 0,25 = 250 kr., mens de sidste 750 kr. skal betales privat.

Så netop ved repræsentation er der en masse regler, og det er faktisk kun en lille del, som du i sidste ende kan trække fra i firmaet.

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Nielsen:

Amino har crashet min explorer 3 gange (indtil videre) imens jeg har prøvet at besvare så nu skriver jeg hurtigt, uden snørkler:

1. Befordringsfrdrag. Brug søgefeltet på skat.dk. taks 3,67 indtil 20.000km, derefter 2,00/km.

2. bro: ingen momsfrdrag på hvide plader. ingen undtagelser. accepter det.

3. triptæller. Du skal føre kørebog. brug søgefelt på skat.dk.

4. brobizz - lav kopi af din privatkonto hvor man kan se storebælt har trukket betaling. lav håndskreven papirlap fra dig til firmaet om at du har lagt pengene ud. betal dem til dig selv (skattefrit da det jo dækker udlæg...)

Hej

Her er link til SKAT's opfattelse af et korrekt kørselsregnskab.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=70380

Bemærk venligst, at da du som selvstændig selv kontrollerer opgørelsen, så er der skærpede krav hertil. D.v.s. kørselsregnskabet skal være fejlfrit og passe.

Tonny

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, og tusind tak for alle indlæg. Jeg havde en dejlig tur, som mundede ud i en aftale Big Smile Yes

Jeg har gemt alle bon'er og kvitteringer, og ført nøjagtig logbog - og så tror jeg at jeg finder en revisor - har klaret mig uden indtil nu, men nu begynder der at komme flere og flere mere alvorlige ting Smile

Men tak for afklaringen til alle - herligt at få hjælp og gode råd så hurtigt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var så lidt. Dejligt, at du fik ordren i hus. Yes

Du er velkommen til at tage kontakt, hvis du skal bruge hjælp til regnskabet.

 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)